Sporttourer tips.

Buford_t

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Hoj
letar...
Hej!
Ser tyvär ut som det blir ännu en köp tips tråd här på forumet... Har läst det jag kunde hitta men har fortfarande lite funderingar. Har hittat ett antal hojjar som verkar intresanta och skulle vilja ha tips på vilken som skulle kunna tänkas passa mej bäst.
Jag vill kunna skjutsa runt tjejen utan att hon får så mycke träsmak att hon fiser sågspån efter några mil. Men jag vill ändå ha ganska sportig känsla när jag kör sjäv. Det ska kanske tas i beräkning att jag är 187cm lång och väger x antal kilo över 100 sträcket.
Så lite tips om nedanstående hojjar mottages tacksamt.
Alternativ som jag hittat (från sent 80 tal till tidigt 90):

cbr 1000f
gsx 1100f
zx-10/11

Är dom som jag tycker verkar intresanta, men har även funderat lite på:
fzr 1000
gsx1100r
Men då är frågan hur är dom att åka på efter några mil sadeln på dom tidigare verkar på bild som om den skulle funka men jag har ingen aning.

Tacksam för svar!!

hej, jag tycker efter din beskrivning att du mest skall titta på CBR 1000 (-89 eller nyare) samt GSX 1100 F (-88:an hade problem med kass bakdämpare men det bör vara bytt nu)

GSX1100 R har en ganska tuff benvinkel när man är så lång som du, funkar dt för dig så är den mitt favoritval (-89--92):tummenupp

Ta en titt på Kawasaki ZZR 1100 och Yamaha FJ 1200 också, mycket bra sporttourers.

FZR 1000 och GSX 1100R är nog lite väl extrema om du vill kunna åka längre sträckor och inte något vidare bekvämt för passagerare.

Du bara måste testa en Suzuki RF900 innan Du slår till på något annat! Jag tycker i alla fall den stämmer in på pricken på Din beskrivning och hade en själv innan nuvarande.

Hade en ZX10 som både jag och frugan tyckte var riktigt bekväm att åka långt på. Jag är 183 lång men har en drös kilon kvar till 100. Hon är typ 165 och klagade inte över fotpinnarnas placering överhuvudtaget.

Vad gäller efterträdaren ZZR så skulle jag kika på en 93:a eller nyare. De har ett bättre utseende med dubbla luffarturbointag fram och en annorlunda ram, den går in under sätet kan man säga. Löjligt låg försäkringspremie både på ZZR och ZX10.

Tack för alla svar!
Jag har tittat både på RF900 och ZZR1100 men dom verkar ligga lite väl högt i pris för min del. Men det finns 2 på blocket som inte är så dyra men verkar vara i lite sämmre skick.
ZZR: http://www.blocket.se/vi/14125280.htm?ca=11_s
RF: http://www.blocket.se/vi/14899337.htm?ca=11_s&last=1
Vad tror ni om dom?

Tycker även cbren verkar intressant (ligger bra till i pris, lite större utbud) men tror jag läste nånstans att den var tung. Stämmer det? vill ju inte att det ska vara som att försöka bryta ner en fulllastad grus bil!

Du vägde över 100 kg va? Inte en chans att du kommer tycka att CBR:en är tung att bryta ner i kurvor, se bara till att ha "rätt" däck, olika däck är ju olika mycket kvickstyrda. Sen är ju allting relativt, klart att CBR:en är tung om man jämför med en nyare sporthoj. Det är så gott som alla andra alternativ som räknas upp här också!
Sen sätter jag ut hakan och påstår att en hoj med dom åren /milen på nacken, till det pris du kan betala (vad har du för budget egentligen?), så får du troligen flest bekymmersfria mil på en Honda.

Att ingen av dom är speciellt lätt har jag förstått. Men tänker kanske lite mer på lättkörd än rent viktmässigt. Men bekymmersfritt låter mkt bra (tycker att dom ska köras inte skruvas med). När det handlar om pengar har jag satt max på ca 25 men försöker att hålla mej runt 20...

Precis som du, så väger jag in på X antal kilo över 100. Jag vill bara lägga in det påståendet att i vår viktklass brukar vikten på hojen inte vara en tungt vägande (hehe) faktor. Du bryter utan problem ner en CBR.

