Spricka i (bil)rutan!

Glasfirman borrat typ ett hål där slutet på sprickan är, sen lagar dom i hålet med något klet.
Det gör att spänningen i rutan släpper och sprickan stannar där.

Det funkar oftast inte, tyvärr. Men popnit låter spännande, det ska jag prova imorgon och återkomma med en utförlig rapport.

Jag säger som Roy- "Skrota skiten så får du pengar istället".

kolla noga var sprickan slutar o ta en skruvmejsel o rista framför den. inte bara ett streck utan dra fram o tillbaks nåra ggr ... kan hjälpa... :)

..eller så blir det värre. Provade på detta knepet men rutan sprack upp mera när jag ristade :näsblod

Som tur var så var det inte min bil :)

Nu ska ni svara seriöst, annars jävlar.

Byta ruta? det kostar väl närmare miljonen, eller?
Jag har samma problem. Lämnar in skiten på måndag för att byta ruta. Det kostar mig typ 1800 spänn (35 % av totalkostnaden), fast då är det en eluppvärmd variant.

Kostar självrisken om du har minst delkasko, (glas).

Alt;

Kostar nån tusing, om du har tur att hitta en fin begagnad.
(Kan ju bli lättare eller svårare beroende på hur (o)vanlig, ny/gammal bil du har).

i snitt brukar en ny ruta kosta 1500 i självrisk för en personbil, egentlgen skulle man byta ruta oftare:huvet

Du åker till en glasfirma som håller på med bilglas. Så länge som sprickan inte är längre än ca 30-35 cm så kan dom ofta laga den utan att byta rutan. Självrisken brukar då vara 100 eller 200 kr. Har du otur säger dom att det bara är att byta rutan. Då är det bara att köra så länge det håller eller fråga någon annan firma om dom är villiga att laga den.
Jag har för mig att jag använde någon firma som låg på Bygatan i Borlänge för en massa år sedan (I min gröna ungdom). Men den finns kanske inte kvar längre med tanke på att det händer att företag flyttar och grejar.

Avlägsnar man vindrutan går det alltid att spänna för cellofan, det går enkelt att avlägsna igen om det skulle bli en het sommar. :tummenupp

Hur gick de me rutan. Blev de en glasfirma eller en glasmästare som får ta jobbet ?

Min soon-to-be assistent och tillika Head Director of Business, Financial Investments and Developments etc. har talat om för mig vad jag ska göra. Det blir en slags bilglasfirma, hör och häpna, som får jobbet!

Jag skall dock vänta tills grusandet är över för säsongen för att inte riskera en ny otäck spricka i den nya fina rutan.

Glasfirman borrat typ ett hål där slutet på sprickan är, sen lagar dom i hålet med något klet.

Jag tänkte faktiskt skriva typ det för att vara lustig men du menar alltså att de gör så? :D Coolt.

Det finns självriskelimineringsförsäkringar också. Senast jag bytte ruta, kostade det totalt en hundring. Pappersarbete hos glasfirman till försäkringsbolaget och så lösande av en specialförsäkring på samma gång - premien för den var 100 första året (och den kan man ju avsluta om man tror att rutan klarar sig i fortsättningen :) )...

Räcker med att man att tar en glasskärare och från sprickan skär ut till glaskanten.

Spricka som blir längre, uppåt lr nedåt=spänning i glaset.

Spricka som blir längre horisontalt="värmespricka"

Eller så byter man rutan själv....

Oops, har alla bilar tillverkade efter 1972 limmade rutor?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back