"sprängd" motor, vad kan ha hänt?

• Thread starter Thread starter Jii
  • Start date Start date

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Råkade ut för en liten incident häromdagen när jag var ute och körde, nåt inträffade i motorn vilket resulterade i ett knytnävsstort hål under en av cylindrarna (snett ovanför oljefiltret, se bild) samt ett hål på ca 2 cm bakom/ovanför motorn (nedanför fuggarna). har konstaterad att tåget antagligen gått för denna motor, känns som att det har passerat förbi läget när lite silvertejp och kemisk metall kirrar biffen. :brinnerup

13468_1430338911968_1037703876_31290911_4866003_n.jpg

Jag är däremot intresserad av vad som kan ha hänt? Har aldrig råkat ut för en rasad motor tidigare så har ingen erfarenhet av detta. Det fanns inga direkta missljud innan den gick sönder och hojen gick som vanligt..
Hojen är en cbr 600 från 1987

/Jakob

Kolla om du har några lösa delar innanför blocket. Kan va ett överfall som "gått av" och vevaxeln har tryckt ut vevstaken genom blocket.

Liknar en av motorerna jag har stående.

Bifogat

• P3030199.JPG
    P3030199.JPG
    44.2 KB · Visningar: 263
Min kusin var med om en liknande grej då var de en bit av cyllen som hade lossnat och flugit rakt igenom motorn, kan ju stämma här med då du säger att hålet är nedanför cyllen. Najs hål förresten :tummenupp

Jag misstänker att det var ett dåligt vevaxellager. Det är jätte vanligt!:huvet

Kolla om du har några lösa delar innanför blocket. Kan va ett överfall som "gått av" och vevaxeln har tryckt ut vevstaken genom blocket.

Jag ska ta och kolla upp det när jag fått hem hojen (står på annan ort för tillfället). Skulle detta även kunna förklara hålet som dök upp bakom/ovanför motorn? Är lite ställd när det gäller den skadan..

När det gällde din motor har du haft nån användning för motorn eller var det bara att skrota den? Skulle kunna vara samma sak som hänt då hålen sitter på liknande ställe.

Thorped: ja men man tackar om det ska gå sönder är det lika bra att det går sönder ordentligt hehe

Stuntman: vevaxellagret skulle ju kunna vara en förklaring, den har trots allt gått långt så det skulle inte vara förvånande att det gav upp av utmattning

Last edited:
det är nästan till 100 % så att en vevstake gått av och gjort ett frivarv. sen vad det beror på är svårare att säga.. dåligt vevlager, skuren kolv, eller ett överfall som släppt.

1993 var jag uppe i Jokkmokk och köpte en CBR600 -92.
På väg hem small moroten. Låg på en raksträcka i 180 ungefär när det började skaka och bakänden svajade. Stort vitt moln bakom...
Det som hade hänt var att en vevstake gått av och tuggat ett nästan knytnävsstort hål i blocket. Såg ut som på din hoj ungefär.
Hade dock tur, en Hondafirma i Örnsköldsvik tog in den, konstaterade att det var ett garantijobb och skickade den till generalagenten i Kungsbacka - ett par mil hemifrån!
Fick dock ta flyget hem själv, iförd hel skinnpyjamas samt med hjälm under armen. De andra passagerarna trodde nog att jag var väldigt flygrädd.
Väl hemma så fick jag en ny motor av Honda. Puss!

Risken är väl att garantin har löpt ut på din hoj. :tungan

När det gällde din motor har du haft nån användning för motorn eller var det bara att skrota den? Skulle kunna vara samma sak som hänt då hålen sitter på liknande ställe.
Toppen va det inget fel på så den återanvände jag, men sedan har jag inte kollat nå mer på den. Men dom andra tre kolvarna och stakarna är det säkert inget fel på. Lådan vet jag inte hur den serut, men den skulle säkert gå att använda.

Det är inne att åka trepip...

Så in i hålet och rota lite, plocka ut större delar som eventuellt ligger kvar i motorn, få tag på resterna av vevstaken och nyp av den del av staken som eventuellt tittar ut genom hålet med en avbitare. Klipp en lagom stor bit av en sönderklippt Norrlands Guld 3,5:a (eller annan pilsner du gillar), svetsa och voilá! Bara att fylla på med lite mer olja och eventuellt kapa och plugga avgassystemet på den, nu, onödiga ena kröken och tjöra!:D

välkommen i klubben!
ena lilländan gick av på vevstaken på tisdagsträning förra veckan.
halvkul men så går det ibland.
Jag har också 4-5 hål i motorn.

Bifogat

• DSC00099.jpg
    DSC00099.jpg
    223.9 KB · Visningar: 196
  • DSC00100.jpg
    DSC00100.jpg
    222.3 KB · Visningar: 156
Last edited:
Man kan ju konstatera att det händer titt som tätt trots allt verkar det som... fördel: läge att köpa en fräsch motor, eller kanske en helt annan hoj, kul!

RRacer: haha jag känner igen mig där, blev till att åka tåg hem från nyköping med skinnställ och hjälm i högsta hugg! Honda brukar ju vara bra på det där med garanti...hehe men det blir svårt att få igenom att det hela inträffat pga fabrikationsfel på en 23 år gammal motor!

SuperSport: det är så sant, hittade en firma som tar gamla motorer i inbyte, kanske man kan få en kaffe eller två för den gamle motorn om man köper en ny av dem!

Katana-Jocke: haha om ekonomin inte tillåter en ny motor... spikat! Fördel vikt, om man tar bort lite av grenröret, och som du sa resterna av kolven (om den inte redan flugit ut genom hålet) snackar vi nog ett halvt kg, den förlorade effekten borde kunna vägas upp av den minskad vikten!

Timpalompa: tråkigt att höra, men man får ju ta det med en klackspark då sånt händer som sagt, tyvärr!

Tack för svaren alles, det blev lite klarhet i dimman! om någon är intresserad av att köpa ett fräsigt ombyggt chassi så är det bara att höra av sig. stoppa i en ny motor och ni har en finfin ratbike!

Tråkigt att höra Jakob.
Men du kan trösta dig med att även jag inte kunnat köra hoj på en månad pga av lite motorpill :krama

Hoppas du hittar en ny motor eller cykel. Verkar vara köparnas marknad nu om det är ngn tröst.

Tråkigt att höra Jakob.
Men du kan trösta dig med att även jag inte kunnat köra hoj på en månad pga av lite motorpill :krama

Hoppas du hittar en ny motor eller cykel. Verkar vara köparnas marknad nu om det är ngn tröst.

Men Jörgen, motorpill, det är väll sånt man har vintern till? :)
Hoppas du har fått det att fungera iaf, denna helgen har ju bjudit på kalasväder som inte är av denna värld!
/Jakob

Men Jörgen, motorpill, det är väll sånt man har vintern till? :)
Hoppas du har fått det att fungera iaf, denna helgen har ju bjudit på kalasväder som inte är av denna värld!
/Jakob

Jepp, Jag tog ut hojen 1:a april, men i början av juni upptäckta jag en styrning som släppt i de nyöversedda topparna, så de vart åtgärdade på garanti. Men jag gjorde då även leakdown test som visade att eej heller de nya cylindrar och kolvar jag monterade i vintras blivit riktigt bra. Spår av scuffing och dålig ringtätning. Så jag har nu beställt cystomtillverkade cylindrar helt i segjärn från Axtell, nya kolvar från S&S samt kolvbultar i verktygsstål från Axtell. Jag misstänker att mina originalkolvbultar har en tendens att kröka sig. Brukar alltid fodras avdragaren för att få ut som, och jag har ju även roterat bakre kolvbultsbussningen förra åter.

Så det vart helt enkelt tvunget att beställa detta nu mitt i sommaren. Köra med grejer som inte är 100% tycker jag är helt meningslöst. Jag har ju träbåten att vara ute med dessa dagar. Nästan skönare att vara ute med kompisar på henne och bada än att kliva i skinnstället i detta vädret tycker jag.

Det har nu gått ca 2 veckor sedan beställningen så ja hoppas kunna bygga ihop motorn i denna månad. tar ju lite tid med nya delar, måste ju mäta upp squish och ventilklarningar igen mha tenn och lera.

Vi har även flytt av vårt mc-garage, så jag har använd väntandet till att flytta mina bänkar och hyllor och alla prylar och verktyg till nya garaget vilket vi även målat och fixat till under juni.

Bara skrika till om du vill ut med båten.

Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back