Spräckte Bult till bakoket

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Återmonterade mitt bakdäcket igår, dock så fick jag strul när bakoket skulle skruvas dit, ena av skruvarna hade lite "tajjtare" midja förmodligen av för mycket moment åtdraget av tidigare ägare, knäppte bara till så var den skruven/bulten av

Nåja, nåja fick i alla fall ut den helt och hållet.
Undrar om någon vet om man kan köpa universalbult? El måste det vara en orginal med en speciell hållfasthet?? Är en ca 5-6 cm lång, med gänga i botten och sedan naken upp mot 12 mm`s skallen.

Nån som vet:va

Du kan stiga in hos din lokale skruvlevrantör och köpa dig en identisk bult men häng inte i en divbult bara för den har rätt diameter och längd.

Varför kunde inte han (BostonGurka) som själv visste förklara då, när du ändå hade svars formuläret framme? :va

TILL EN YAMAHA KOSTAR BULTEN CA 50 KR.. Kan va värt o investera i en orginal eftersom den är gjord för att gå av om man drar för hårt, för att rädda gängorna i svingen...

Var in till min lokala skruvleverantör, de letade rätt på en i princip likadan utseendemässigt, mörkeloxerad med lite hårdare härdning än "blankbultar", och insexskalle med samma dimension som den andra bulten på bakoket. De ville inte ens ha betalt för bulten:)

Tack för tipsen:tummenupp

TILL EN YAMAHA KOSTAR BULTEN CA 50 KR.. Kan va värt o investera i en orginal eftersom den är gjord för att gå av om man drar för hårt, för att rädda gängorna i svingen...

Man skall inte dra för hårt..för många däcksbyten i kombination med människor som drar tills det svartnar för ögonen, orsaker problem för andra ägare. Nu sitter det ju på plats allt, sen använder man nästan aldrig bakbromsen, om man inte mot förmodan åker en slingrig grusväg eller det skulle vara riktigt blött ute med risk för halka, annars rör jag knappt eländet bak.

Last edited:
Återmonterade mitt bakdäcket igår, dock så fick jag strul när bakoket skulle skruvas dit, ena av skruvarna hade lite "tajjtare" midja förmodligen av för mycket moment åtdraget av tidigare ägare, knäppte bara till så var den skruven/bulten av

Nåja, nåja fick i alla fall ut den helt och hållet.
Undrar om någon vet om man kan köpa universalbult? El måste det vara en orginal med en speciell hållfasthet?? Är en ca 5-6 cm lång, med gänga i botten och sedan naken upp mot 12 mm`s skallen.

Nån som vet:va

En bult har inga gängor!
Sannolikt klarar en 8.8 skruv av det momentet som är föreskrivet, men du kan lika gärna dra dit en 12.9-skruv.
Är det ett liv på skruven mellan gänga och skalle? Isf kan du ju svarva ner till samma diameter för att få samma fjäderkonstant som original, men då ska du INTE använda 8.8-skruv.
Skruvar mäts dessutom i mm, se till att få rätt längd.

Var in till min lokala skruvleverantör, de letade rätt på en i princip likadan utseendemässigt, mörkeloxerad med lite hårdare härdning än "blankbultar", och insexskalle med samma dimension som den andra bulten på bakoket. De ville inte ens ha betalt för bulten:)

Va bra att det ordnade sig.
Det är sannolikt en 12.9-skruv du fått, de brukar vara svarta eftersom man inte vill förzinka sådana skruvar då materialet lätt drabbas av väteförsprödning.
Eloxerar gör man med aluminiumlegeringar, inte stål.

Last edited:
En bult har inga gängor!
Sannolikt klarar en 8.8 skruv av det momentet som är föreskrivet, men du kan lika gärna dra dit en 12.9-skruv.
Är det ett liv på skruven mellan gänga och skalle? Isf kan du ju svarva ner till samma diameter för att få samma fjäderkonstant som original, men då ska du INTE använda 8.8-skruv.
Skruvar mäts dessutom i mm, se till att få rätt längd.

Va bra att det ordnade sig.
Det är sannolikt en 12.9-skruv du fått, de brukar vara svarta eftersom man inte vill förzinka sådana skruvar då materialet lätt drabbas av väteförsprödning.
Eloxerar gör man med aluminiumlegeringar, inte stål.

Han pratade om något förhållande med 12, men sen om han kanske sa 5:va Den skulle ialla fall vara starkare i godset mot brott.
Bultar o eloxeringar inte min starka sida...men svart var den iaf, ser ju bättre ut än att ha en svart vs en blank skruv, då liknar det mest en soppa av Kajsa vargs uttalande "man tager vad man hafver..."

Last edited:
Han pratade om något förhållande med 12, men sen om han kanske sa 5:va Den skulle ialla fall vara starkare i godset mot brott.
Bultar o eloxeringar inte min starka sida...men svart var den iaf, ser ju bättre ut än att ha en svart vs en blank skruv, då liknar det mest en soppa av Kajsa vargs uttalande "man tager vad man hafver..."

Du har nog fått en 12.9.
Beteckningen 12 betyder att brottgränsen är 1200 MPa (Samma som N/mm^2).
9 betyder att sträckgränsen är 90% av brottgränsen, dvs 1080 MPa.

Följaktligen har en 8.8-skruv brottgränsen vid 800 MPa och sträckgränsen vid 640 Mpa.

Du har nog fått en 12.9.
Beteckningen 12 betyder att brottgränsen är 1200 MPa (Samma som N/mm^2).
9 betyder att sträckgränsen är 90% av brottgränsen, dvs 1080 MPa.

Följaktligen har en 8.8-skruv brottgränsen vid 800 MPa och sträckgränsen vid 640 Mpa.
Tack för den! :Bugar

Tänk detta va ju prexis vad jag behövde veta!
Har oxo dratt sönder ena skruven i oket bak.

Hmm,,,jag hade nog hellre bytt till originalbultar,,,så blir det rätt hårdhet på bulten.
Om det nu var t.ex. 8.8 bult original, så kan en 12.9 bult lossna om den är dragit med original-momentet, då man INTE har fått samma "fjäderförspänning" som en 8.8 vid samma moment.
Och en 12.9 som dras stenhårt , den knäckar garanterat gängorna i oket. ;-)
Sen hade jag nog också bytt ALLA bultar i fram också,,,ifall den förre ägaren har varit på dem med,,;-)
Hälsar Frostie.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...