Språkhysteri! Till vs t.o.m.

Fotrally skrev:
Fan nu gör du så att man blir alldeles snurrig! :)

Det där lät konstigt... :3freak

Men jag ser det som 98-01 (Förtydligande: t.o.m.)
"-98 upp till 01" då?

Jag tycker att detta inte inkluderar 01, men men, det kanske är så att jag har fel. Fast så jävla övertygad har jag inte blivit.

Resonemanget är väl rätt i teorin? Kanske skulle man egentligen skriva "96<=00"? Eller är det det här tecknet: ≡ :va

HanneZ skrev:
"-98 upp till 01" då?

Jag tycker att detta inte inkluderar 01, men men, det kanske är så att jag har fel. Fast så jävla övertygad har jag inte blivit.

Det är nog inte så lätt att bli övertyga heller.

Personligen tycker jag det är rätt onödigt att skriva ut en årsmodell som annonsen inte gäller för, det skulle juh bara förvirra.

skriver man tex 98-01 då SKA delarna passa dessa årsmodeller som är utskrivna annars vad har det för syfte? :brinnerup

Fotrally skrev:
Det är nog inte så lätt att bli övertyga heller.

Personligen tycker jag det är rätt onödigt att skriva ut en årsmodell som annonsen inte gäller för, det skulle juh bara förvirra.

skriver man tex 98-01 då SKA delarna passa dessa årsmodeller som är utskrivna annars vad har det för syfte? :brinnerup
Jag döpte tråden till språkhysteri just för att mena på att det hela inte var så allvarligt. Jag kanske är för insnöad på matematiken för där jag jag väldigt säker på att till inte inkluderar nästkommande.

HanneZ skrev:
Jag döpte tråden till språkhysteri just för att mena på att det hela inte var så allvarligt. Jag kanske är för insnöad på matematiken för där jag jag väldigt säker på att till inte inkluderar nästkommande.

Nästkommande vid ex. 98-01 är -02 _PUNGT_
:pannkyss

HanneZ skrev:

Men du menar alltså i matematiken att "till" inte inkluderar nästkommande :va

25 till 27 är väl 25,26 & 27 :confused:

Nåväl, det var rätt djup fundering... :)

Nu har jag suttit alldeles för länge framför datorn, JAG---> :3freak
Dax att gå ut och byta avgassystemet på bilen.. hej hopp!

Last edited:
Om någon ber er köra fram till konan. Kör ni då förbi? Ställer er brevid? Ställer er bakom? Jag skulle ställa mig bakom.

HanneZ skrev:
Jag skulle ställa mig bakom.

Jag skulle nog ställa mig med hjulet bredvid, i höjd med konan i färdriktningen. Annars skulle det bli så bökigt när man ska åka vidare.. Då måste man ju plocka bort konan eller börja baka å krångla med hojen för att komma runt.

Bifogat

• kona.GIF
    kona.GIF
    1 KB · Visningar: 89
HanneZ skrev:
Om någon ber er köra fram till konan. Kör ni då förbi? Ställer er brevid? Ställer er bakom? Jag skulle ställa mig bakom.
Jag skulle säga fuck you jag kör som jag själv vill och burna iväg på bakhjulet medans jag fuckade åt han. :fakta

korvgubbe skrev:
Jag skulle nog ställa mig med hjulet bredvid, i höjd med konan i färdriktningen. Annars skulle det bli så bökigt när man ska åka vidare.. Då måste man ju plocka bort konan eller börja baka å krångla med hojen för att komma runt.
Jahopp, jag ger upp.

Har ni lagt märke till att om man lägger upp en tråd för att reda ut något så är det garanterat ännu mer oklart efter! :hihi

HanneZ skrev:
Mycket möjligt, men då är det många(inklusive mig själv) som gör fel åt andra hållet. T.ex. vid tidsangivelser. De flesta skriver väl att ett möte är 8-9 och menar då 1 timme, inte två timmar.

Nja men stockholm är lite lika tydligt i avgränsning som t.ex. ett år. Vad är Stockholm? Den yttre gränsen? Stadskärnan? Tullarna?

slutar mötet kl 8,59 eller slutar det 09.00...

HanneZ skrev:
Fan va schysst, då slapp han fucka sin gamla tant, du gjorde det ju åt honom :D

Det slutar efter 8:59,99999-> men innan 09:00

en fundering.. på alla filmer när någon slutar så "ringer" klockan när klockan slår 12..... inte 11,59..... eller?

AleX skrev:
en fundering.. på alla filmer när någon slutar så "ringer" klockan när klockan slår 12..... inte 11,59..... eller?
själv så jobbade jag 06:00-14:15. Jag fick inte stämpla ut före 14:15, bara efteråt.

Fick epileptiska symptom när jag läste tråden... :hihi Otroligt förvirrande.

Men om man har en del som passar till årsmodell 03, 04 & 05 så skriver man ju inte att det passar till 03-06 utan 03-05.

Fiffan HanneZ, mycket fritid hos dig nu? :hihi

Vilket faktiskt fall är det du undrar om? Det kanske är lättare att reda ut det "riktiga" begreppet?!

Står det 96-00 antar iallafall jag att prylarna passar tiill årsmodellerna 96, 97, 98. 99 OCH 00. Fast det är jag det.

Virrigt värre. Det bästa är kanske att omformulera sig i sådant fall och garantera att det man skriver uppfattas "rätt". Men å andra sidan kan det ju vara svårt att förstå vad andra menar.

HanneZ skrev:
Barn mellan 0-7 åker gratis betyder att de som är 0,1,2,3,4,5,6 åker gratis, inte dom som är 7 och äldre.

edit: Nu fick jag in ett mellan där också som kanske strulade till det hela, Barn 0-7 funkar nog bättre
Där är nästa språkliga groda som man hör med jämna mellanrum: mellan xx till yy. Förekommer alltid hos väderpresentatörerna på TV3. Varför envisas de att säga "mellan 3 till 4 grader"? Har de alla gått hos samma svensklärare som envisas med att säga fel? Har även hört denna meningsbyggnad hos en meteorolog på SVT! Alltså vafan...

Jag har alltid fått höra att det heter "mellan 3 och 4 grader". Har språket ändrats från rätt till fel? Generationsskifte på g?

Fotrally skrev:
Tydlig avgränsning? Vad är då en tydlig avgränsning? :3freak

Stockholm det är givetvis när du kommer till skylten Stockholm..
det funkar ju inte riktigt så. Jag har vänner som säger sig att bo i stockholm. Men när man frågar så bor dom i Åkersberga eller Rimbo. det är ju för sjutton 45 minuter in till stockholm. Det är som att säga att man bor i Örebro när man igentligen bor i Västerås. :va

Ang. Trådens fråga, 89-99 är från och med 1989 till och med 1999 i mina ögon.
Ökar jag farten i bilen från 70-80 så ligger jag ju i 80 när jag är klar.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back