Spräckt skärm HTC Desire

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Lyckades få en 2.5kg vikt på skärmen på min desire idag på gymmet :gnissla Skärmen gick givetvis sönder.. Men grejen är den att själva glaset inte sprack för vikten landade precis på kanten av telefonen. Den ser alltså inte ut såhär: http://pici.se/pictures/kNVarZMQa.jpg utan man ser sprickorna eller vad man ska kalla det först när man trycker på någon knapp så skärmen lyses upp. Men touchdelen på skärmen funkar fortfarande så jag kunde svara förut när det ringde bara genom att dra fingret som vanligt på skärmen. Funderar på att byta skärmen (efter att jag har pratat med fb och sett vad de har att säga), men består skärmen av mer än en del? Tänkte eftersom touchinputen fortfarande funkar, så jag inte köper fel del om jag ska byta skärmen.

Kollade på t.ex. http://cgi.ebay.com/Touch-Screen-Di...Accessories&hash=item2a0b175e8b#ht_1944wt_905

Hoppas att du har en tilläggsförsäkring. Inget försäkringsbolag tar väl den typen av telefoner på hemförsäkringen längre?

Inte konstigt att tilläggsförsäkringarna är så dyra när telefonerna är så känsliga och dyra att reparera. Tror t om att de väljer att byta ut hela telefonen istället för att laga dem många gånger. Åtminstone när det gäller IPhone.

Var inte meningen att sabotera tråden. Hoppas att det löser sig för dig med försäkringsbolaget.

Mobilskärmarna består i huvudsak av tre olika delar:

'skärmpanel'
touchdel
glasskiva/plast

Du verkar behöva köpa skärmpanelen samt glasskivan :) De delarna går utmärkt att köpa på Ebay, men även i svenska butiker (oftast många gånger dyrare)
Resten överlåter jag till någon annan, är för oinsatt i nuläget för att veta vilka man ska köpa av på Ebay etc.

Edit: Oj, misstolkade det hela. Trodde det var din telefon på bild! Hela mitt inlägg blev ganska värdelöst nu, tror dessutom jag har fel där uppe i översta stycket. Sorry :brinnerup

Hoppas att du har en tilläggsförsäkring. Inget försäkringsbolag tar väl den typen av telefoner på hemförsäkringen längre?

Inte konstigt att tilläggsförsäkringarna är så dyra när telefonerna är så känsliga och dyra att reparera. Tror t om att de väljer att byta ut hela telefonen istället för att laga dem många gånger. Åtminstone när det gäller IPhone.

Var inte meningen att sabotera tråden. Hoppas att det löser sig för dig med försäkringsbolaget.

De lagar den faktiskt hellre.
Många tror att man bara byter den. Men skulle den bytas så byter de den till en lagad likadan mobil.
Någon ny får man först man låter mobilen simma i ett glas vatten på senaste restaurangbesöket - som i sin tur trissar upp de höga tilläggsförsäkringspriserna du nämnde :rolleyes:

Många tror att man bara byter den. Men skulle den bytas så byter de den till en lagad likadan mobil.
Någon ny får man först man låter mobilen simma i ett glas vatten på senaste restaurangbesöket - som i sin tur trissar upp de höga tilläggsförsäkringspriserna du nämnde :rolleyes:
Man behöver inte ens få ny då heller.

Är ofta gamla som är lagade även då.

Gäller ju att gardera sig :D

I fallet du syftar på hade jag gjort exakt likadant. Mobilen hade varit på reparation i nästan en månad. Under tiden personen i fråga fått en knappast likvärdig telefon. När telefonen kommer tillbaka från reparation har den samma fel som den lämnades in för.

Som du vet lämnade jag iväg min första Nokia 8800. Ena reparationen efter den andra och inget hjälpte. Tillslut fick jag den utbytt mot den nya versionen som kom senare.

Tillverkarna borde få ta ett större ansvar för sina produkter istället för att skjuta över kostnaderna på kunderna och deras försäkringsbolag.

En bekant gjorde samma manöver. 2800 kr var budet för ett byte av skärmen.

Gäller ju att gardera sig :D

I fallet du syftar på hade jag gjort exakt likadant. Mobilen hade varit på reparation i nästan en månad. Under tiden personen i fråga fått en knappast likvärdig telefon. När telefonen kommer tillbaka från reparation har den samma fel som den lämnades in för.

Som du vet lämnade jag iväg min första Nokia 8800. Ena reparationen efter den andra och inget hjälpte. Tillslut fick jag den utbytt mot den nya versionen som kom senare.

Tillverkarna borde få ta ett större ansvar för sina produkter istället för att skjuta över kostnaderna på kunderna och deras försäkringsbolag.

Jag fick min nya mobil idag :banana
Tyvärr fick jag med fel laddare verkar det som men det går att få tag i ny så det fixar sig.
Du måste se den;)

Leta upp en guide över hur man byter glaset och avgör själv om det är något du vill ge dig in på.

Jag har bara gjort det på iPhone och på den är det gjort på en kvart ungefär. Det finns ingen anledning att låta försäkringsbolaget bekosta en dyr reparation när det är så billigt att byta själv eller lämna in den till någon som gör det åt en.

Skickade in min Hd2 med spräckt skärm. 2000kr kostade glas samt panelbyte på den via dialect som skickade vidare den. Finns en verkstad i gbg som lagar och en i Stockholm. Skönt med jobblur :gnissla

Hittade en guide för att byta skärm och det verkar inte jättesvårt, är hyffsat van vid pillig elektronik. Vill bara vara säker på att jag köper rätt skärm om man nu kan köpa den i olika delar. Men jag hoppas såklart att jag kan få en ny/få den lagad för självrisken är nog mindre än vad skärmbytet kostar. Får fudnera på om jag vågar chansa på att göra det själv för om jag sabbar något så är ju garantin borta...

Dock har den hoppat igång litegrann igen så jag iaf använda den tills jag fixat det hela.

Så såhär ser den ut nu. Det känns lite lustigt att touchen funkar fint även där skärmen ser som värst ut.

Bifogat

• IMG_8305.jpg
    IMG_8305.jpg
    234.5 KB · Visningar: 222
Intressant!
Jag har samma problem med min.
Funderar också om man vågar sig på ett byta av skärm själv.

Mitt förs.bolag ville att en randomfirma skulle byta min skärm. Jag vägrade, och fick en ny.

Bytte skärm själv på en nokia touch telefon som jag glömt namnet på, var skitlätt. Köpte skärm på ebay, öppnade upp telefonen med ett gitarrplektrum, bytte skärmen, plug and play! Man får vara noga med att inte få in nån smuts bara. 300 :- och 20 minuters arbete

En sak du måste tänka på nu när du ska byta skärm (om du inte tar det på hemförsäkringens allrisk, som självklart täcker detta) är att Desire har funnits med 2 olika skärmar. S-LCD samt AMOLED.

Köp inte fel, då gör du dig en otjänst :fakta

Mitt förs.bolag ville att en randomfirma skulle byta min skärm. Jag vägrade, och fick en ny.

Nej, men du fick en som var lagad. Sen lagar de din och ger den till en liknande kund som tror att de fått en ny.
Så fungerar det och det är bra.

*/ ?>
Back