Spricka i drevet?

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Såg detta när jag kom inte till jobbet imorse. Känns som mikrosprickor om man drar fingret på dem, men inget spel i drevdelen.

Vad tror ni?
Känns inte som normalt slitage och hojen körs ju bara tilll och från jobbet, det är ingen racer direkt.

Nytt drev = 570 US DOLLARS!:mad::brinnerup

Hojen (bmw f650 med 48 hästars stånka) har rullat 1400 mil.
crack3.jpg

crack2.jpg

crack1.jpg

Last edited:
Gjutskägg?

Gör helt rent så att smutsen försvinner så syns det bättre.

Skall göra det och ta nya bilder.. Drevet är av aluminium skall tilläggas.

Syns bara på 3 av 6 bultar..

Antagligen är det så att drevet är gjutet i en form som består av 3 sammansatta delar. Det är då skarvarna mellan delarna av formen som du ser. Inget att oroa sig för således.

Antagligen är det så att drevet är gjutet i en form som består av 3 sammansatta delar. Det är då skarvarna mellan delarna av formen som du ser. Inget att oroa sig för således.

Njae, det tror jag inte. Det är på de tre bultar efter varandra och på "andra sidan" är det inga sprickor.

Ska rengöra och ta nya bilder på lunchen så får vi se.

På bilderna ser det inte ut som en spricka. Snarare som nåt skit som legat runt bulten o sen drivits utåt av rotationen.

Du får helt enkelt strypa den, finns ingen annan lösning.

(*Förlåt, jag kunde inte hjälpa mig själv. Vet att man inte ska tramsa i teknik.

*Fritt översatt fr eng).

Syns bara på 3 av 6 bultar..

Vilka då? Om du döper en till 1 och går runt tex medklocks Vilka är det då?
123 eller 134 eller 1?? :va
Foton från sidan av drevet av alla 6 är intressant.
De med "spricka" och de "utanspricka".

Smutsen som letat sig ut beroende på rotationshastigheten gör ju det hela lite svårare att avgöra.Tvätta rent och syna ordentligt efter sammangjutning eller sprickbildning.Behöver förmodligen inte vara något av tidigare nämnda när man på sista bilden kan se fler av dessa ränder som letar sig ut från bulten.Men om det känns som en fördjupning som du beskriver när du drar fingret äver dessa ränder och inte har samma tendens på de smutsfria bultarna är det ju naturligtvis värt en närmare studie.

"Bakdrevet" tillverkat i pressad konstruktionsstål/plåt samt monterat med 6st rostfria A2 torxskruv, bara så att du vet :krama

Edit: Drevet kan ha en del små ojämnheter i ytan ifrån tillverkningen/pressningen det helt normalt, håller säkert 20000mil = BMW Zuper-Qualität!! :tummenupp

Last edited:
Efter du tagit bort den kan du ju värma på med gasen lite försiktigt vid sprickan och se om det tränger upp oljesmett o div. klägg. Då kan ju vara säker på att det spruckit iaf.

Många gånger är det även lättare att se sprickor om man punktvärmer på dom antingen med Tig:en (svetsen) eller en gassvets...

Det är bult 1-2-3 som har dessa "sprickor". Bultar 4-5-6 är rena.
Där rök min förhoppning att det var något i BMWs konstruktion som gjorde att varannan (1-3-5) uppvisade den här smutsranden.
Har man dragit bultarna (antagligen koniska) för hårt vid montaget?
Fabrikationsfel?
Garanti?
Skulle göra ett besök hos din lokala BMWrepresentant / säljaren.
Kan ju vara ett känt problem.

"Bakdrevet" tillverkat i pressad konstruktionsstål/plåt samt monterat med 6st rostfria A2 torxskruv, bara så att du vet :krama

Edit: Drevet kan ha en del små ojämnheter i ytan ifrån tillverkningen/pressningen det helt normalt, håller säkert 20000mil = BMW Zuper-Qualität!! :tummenupp

Fel av mig.. :krama tack för rättningen!

Verkar vara gjutskägg vid närmare inspektion/rengöring. *puh*
Ser iallafall ut så på den andra bilden i full storlek.

Bifogat

• crack5.jpg
    crack5.jpg
    114 KB · Visningar: 142
  • DSC00299.jpg
    DSC00299.jpg
    228.5 KB · Visningar: 178
Va vare för gammalt scheisse-smet nurå? :va Gick det skrapa bort med nageln? Gummirester ifrån remmen? Vägsalt/korrosion/oljesmet/tillverkningsskägg/daggmask/extratysk loctite/fett från sylen?...:)

Last edited:
Va vare för gammalt scheisse-smet nurå? :va Gick det skrapa bort med nageln? Gummirester ifrån remmen? Vägsalt/korrosion/oljesmet/tillverkningsskägg/daggmask/extratysk loctite/fett från sylen?...:)

Förmodligen vanligt j*vla vägskit+gummi+avrinning efter regnåka som satt av bara h*lvete. Körde med scotchbritesvamp och wd-40 när jag kom hem och då blev det rent.

Sen plocka jag fram mitt gamla hederliga förstoringsglas och då syns det att det är extramaterial, inte en spricka. Så jag far vidare! :)

Back