Som sagt kolla en gång till på en RF 900R . då du väger tungt ( som en annan) så är effekten i RF:n klart bra att ha.
Jag har haft min i snart 3 år och har inget att klaga på.
Ev om man skall klaga så är det mot bränsleförbrukningen vid "hård" körning .. strax under litern, men när man landsvägs tourar så ligger den under 0,5

Jag har kollat lite på rf 900 men tycker dom flesta ligger lite för högt i pris.. Men om man ser till effekt är det väl inte direkt någon av dom ovanstående som skäms för sej? ska inte tex en ostrypt cbr1000 ha ca 130 hk samma sak med rf 900?

En ofta förbisedd hoj i sporttouringklassen är Kawa GPZ1100 (ZX1100E1).
http://www.blocket.se/vi/15066249.htm?ca=14_s
Lite enklare uppbyggd än ZZR:en, men en helt ok hoj både med och utan passagerare. Sambon har nog trivts bäst bak på den av alla hojar jag ägt. Att den sedan är hyfsat billig i drift för sina 140 hästar är ju ett plus i kanten. :tummenupp

Jag grävde fram ett gammalt test i Allt om MC från -95(!) och skannade. Håll till godo:

Bifogat

• testsida1 (Large).jpg
    testsida1 (Large).jpg
    100.4 KB · Visningar: 97
  • Testsida2 (Large).jpg
    Testsida2 (Large).jpg
    111.1 KB · Visningar: 87
  • testsida3 (Large).jpg
    testsida3 (Large).jpg
    121.9 KB · Visningar: 71
  • testsida4 (Large).jpg
    testsida4 (Large).jpg
    132.5 KB · Visningar: 69
  • testsida5 (Large).jpg
    testsida5 (Large).jpg
    111.1 KB · Visningar: 78
  • testsida6 (Large).jpg
    testsida6 (Large).jpg
    109.1 KB · Visningar: 78
  • testsida7 (Large).jpg
    testsida7 (Large).jpg
    108 KB · Visningar: 70
  • testsida8 (Large).jpg
    testsida8 (Large).jpg
    108.7 KB · Visningar: 91
Last edited:
Jag har kollat lite på rf 900 men tycker dom flesta ligger lite för högt i pris.. Men om man ser till effekt är det väl inte direkt någon av dom ovanstående som skäms för sej? ska inte tex en ostrypt cbr1000 ha ca 130 hk samma sak med rf 900?
Faktiskt uppåt 135 hk ostrypt. Skulle tro att de flesta som rullar idag är ostrypta, annars löser man det lätt med en uppsättning nya insugsgummin för några hundralappar och ett par timmars småsvärande.
Effekten räcker gott och väl för rask touring med full packning och passagerare - som sitter jämförelsevis bra. Det går fint att lufta en CBR1000F på bana också för skojs skull, markfrigången är helt ok men hojens vikt gör att man äter framdäck och alltid måste bromsa först.:tungan Hojen är lång på gott och ont, bland det goda är att en storvuxen förare har lätt att hitta bra körställning och att det finns plats i längdled för både passagerare och packning - inte antingen eller. Det onda är att hojen kan kännas som ett hangarfartyg när det börjar svänga riktigt knixigt, men det gäller alla dina alternativ. Fast CBR1000F kördes ju faktiskt i Superbike några år runt '88 av bl.a. Lindén om jag inte minns fel. :)
En tidig 90-tals CBR1000F går inte att jämföra med en modern (några år gammal) sporthoj på något plan, men det är mycket hoj - och jämförelsevis problemfri hoj - för pengarna. En positiv egenskap är att försäkringspremien inte heller går att jämföra med en modern sporthoj. :D

I mina ögon är RF900 det trevligaste av de övriga alternativen, följt av FZR1000.

Last edited:
Tycker även cbren verkar intressant (ligger bra till i pris, lite större utbud) men tror jag läste nånstans att den var tung. Stämmer det? vill ju inte att det ska vara som att försöka bryta ner en fulllastad grus bil![/QUOTE]

Om lilla jag klarar av att köra en cbr 600f som jag inte ens når ner i backen på när jag stannar så lär ju du kunna klara av å köra en cbr1000f utan problem jag kör ju med min cbr på gokart bana (rörken å tuvängen) utan problem fruktansvärt lättkörd har svårt att tro att en cbr1000f skulle vara så sjukt mkt svårare att köra? Om inte annat så verkar dem ju hålla sjukt bra :) Med tanke på hur jag ramlar runt med min :tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra