Sportshojar i ABC Stockholm reportage ikväll (SVT2)

955i skrev:
Jag håller inte med.

En motorbana skulle få många att ta sin mc dit (kanske tom på släp och då skulle det inte ens bli fortkörning till banan) och köra under aningen mer kontrollerade förhållanden. Utan bilar, refuger, vilt, cyklister - listan kan göras lång.

Min uppfattning är att jag personligen kör lugnare om man fått gasa av sig på bana, då är man "mätt". Att det inte finns någon motorbana inom rimligt avstånd i/kring Sveriges huvudstad är egentligen sjukt - allt annat finns.

Jag tror alla här inne håller med om att det ÄR vettigare att gasa i 200km/h på bana än på motorvägen/stan/favoritvägen.

Du får väl göra som alla andra, kör lite längre. Ni har banor runt om er..
Var inte så jävla lat och skyll på andra. :fatta!

Klart som fan vansinnes åkandet skulle minska om en bana byggdes i närheten av Sth. Inte helt men många skulle nog lägga mer krut på bana än att göra banåkning på Bogesund eller Tungelsta vägen.

Veztra skrev:
Du får väl göra som alla andra, kör lite längre. Ni har banor runt om er..
Var inte så jävla lat och skyll på andra. :fatta!

Och var har vi en bana nära? Linköping 22mil enkel resa?. jo jo dit åker man ju framm och tillbaka på kvällen för att köra. några ggr /vecka. Bra där :Bugar

Micke N skrev:
Varför skulle det bli lungt på vägarna om Stockholm hade en bana?

Skulle man åka dit 3-4 ggr per vecka på nån allmänhetens åkning tror du?
Lugnare gatåkning är bara ett dåligt argument för att få nån annan att fixa en bana åt oss.

Japp....om det fanns en bana så skulle jag LÄTT lägga ner gatåkat. Och jag tror många med mig. (Men det är ju vad JAG tror)

Självklart så är det en jävla procedur med att bygga en motorbana. Jag menar bara att man kanske skulle belysa det ämnet i samband med klagomålen på sporthojar. Att dom borde enkom få framföras på bana.

Jag tror faktiskt inte att polisen i fråga på allvar tror att det går att förbjuda sporthojar. Han vill ha en debatt som möjligtvis kan leda till restriktioner för sporthojar.
Dessvärre har han ju hur många argument som helst att komma med, och vi har i stort sett inga.
Det bästa vi kan göra i det här läget är knappast att sitta här och kalla han för idiot och annat.
Bikerbitch's förslag om att träffa mannen i fråga är ju ett jättebra initiativ.
Om vi på ett vuxet sätt kan framhäva våra intressen samtidigt som vi tar åt oss av polisens erfarenheter, så borde vi ju kunna lugna ner debatten lite och förhoppningsvis kunna fortsätta med vårt hojåkande utan restriktioner.

Allting handlar ju i slutändan om att vi måste hålla en lägre profil. Varje gång en GR film (eller annan liknande film) kommer ut , varje gång vi kör ifrån snuten eller varje gång vi över våra begränsningar och orsakar en olycka så får vi mer och mer uppmärksamhet, vilket vi knappast behöver i dagsläget.

Kör fort och ha kul men försök att visa respekt och undvik att ge motståndarna mer argument att komma med.

Last edited:
Kain skrev:
Och var har vi en bana nära? Linköping 22mil enkel resa?. jo jo dit åker man ju framm och tillbaka på kvällen för att köra. några ggr /vecka. Bra där :Bugar

Oooo 22 mil!!!

Woow gnällspik.. tänk om alla som har 22 mil till en bana drog upp hojen på slangen vid varje rödljus och körde efter nollkollhjärna..

Det är synd om er sthlmare som har hela 22 mil...... jag lider med er..

:huvet :huvet :huvet :huvet

Ett klasiskt typ A inlägg :)

Bikerbitch skrev:
Vore kul att veta hur många sporthoj.com medlemmar som är poliser

Jag försöker att bli men det är tufft att komma in. men skam den som ger sig.

valmers skrev:
Gör det själv!

[[/B]

Kan inte du bygga en då? :7peta

Men i verklighetens tecken kanske nu skulle vara en bra tidpunkt att övertala regeringen att finansiera ett sådant projekt med tanke på alla dödsfall och motivera med att folk kan komma till banan och gasa av sig!?

Och när man väl håller på så kan man väl slå till med GP, F1 standard så kanske lite tävlingar kan köras här (Motiveras med bra PR för Sverige)

Jag kör hoj som avkoppling och att det är kul, jag behöver ingen bana, men om det är vad som bhövs för att folk ska sluta upp med det värsta skiten längs vägarna så är det väl ok, men är det så?
Vill ni alla köra bana men orkar inte göra det i nuläget?

Underhållande!

Det här är precis vad farbror Haffa vill; att skapa debatt.

Inte fan kan lilla Svedal förbjuda sporthojar utan att ha godkännande från EU. :kocko

Fast journalisterna svalde kroken direkt... :fatta!

