Sporttouring på utdöende?

Enligt GSX1000 forumet ska Givi vara på gång med packgrejer mm till GSX-S1000 enligt någon som har kontakt på fabriken.

Ja, det finns jur edan en tillverkare av mjuka väskor som gjort en ram för hojen, så Givi bör ju fixa det med snart.
 
Z1000sx är ju ganska upprätt
View attachment 424642

VFR1200 och K13S är hyffsat nära vfr800
View attachment 424643View attachment 424644View attachment 424645

Vill du har mer sportigt finns ju zzr1400 och man får aldrig glömma hayabusa
View attachment 424646View attachment 424647

detta är med mig (184cm) som förare, vill du leka själv så kika på http://cycle-ergo.com/

Undrar hur det sett ut på en Pan European, en aning tung men annars toppen
 
Det vore ju trevligt om det blev väskor till Sukkan, då kan man börja planera igen. Jag tyckte jag satt jäkligt bra på nakenmodellen när jag provkörde och det borde ju inte skilja mot den kåpförsedda. Fattar inte hur Suzuki tänkt kring det där, känns som en jättemiss.

Var in på Givi nyss och nu finns iaf 1000f med som alternativ så det är ju positivt.
 
Last edited:
En ZX9R är en otroligt potent sporttourer. Idag klassas den snarare åt sporttourer hållet än ren sport som det var när den lanserades.
 
Last edited:
Blackbirden är enligt min åsikt den fulländade sporttourern. Känns inte som om det presenterats något riktigt alternativ sedan dess. Busan är såklart trevlig, men inte riktigt lika skön när det gäller att lägga 50+ mil bakom sig på en dag.

Sliter just nu mitt hår med att komma på vad jag ska köpa härnäst, inte lätt när man är helnöjd men hojen samtidigt börjar bli lite gammal och omodern och behöver bytas ut :(
 
Ursäkta men.. mer effekt än en Ducati 1098 upp till 9500varv och den har vunnit Pikes Peak.
3422416329.jpg

Ducati_Multistrada_1200_S_Granturismo_ac1pz.jpg
 
Det meste har vel blitt skrevet i tråden. Segmentet er borte og de fleste har flytta seg over på ADV syklene. Men det finnes som påpekt mange gode alternativer. Bytter du til en XX vil du bli fornøyd ....men den begynner å bli gammel

Jeg har idag en ZZR1400, en 07 , og det er konstruksjonsmessig en mye bedre sykkel en min 01 Honda XX som jeg hadde før. Det var jo en 90 talls konstruksjon. ZZR1400 er en stor sykkel, men den veier omtrent 10 kg mer en VFR800, og 20 kg mindre en VFR1200. Og den har lavt tyngdepunkt i forhold til VFR800 og XX. Men litt dårligere en VFR1200.

Det fine med ZZR1400 er en fantastisk hoj\motor så sant du fikser litt på begrensingene. Den bruker relativt lite med bensin, er billig å forsikre og den er med rett oppsett og gode dekk både svingvillig og stabil. I forhold til K1300 så har den en brattere vinkel på gaffel foran, og en relativ kort hjulavstand som gjør den helt ok i alpene, på norske dårlige svingete veier osv.

Min kjørekompis har en Z1000 SX og en god venn en VFR1200....så jeg kjenner modellene godt...og jeg ville IKKE byttet bort ZZR1400 mot noen av de. Til det er endless power omtrent som droger...

Dessuten er de solide, relativt lite feil, anbefales hvis du vil holde deg til størrelsen. Med Acrayoshi (Acra grenrør\Yoshimura potter) helanlegget som jeg har på veier den kanskje 5 kg mer en trådtstarters VFR800...jeg lover deg at du ikke vil bli skuffet :)
 
Körde vfr 800 förut,kör idag en blackbird från 07,skillnaden mellan dessa är att koltrasten bara känns ett par snäpp bättre på allt,annars väldigt lika att köra-nästa köp för min del kommer bli en zzr1400
 
Sliter just nu mitt hår med att komma på vad jag ska köpa härnäst, inte lätt när man är helnöjd men hojen samtidigt börjar bli lite gammal och omodern och behöver bytas ut :(

Man ska inte slita sitt hår och byta bort en hoj man är helnöjd med! Jag behåller mina hojar. :)

Modernare hojar har en massa elektronik gör att det finns möjlighet att köra fortare på bana. Men lägre tider betyder inte alltid roligare körning.:tungan

Modernare hojar är, i mitt tycke, inte lika vackra. :( Min hoj är bara 15 år och har bara gått 18 tusen mil. Den duger gott som touringhoj för en snabbsväng till England eller Österrike, klarar småvägar och VOLLGAS på Autobahn så jag behöver inget nytt. :D

Om man tycker att den blir gammal och omodern kan man tävla med den! :tummenupp

http://www.mchk-racing.org/wp-conte...assic-regulations-formula-rev.-10-English.pdf

Jag tycker inte min är gammal och omodern men här platsar den! Sen får vi se om jag platsar men det beror inte på hojen. :hihi
http://www.mchk-racing.org/wp-content/uploads/2011/12/superbike_classic_reglement_2015.pdf
 
Blackbirden är enligt min åsikt den fulländade sporttourern. Känns inte som om det presenterats något riktigt alternativ sedan dess. Busan är såklart trevlig, men inte riktigt lika skön när det gäller att lägga 50+ mil bakom sig på en dag.

Sliter just nu mitt hår med att komma på vad jag ska köpa härnäst, inte lätt när man är helnöjd men hojen samtidigt börjar bli lite gammal och omodern och behöver bytas ut :(
Lider med dig!
Testat allt möjligt senaste veckorna och S1000R, Touno 1100 och CB1000R är alla tre magiskt bra att köra.
Precis vad jag letar efter: följsamma, lätt att förutse, modernt chassi/dämpare, berättar om underlag och svarar snabbt på förarens input.
Kom inte lika bra överens med Z1000 o GSX-S1000 o de andra alternativen.
Köper hellre en modern hoj och sätter på vindruta än åker en hoj jag inte trivs med.

Vågar dock inte köpa BMW'n efter att ha talat med handlare och ägare. Kvaliteten verkar inte vara på topp.
Om något år kanske de fått ordning på grejerna.
Grym hoj annars :tummenupp
 
För att åka snabbt från A till Ö så är en BMW k1300s det sannolikt om inte den optimala så i alla fall den bästa tillgängliga hojen. Med passagerare är den ännu ett snäpp bättre än konkurrensen.
Med ställbar fjädring och massa annat trevligt...nästan alla hojar sålda i Sverige har alla optioner från början. Många mil med hustrun bakpå tills hon fixade eget kort och egen hoj.
 
För att åka snabbt från A till Ö så är en BMW k1300s det sannolikt om inte den optimala så i alla fall den bästa tillgängliga hojen. Med passagerare är den ännu ett snäpp bättre än konkurrensen.
Med ställbar fjädring och massa annat trevligt...nästan alla hojar sålda i Sverige har alla optioner från början. Många mil med hustrun bakpå tills hon fixade eget kort och egen hoj.

Kan faktiskt hålla med här. Provade K1300s med frugan bakpå och den kändes verkligen stabil!
Blev dock en multi eftersom frugan vill ha mer rak sittställning. Intressant nog så testade vi även K1300gt som också var riktigt trevlig på större vägar.
 
K1300S är nog den som jag känner kommer närmast blackbird. Riktigt trevlig är den, det som jag saknar är väl att jag förväntar mig få lite mer effekt när man byter upp sig till en minst 15 år modernare hoj.

ZZR är absolut en tänkbar hoj för mig, men liksom busan så lider den av väldigt höga försäkringspremier. Både Blackbird och K1300s är löjligt billiga med tanke på effekten.

Aaah, dessa i-landsproblem! :)
 
För att om man vill ha spjutspetsteknik med ultimata kurvegenskaper skaffar man en sporthoj? Sporttourerna är bekvämare och gjorda för långfärder med lite sportiga egenskaper.
De nakna hojarna lider ju av samma problem som sporttourers, gammal teknik med mjuk fjädring och tunga as, med undantag för möjligtvis Tuono, Ducati Streetfighter och S1000R... Ja, och kanske trajorna. :P
Vill du ha något sporttourigt med framåtlutad körställning är ju ZZR1400 ett alternativ, som föreslagits tidigare i tråden. Trevlig hoj som går som på räls rakt fram. Vill du ha sputspetsteknologi och lite mindre sport än de rena sporthojarna så är ju H2 ganska svårslagen.

Mv Agusta är ju inte direkt besudlad med gammal teknik... ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top