Sportpjuck..... (dvs stövlar) - storlekstips olika märken

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej
behöver skaffa ett par stövlar till pga sporthojsköp - funkar inte med endurostövlar och även touringstövlarna är för klumpiga. Jag siktar på något smidigt, med skaftlutning framåt så jag slipper "bryta" skaftet när stövlarna är på fotpinnarna. Dessutom är storlekstips intressant (har flera olika cykelskor och kan bara konstatera att storlekarna på japanskt o italienskt oftast är väldigt små). Själv drar jag 45,5-46 i vanliga skor, vad behöver jag i storlek för olika märken?
Sidi = antagligen 1-2 storlekar för små baserat på mina cykelskor
Alpinestars?
TCX?
Arlen Ness?
Det blir internetköp eftersom inga handlare i o nära Göteborg har något vettigt urval av stövlar i min storlek
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag utgår från stl 45 när jag köper skodon och Alpine Stars har jag 45 i. Jag har två par TCX som jag inte hittar nu men jag tror de är 45or också (S-speed trycker grymjävulskt på utsidorna och där är jag tydligen bred eller har någon knöl som sitter på fel ställe för den stöveln).

Kan nämna att jag ligger någonstans mellan 43 och 46-47 när jag köper skor beroende på tillverkare. Om du är van vid cykelskor så har jag 46 i Shimanos skor om det hjälper något.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jag har 44 i mina Daytona racestövlar, 44 i sidi crosstövlar, 45 i shimano cykeldojor och 45 i gummiskor typ nike, saucony mm.
Funderar på att beställa ett par a-stars supertech r nästa gång, blir nog 45 om jag inte orkar gå och prova.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag säger bara att man måste prova för skillnaden är stor..
Jag har i vanliga skor 42/43, men när de gäller mc stövlar så blir de 46.. Jag har hög vrist å bred fot därför måste jag ha så pass större stövlar..
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Alpinestars Supertech R är egentligen den enda stöveln. Mitt ena par är femton år och är fortfarande gångbara (fniss). Det dyker upp såna med jämna mellanrum på blocket och marketplace, och eftersom innerskon går att köra i tvättmaskinen behöver man inte oroa sig för nån annans fotsvett. Jag har 43 i stövlarna och 43-44 i Adidasskor för att svara på din egentliga fråga.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hittade ett par TCX Comp RT på Blocket. Chansade och köpte efter att ha kollat på TCX storleksmall (46, vilket jag drar normal) - perfekta och i välhållet skick.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hittade ett par TCX Comp RT på Blocket. Chansade och köpte efter att ha kollat på TCX storleksmall (46, vilket jag drar normal) - perfekta och i välhållet skick.
Jag är jättenöjd med mina TCX, men omgivningen klagar på att det gnisslar när jag går.
Jag vill inte erkänna att det är mina leder och inte stövlarnas.
De ska få lite silikonolja till bansäsongen. (stövlarna).
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Det beror rätt mycket på hur modellen ser ut, om den är smal etc.

Jag har 45 i vanliga fall och mina 46 Alpinestars är trånga i tårna så jag önskar att de hade varit ett par 47or.

Mina Biltema crosstövlar är ett par 47or (fanns inga 45/46or på utförsäljningen) som är för stora så jag behöver raggsockor i den. Perfekt när det är kallt dock.

Mvh,
Ingvar
 

Raderad medlem 61114

Guest
För min del som har ganska breda men korta fötter och har storlek 43 på vanliga skor får köra MC stövlar i 44, haft Sidi, A-star och RST
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har 45 i skor (på vissa modeller 44). Har stövlar från TCX i storlek 45 och de sitter perfekt. Hade inte gått upp eller ner en halvstorlek eller kvartsstorlek om jag så kunnat.

Har hört att TCX är bra för folk som har lite bredare fötter som jag. Har också hört att vissa membran (goretex på mina) gör stöveln något mer trång invändigt.
Jag är jättenöjd med mina TCX, men omgivningen klagar på att det gnisslar när jag går.
Jag vill inte erkänna att det är mina leder och inte stövlarnas.
De ska få lite silikonolja till bansäsongen. (stövlarna).
Efter att ha envisats massa med silikonolja testade jag vitt fett på sprejburk. Vågar inte säga hur det är för material, men det har hållt sig från att gnissla mycket längre.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top