Spränga stor sten?

Hade du inte bott så avsides så hade du kunnat få en hjälpande hand, med några ton dyn så flyger stenarna fint :yoparty

Det hade inte varit helt fel, så här i efterhand så låter det som en mkt bra idé :D

KGK, vill du köpa :brynad

Edit: En kollega anlitade en entreprenör som använde en manick som riggades i ett vattenfyllt vanligt borrhål och apterades med en krutpatron i storlek med en hagelpatron. Resultatet blev "plockvänligt" som vid vanlig sprängning och gjordes i golvet i hans kök utan att ens kylskåpet 3m därifrån hickade till. Vet inte vad metoden kallas, men billigt var det dessutom. Jag har planer på att anlita honom till stenarna i min gräsmatta när jag får tid..

Så gjorde ju Robert De Niro i The Score när han skulle bryta sig in i kassaskåpet! Borrade ett fett hål, fyllde skiten med vatten och sprängde jeveln med en liten poff. Kassaskåpsdörren flög dock åt helvete!!!1

Haha Dee_cati, måste säga att jag skrattade rätt hårt åt dina sista bilder! Fy fan vad mycket sten hahaha!

Har själv inte orkat läsa alla inlägg. Men jag röjde bort massa feta stenar från gården förra sommaren. Åkte och hyrde en bensindriven Cobra-maskin/ massa stora metallkilar och en jätteslägga. Sen var det bara att borra hål ( man lär sig vart man ska sätta hålen) , banka i kilar med släggan, så spricker stenarna ( asballt, om man inte orkar vänta på snigeldynamiten). Det var faktiskt skitkul, jag slog sönder väldigt stora stenar med den metoden. Men man fick dela stenarna i flera delar för att få bort dom. Och ett spett och en stark polare kan behövas också.=D

Så gjorde ju Robert De Niro i The Score när han skulle bryta sig in i kassaskåpet! Borrade ett fett hål, fyllde skiten med vatten och sprängde jeveln med en liten poff. Kassaskåpsdörren flög dock åt helvete!!!1
Ungefär som:
[YOUTUBE-ID]dxgPX5-cmvc[/YOUTUBE-ID]

Vi diskuterade stenspräckning i någon annan tråd för en tid sedan men nu fortsätter jag den diskussionen här istället.

Första försöket med kilar och bara en liten sten. Jag inser att jag inte behövde borra så tätt som jag gjorde men jag var lite feg.

Nästa gång borrar jag glesare.
Det jobbiga var själva borrningen, spräcka gick förvånansvärt lätt.

1000015273.jpg

Vi diskuterade stenspräckning i någon annan tråd för en tid sedan men nu fortsätter jag den diskussionen här istället.

Första försöket med kilar och bara en liten sten. Jag inser att jag inte behövde borra så tätt som jag gjorde men jag var lite feg.

Nästa gång borrar jag glesare.
Det jobbiga var själva borrningen, spräcka gick förvånansvärt lätt.

View attachment 519943
Borrningen görs med fördel med två borr, där det ena vilar och svalnar medan du använder det andra. Byt ofta. Jula har ett bra Boschborr för sten med SDS-fattning till vettigt pris.
Jag spräckte en hel del i våras. Kul.
7ebc8e0f2137ef2233e8bfaf8aed284e.jpg
e1dcdf31aa8a2594f94476fc25baec85.jpg

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...