Edit: Fast jag förstår polisen. De kan inte ingripa utan att riskera mc-förarnas, medtrafikanter eller sina egna liv. Kan polisen med det här utspelet få någon som busar att tänka om har de lyckats.

Last edited:
Silwer skrev:
Vill ni alla köra bana men orkar inte göra det i nuläget?

Jag skulle vilja köra mer bana. Körde på gotland ring i sommras och blev heltänd. Bor tyvärr i stockholm utan bil så det är svårt att ta sig till närmsta bana.

Att bygga en bana i STHLM för alla sportshojar bara för att vi (och framförallt vissa) inte kan ta det lite lugnare på gatan känns lite som att bygga en skjutbana åt alla Hells Angels och wannabee-gangsters bara för att de skjuter folk på öppen gata. :confused:

Det finns många lösningar på den numera förekommer mer o mer i media. Men vi är inte ensama om detta. Samma ämne diskutioneras i andra EU länder, England ligger längre fram än vi i utvecklingen. Där finns en jäklar massa hastighetskamerar överallt, tolerans nivån är minimal från polisen, färgade visir och slip-on avgasrör är förbjudna, strängare regler när det gäller körkort/effekt, osv, osv. Polisen i England tjänar STORA pengar på att stoppa hojåkare och ge böter, därav varför många engelsmän åker över till frankrike eller kör bana för att gasa av sig. Det är bara början... och det kommer hit också.... det har vi själva fixat.

fart freak skrev:
Att bygga en bana i STHLM för alla sportshojar bara för att vi (och framförallt vissa) inte kan ta det lite lugnare på gatan känns lite som att bygga en skjutbana åt alla Hells Angels och wannabee-gangsters bara för att de skjuter folk på öppen gata. :confused:
javisst. Och att inte bygga en är som om en drogberoende som vill lägga in sig själv på rehab, men får inte...
(inte meningen att låta dryg)
men en bana närmre stockholm skulle nog gynna folket som gillar att gasa. Jag skulle utan problem sluta köra på gata om det fanns en bana inom ett räckhåll.

rougie skrev:
Kan inte du bygga en då? :7peta

Men i verklighetens tecken kanske nu skulle vara en bra tidpunkt att övertala regeringen att finansiera ett sådant projekt med tanke på alla dödsfall och motivera med att folk kan komma till banan och gasa av sig!?

Och när man väl håller på så kan man väl slå till med GP, F1 standard så kanske lite tävlingar kan köras här (Motiveras med bra PR för Sverige)
Det skulle vara otroligt kul att engagera sig i ett sådant projekt, om jag hade tid och ekonomi för det.

Varför skulle "regeringen" finansiera ett sådant projekt? För att folk ska få hålla på med sin hobby? Vakna.

Veztra skrev:
Oooo 22 mil!!!

Woow gnällspik.. tänk om alla som har 22 mil till en bana drog upp hojen på slangen vid varje rödljus och körde efter nollkollhjärna..

Det är synd om er sthlmare som har hela 22 mil...... jag lider med er..

:huvet :huvet :huvet :huvet

Ett klasiskt typ A inlägg :)

Jo jo, nu är det väll så att du får inte plutten med nytaget körkort att ta sig 22mil till bana, utan de spelar nog hällre allan i stan och ska vara tuff med de stora grabbarna. Tror tveklöst på att skulle det ligga en bana närmre de områden (vare sig det är i GBG eller STH eller Kiruna) där problemen finns skulle buset och den snabbare åkningen minska på de allmänna vägarna

Själv skulle jag tveklöst köra mer bana o mindre gata om det fanns än närmre. Sen om det gör mig till en gnällspik bara för att jag inte vill åka 44 mil ett par gånger i veckan, är ju din åsikt. För mig blir det för dyrt. Åandra sidan gör inte det att jag tycker att det coolaste som finns är att slanga genom stan eller leka slalom mellan bilarna.

Ett klassikt typ Ashole inlägg :Bugar

Last edited:
Vi har ju ingen lokal! :mad:

Att missköta sig är sällan en bra metod om man är ute efter en belöning.
Personligen kör jag lugnare på gata om jag får köra av mig på bana då och då,
men jag kan tänka mig att det lika gärna får omvänd effekt.

Vad händer förresten med banan utanför Enköping? Har det stannat upp pga
pengabrist eller miljö/politikertjafs?

/A

Rundningsmärke skrev:

/A
www.vikingmotorpark.com

Rundningsmärke skrev:

/A

Pengabrist eller miljö/politikertjafs tror jag är problemet nu. Mest miljö/politikertjafs dock. Komunen hjälper inte till för fem öre och miljö nissarna är emot det så klart

En RR bana vore på sin plats i Stockholm, det skulle stävja mycket av buskörningen på gatorna.

Och visst bör polikterna hjälpa till med detta, finns kommersiella och PR intressen som kan tillgodoses.

Skeptiker, gå och :brinnerup!

WestW skrev:
Pengabrist eller miljö/politikertjafs tror jag är problemet nu. Mest miljö/politikertjafs dock. Komunen hjälper inte till för fem öre och miljö nissarna är emot det så klart

Hittade de inte nån sällsynt groda eller nåt?

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna