Spotlights i takfot

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ska montera spotlights i takfoten på huset, undrar lite vilka modeller det finns, & om man måste montera hinkar eller ej?
Finns ingen isloreing eller liknande i utrymmet, bara luft.

Bifogar en enklare skiss.

Bifogat

• light.jpg
    light.jpg
    12.4 KB · Visningar: 2,376
Jupp, "hinkar" måste du montera om du ska ha halogen-spots. Men skit i det och kör LED som sagt, det lönar sig antagligen väldigt fort. Hinkarna är inte gratis, inte bra armaturer heller. Sen drar de snuskigt med el.
LED är oftast dyrt i inköp men sen kostar de nästan nada. Men utbudet är dock väldigt begränsat fortfarande tyvärr och några större tillverkare/importörer som vänder sig till privata kunder är få men går att hitta.

Hur stor spridning vill du ha på prylarna? Om du bara är ute efter en svag effekt från en liten armatur (ca 35mm i diameter, tror de ligger på 3w per armatur) så kan jag rekommendera en uppsättning från Malmbergs som jag har använt mig av många gånger och dessa är specade så långt du behöver och lite till. Kostar 6-700:- för en kartong innehållande 6st så de är jävligt prisvärda.
Har ej artikelnumret eller kartong här men har rekommenderat i en annan tråd tidigare så det kanske går att skaka fram.

Kör med LEDs så kan du nästan göra hur du vill.

Cool, ska kolla upp LED! :tummenupp

Grymt nyttig info DeeCati! :krama om du har artikel nr, skicka gärna PM! verkar prisvärt, behöver ej mer än 6 st per sida av huset...ljusstyrkan behöver ej vara stark heller..

Jupp, "hinkar" måste du montera om du ska ha halogen-spots. Men skit i det och kör LED som sagt, det lönar sig antagligen väldigt fort. Hinkarna är inte gratis, inte bra armaturer heller. Sen drar de snuskigt med el.
LED är oftast dyrt i inköp men sen kostar de nästan nada. Men utbudet är dock väldigt begränsat fortfarande tyvärr och några större tillverkare/importörer som vänder sig till privata kunder är få men går att hitta.

Hur stor spridning vill du ha på prylarna? Om du bara är ute efter en svag effekt från en liten armatur (ca 35mm i diameter, tror de ligger på 3w per armatur) så kan jag rekommendera en uppsättning från Malmbergs som jag har använt mig av många gånger och dessa är specade så långt du behöver och lite till. Kostar 6-700:- för en kartong innehållande 6st så de är jävligt prisvärda.
Har ej artikelnumret eller kartong här men har rekommenderat i en annan tråd tidigare så det kanske går att skaka fram.

Last edited:
Nu hittade jag den jag menade!
Gå in på MALMBERGS och sen söker du på artikelnummer 7768299, det är spotlightskitet som heter "Skara".
I den där förstoringen så ser den rätt ful ut men är faktiskt väldigt diskret då den inte är speciellt hög eller bred. Rekommenderas verkligen till ändamålet, ska själv montera såna i hela altanen ute vid sommarstugan (30st) och på huset inne i stan på samma sätt som du har tänkt, när jag byter tak och bygger ny takfot.
Men tänk på att dessa ej går att vinkla, enda nackdelen jag kan komma på egentligen.
Jag är inte säker på priset som privatperson men det är bara att du ringer närmaste elbutik som saluför Malmbergs (alla gör det antagligen) och fråga efter denna. Jag har ingen prislista heller dessvärre, men jag har för mig att den kostar runt 5-600:-, kan vara plus moms men det är ändå billigt.

tro det eller ej men Bauhaus har eller hade spotarmaturer för 230v ip44, gu10 fattning 3 st för 99 kr och dem är faktiskt helt kanon har monterat 18 sånna på huset/garage här hemma, har dock bytt den medföljande halogenlampan till varmvit led, kostade en slant men lite skillnad på 18x30 watt eller 18x3

kommer inte ihåg vad modellen hette men den fanns i blankt stål, borstat stål och vitlackerade, kanonköp!

edit: de är även vinklingsbara åt ett håll

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP