Spreja med bensin?

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
Goddagens

För en liten stund sen råkade jag ut för något spännande:

Slangen på den obemannade stationen var trasig så jag dränkte både mig och motorcykeln med bensin. Tog cirka 3-4 sekunder innan jag kom på att enda sättet att stoppa flödet var att hänga tillbaka munstycket i hållaren.
Första reaktionen är ju faktiskt att slänga ifrån sig nåt som dränker en med vätska :gnissla

Fråga, nu var cykeln kall direkt från garage, vad hade hänt om jag kommit från en kul runda och 113 grader varm motor?

Edit: skrev 5-6 sekunder förut, men kom på att tiden nog känns längre när man står där med fan i hand.

Last edited:
Ja du,om du hojjen hade en glödande krökar så skulle kanske olyckan varit framme. Stop,Drop and Roll:näsblod

Men är det inte onödigt och slösa med bensin nu när den är så dyr?? :3freak

Ta kontakt med bolaget och ta ett rejält snack med dom så inte fler drabbas.

Ja du risken finns ju att det börjar brinna men det är bensinångorna som är farliga + att det är farligare att tanka om det kallt t,ex på vintern jämför med när det är varmt som nu!

Ok.

Det räckte för ett lakritsstreck i kallningarna i alla fall.

Stålmannen med rost i kalsongerna

vad hände med räknarn på automaten? :näsblod vart de 1000 spänn för o fylla hojen :D

kontaktat bensinbolaget..
kanske ersättning för kläder mm?

ersättning borde de gå med på... för kläderna iaf... Hörde om någon liknande incident.. tror de va på en obemannad JET mack... snubben fick pengar för jeansen och tröjan...

Goddagens

För en liten stund sen råkade jag ut för något spännande:

Slangen på den obemannade stationen var trasig så jag dränkte både mig och motorcykeln med bensin. Tog cirka 3-4 sekunder innan jag kom på att enda sättet att stoppa flödet var att hänga tillbaka munstycket i hållaren.
Första reaktionen är ju faktiskt att slänga ifrån sig nåt som dränker en med vätska :gnissla

Fråga, nu var cykeln kall direkt från garage, vad hade hänt om jag kommit från en kul runda och 113 grader varm motor?

Edit: skrev 5-6 sekunder förut, men kom på att tiden nog känns längre när man står där med fan i hand.

Jag vet inte svaret på detta. Men jag har på känn att bensin antänder långt över 113 grader. Skulle nog gissa på minst 300 grader. Men nu e jag ute i sagonas värld och far. Det e nog enkelt att googla fram.

Jag vet inte svaret på detta. Men jag har på känn att bensin antänder långt över 113 grader. Skulle nog gissa på minst 300 grader. Men nu e jag ute i sagonas värld och far. Det e nog enkelt att googla fram.

Googlade 450grader verkar det vara så då e du rätt safe med dina 113 grader

Last edited:
Flampunkten på bensin är tror jag -30/-40 men i varma förhållanden så är den så fet blandning på den så den brinner inte lika bra som när det är kallare.

Flampunkten på bensin är tror jag -30/-40 men i varma förhållanden så är den så fet blandning på den så den brinner inte lika bra som när det är kallare.

Går hursomhelst bra att fimpa genom att kasta sina cigarettfimpar i en hink bensin. Den feta blandningen kommer inte att antända och den flytande bensinen kommer att släcka cigaretten.:mattias

Googlade 450grader verkar det vara så då e du rätt safe med dina 113 grader

Vet inte om jag är ute å cyklar men blir inte grenröret varmare än så.. skulle vilja gissa bort mot 500+ när man vart ute å dragit en del.. men har igentligen ingen aning..
Tråkigt´med ett ställ som stinker bensin i alla fall.. Hojen går ju å tvätta bort de från i alla fall..
Ring å kräv ny utrustning å en recond på hojen som blev dränkt i soppa..

Bensin (precis som alkohol etc) kan verka ofarligt men man bör ha största respekt!

Testa med bensin som tändvätska till grillen, så ser ni att det är ångorna som brinner, eller rättare exploderar.

Precis när jag började min yrkesbana på BP så brann chefen upp, pga statisk elektrisitet och en bra gasblandning, på en av hans sista dagar på jobbet innan pensionen!

Fy fan det hade kunnat sluta illa.. som sagt ta kontakt med bolaget och kräv ersättning för "skadorna" på hoj och ställ:tummenupp

FZ1 berätta mer.. vad hände? vad gjorde chefen som brann upp?
Min far är brandchef och han klantade sig en gång då han använde bensin som tändvätska till ett hus... dock klara han sig med svår brännskada på armen. Man kan ju tycka ett en pansionär borde ha varit med om det mesta redan?

...berätta mer.. vad hände? vad gjorde chefen som brann upp?...Man kan ju tycka ett en pansionär borde ha varit med om det mesta redan?

Vid fyllning av marktank blev det troligen spill som antändes.

Det är lite lurigt med bensinångor, som med många andra blandningar, som måste ha rätt blandning för att vara brännbart. Just den här gången var blandningen optimal, eller vad man säger i ett sån't här fall...

Batterier som bildar vätgas är inte heller att leka med, kompisen fick rikligt med svavelsyra i ansikte och ögon av ett exploderande batteri. Han klarade sig dock tursamt utan bestående men...

FZ1 berätta mer.. vad hände? vad gjorde chefen som brann upp?
Min far är brandchef och han klantade sig en gång då han använde bensin som tändvätska till ett hus... dock klara han sig med svår brännskada på armen. Man kan ju tycka ett en pansionär borde ha varit med om det mesta redan?
Du menar pensionär som ValmerS Säger ..han brukar ju rätta till alla skrivfel här.....

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back