Språkhysteri! Till vs t.o.m.

Jag tolkar 98-01 som från och med 1998 till och med 2001. Varför krångla till det och säga att det är från 1998 till och med 2001, dvs olika villkor för första argumentet jmf med det andra?

crashtestdummy skrev:
det funkar ju inte riktigt så. Jag har vänner som säger sig att bo i stockholm. Men när man frågar så bor dom i Åkersberga eller Rimbo. det är ju för sjutton 45 minuter in till stockholm. Det är som att säga att man bor i Örebro när man igentligen bor i Västerås. :va

Ang. Trådens fråga, 89-99 är från och med 1989 till och med 1999 i mina ögon.
Ökar jag farten i bilen från 70-80 så ligger jag ju i 80 när jag är klar.
Där säger du emot dig själv lite. I det första exemplet tog du med "hela" 1999 medan i det andra exemplet körde du bara i 80, d.v.s du har bara nått 80 och inte passerat "hela" 80 upp till 81.

HansJ skrev:
Jag tolkar 98-01 som från och med 1998 till och med 2001. Varför krångla till det och säga att det är från 1998 till och med 2001, dvs olika villkor för första argumentet jmf med det andra?
Personligen så tolkar jag det så också, min undran är om det är rätt att skriva så.

Edit: skitsamma, nu fattar jag ingenting. Är det någon som inte håller med om att 98-01 är från och med första januari 98 till sista december 2001? för nu verkar det ju plötsligt som att alla är överens. Vad är då frågan?

HanneZ skrev:
Där säger du emot dig själv lite. I det första exemplet tog du med "hela" 1999 medan i det andra exemplet körde du bara i 80, d.v.s du har bara nått 80 och inte passerat "hela" 80 upp till 81.

Personligen så tolkar jag det så också, min undran är om det är rätt att skriva så.
nä jag kör inte i 81. MEN jag kör kanske hela 80 dvs. ända till 80,99999
dvs HELA 80 :tummenupp

honkiie skrev:
Edit: skitsamma, nu fattar jag ingenting. Är det någon som inte håller med om att 98-01 är från och med första januari 98 till sista december 2001? för nu verkar det ju plötsligt som att alla är överens. Vad är då frågan?
På samma sätt som att ett möte mellan 8-9 bara är en timme och inte två timmar!

crashtestdummy skrev:
nä jag kör inte i 81. MEN jag kör kanske hela 80 dvs. ända till 80,99999
dvs HELA 80 :tummenupp
Isåfall har du ju ökat med 11 km(avrundat) när du ökar från 70-80. Då kan polisen ta dig för fortkörning!! :hihi

HanneZ skrev:

Ja, därför att man i dagligt tal och i gemene mans begreppsvärld har påbörjat en ny timme efter kl 9... 8-9 är alltså timmen från åtta men med avslut 8:59 alternativ 9 prick..

När man pratar om år så är istället den gängse uppfattningen att ett år är ett år hela året...
01-02 innebär alltså: Januari 01 t.o.m. Sista december -02

crashtestdummy skrev:
det funkar ju inte riktigt så. Jag har vänner som säger sig att bo i stockholm. Men när man frågar så bor dom i Åkersberga eller Rimbo. det är ju för sjutton 45 minuter in till stockholm...
Jag bor i Örebro... :7peta

HanneZ skrev:

Isåfall har du ju ökat med 11 km(avrundat) när du ökar från 70-80. Då kan polisen ta dig för fortkörning!! :hihi
att det är avrundat är implicit.
och fortkörningsböter får man redan i 77km/h Det har jag papper på.

korvgubbe skrev:
Ja, därför att man i dagligt tal och i gemene mans begreppsvärld har påbörjat en ny timme efter kl 9... 8-9 är alltså timmen från åtta men med avslut 8:59 alternativ 9 prick..

När man pratar om år så är istället den gängse uppfattningen att ett år är ett år hela året...
01-02 innebär alltså: Januari 01 t.o.m. Sista december -02
Ok, men de finns ju fler fall. T.ex. det där med hastighet. Om man ökar från 70-80 km/h så kör man ju till prick 80 och inte i 80.999->

Vi har snubblat över på ett klassiskt matematiskt problem här, har en minut 59,999-> eller 60 sek? Vart tar isåfall den lilla sista biten imellan vägen? :hihi

crashtestdummy skrev:
att det är avrundat är implicit.
och fortkörningsböter får man redan i 77km/h Det har jag papper på.
Där kan jag motbevisa dig, jag fick böter vid 60 km/h. :va

Last edited:
Det som förvirrar mest, rent teoretiskt, är väl att tankestrecket
(eller bindestreck med mellanrum) används olika.

Har man öppet 9 - 12, så öppnar man 09:00 och stänger 12:00.
Har man semesterstängt 1 - 15 juli, så är ju både det första OCH
det sista datumet inkluderat.

Någon kanske borde skriva till DN:s språkpolis och fråga hur när och var
vilket gäller ;)

Snackar ni fort-farande om binde-streck-et?

crashtestdummy skrev:
det funkar ju inte riktigt så. Jag har vänner som säger sig att bo i stockholm. Men när man frågar så bor dom i Åkersberga eller Rimbo. det är ju för sjutton 45 minuter in till stockholm. Det är som att säga att man bor i Örebro när man igentligen bor i Västerås. :va

Inte mitt problem att dom inte håller koll på deras egen adress... :arsele :)

crashtestdummy skrev:

Ang. Trådens fråga, 89-99 är från och med 1989 till och med 1999 i mina ögon.
Ökar jag farten i bilen från 70-80 så ligger jag ju i 80 när jag är klar.

Ett bra exempel!
Ett par fånfjollar jag kände (där det var viktigare vad man tjänade och hette samt bodde, än vad man var för en EGENTLIGEN) skulle just som i ditt exempel flytta, som JAG ansåg, till Åkersberga.

Össsterschiääär! Sa de på Östermalmska, lätt uppnästa.
Aha - Österskär sa jag, en av delarna i Åkersberga.
Men orten är ff Åkersberga serrni, men det låter väl bättre med Össsterschiääär kan jag tro.
För vem vil bo i Åkersberga, när man kan bo "på Össsterschiääär!"
Obs: PÅ. Inte i.
Man tar sig för pannan.

Besiffring: Enkelt, det som skrivs 88-90 avser 88,nånting till 89,99 men inte 90.

Skriver man däremot 88--90 (dubbla streck) inkluderas båda talen. D.v.s 88,00 t.o.m 90,00
Iaf om du frågar en militär expeditionsofficer som läst Exp I F...
I civila samhället är det nog vedertaget att 88-90 avser just 88,00 t.o.m 90,00...snurrigt! :lol

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back