Sportig twin för touring

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Ja det finns ju en del men tyvärr inga som är lika starka som din blackbird. Dock är det ju lite så att väljer man att köra twin kanske man är lite mer "mogen"i sitt kör sätt och uppskattar register mer än bara ren och skär effekt.

Sedan beror det lite på vad du kallar för twin? Skall det vara paralell twin eller v.twin eller ev tom en boxer.

V-Twin = Ducati ST3/ST4(s), Aprilia Falco. Ducatin har som vanligt mycket känsla och är mycket trevliga att köra på! ST3:an kanske kan vara i tröttaste laget? Aprilian känns på något sätt strået vassare. Men är enligt mitt tycke inte så snygg. Rent jämförelse mässigt är nog en ST4 att föredra?

Paralell Twin = MZ 1000S, en mycket udda hoj i Sverige som byggdes utav MZ som nu tyvärr har lagt ner. Hojen skall tydligen ha ett ruskigt kraftfullt register. Skulle vilja prova en sådan någon gång :)

Boxer = BMW R1100S, en hoj som är sjukt bra på mycket. Men det kan ta ett tag att vänja sig vid alla "egenheter". Men efter att man haft en sådan ett tag börjar allt falla på plats. Hojen är i det närmaste genialisk med bla sin telelever gaffel, karda med paralever och kombi bromsar mm mm. Dock kan den uppfattas lite trött och den måste ha ett annat avgas tillsammans med chip eller Powercommander för att börja lira riktigt bra.

Och som någon annan skrev Guzzi. Men där kan jag inte så mycket om modellerna :)

I övrigt finns de riktiga pärlorna bland twinarna bland hojar som just tex KTM990 eller Ducatis nya Multistrada. Men då blir det ju en annan typ utav hoj.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Ja det finns ju en del men tyvärr inga som är lika starka som din blackbird. Dock är det ju lite så att väljer man att köra twin kanske man är lite mer "mogen"i sitt kör sätt och uppskattar register mer än bara ren och skär effekt

Sant. Någon v-twin motsvarande Honda Blackbird finns mig veterligen inte. Men kan man tänka sig att avstå en del toppeffekt så får man istället en betydligt lättare och sportigare hoj.

V-Twin = Ducati ST3/ST4(s), Aprilia Falco. Ducatin har som vanligt mycket känsla och är mycket trevliga att köra på! ST3:an kanske kan vara i tröttaste laget?

Det skiljer i verkligheten c:a 10 hk mellan ST3 och ST4(knappt 110 vs knappt 120 hk) och de hästarna ligger mellan 7000-9500 rpm. De har lite olika karaktär, den treventilade ST3 har bättre bottendrag medan den fyrventilade ST4 vill varva mer. En smaksak.

Och, handen på hjärtat, om man inte är entusiast så skulle jag rekommendera en hoj med våtkoppling. Jag har för mig att våtkoppling kom på 2006 års modell. Helst en S-modell också då man bl.a. får bättre fjädringskomponenter och bromsar.
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
En VTR1000F kommer du uppleva som trött i förhållande till din Blackbird, ett nedbyte ur alla aspekter om man är van vid det drag en Blackbird ger. En VTR SP1 är inget för touring, men helvete vad den går (...och kostar att försäkra).
SV1000 har insprutning och är en snäppet modernare hoj än VTR, har några fler hästar och känns generellt lite piggare (med standardprylar). TL1000S är föregångaren till SV1000, du hittar mest gamla skorvar eller något enstaka välvårdat exemplar från sent 99/00. ST3/ST4(s)/Falco har jag ingen erfarenhet av, men som Scorpiojn säger så hör torrkoppling och touringhoj inte riktigt ihop.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
BMW R1100S är trevliga cyklar som man sitter bekvämt på och funkar ypperligt med passagerare, Original väskor är rymliga och täta . Bra bottendrag och låg tyngdpunkt gör dem trevliga på småvägar och funkar även fint på autobahn upp till 180, sedan börjar bristen på effekt göra att det blir llite segare.
En bra allround sporttourer och finns i olika grad av sport med högt/lågt styre, hög/låg kåpa, vanlig/boxercup replica. Håller i evighet.
Till 2005 tog R1200S och R1200ST med större motor och mera klös över där S:en är mera mot sport och ST:n mera mot sporttouring (dock har den en hiskeligt ful framlampa)
Annars finns ju andra BMW boxermodelelr med/utan kåpa samt GS-modellerna.
 
Last edited:

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Varaderon har ju samma rova som VTRen fast med sprut. Fast den kanske inte e särskilt sportig.:va
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Jasså det är såpass :) Hehe.
Misstänkte nästan det, är sjukt nöjd med blackbirden men känner att det hade varit roligt å testa något annat.

Jag var i samma sits som du för en dryg månad eller två sedan.
Jag ägde birden i 3 år och den är helt kanon!
Dock köpte kompisarna offroadare och jag ville inte vara sämre.. :)

Det blev en Ktm 950 Adventure.
Kört en trehundra mil lång norgetripp nyss och är mer än skitnöjd! Dessutom duger den bra utanför vägen också, och det går att köra sakta med den.

Det är "bara" 100 hk men det räcker rätt långt!
Kör med 3 väskor och en hög ruta då jag ska långt.
 

negascout

Blåbär
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Gagnef
Hoj
cbr 1000rr -04
Jag har en blackbird och en tl1000s. Det är ju två helt olika djur, blackbirden har massa toppeffekt, stabil o kvalité. Sukkan har jag när jag nöjesåker o åker på bana. Kvalitén är inte i närheten av hondans och bränsleförbrukningen hög. En twin är ju dock väldigt belönande när man väl lär sig att hantera den. Skulle jag bara få behålla en hoj skulle det vara tls:en :)
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Som det konstaterades finns det ingen twin du kan uppgradera till från det du har, om du inte ändrar stuk till antingen mer touring, mer sport eller custom. En twin vibrerar också mer, vilket passageraren kommer att uppleva i form av ökad trötthet.

Din blackbird is the shit!
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Hmm, låter som om man får behålla fågeln ett tag till :)
Iallafall tills tjejen tar mckort, för hon hotar med å överta BBn då :p

Men man får la ta å testköra några andra hojar för å se hur dem är innan man bestämmer sig ytterligare. Men som sagt, är sjukt nöjd med blackbirden men samtidigt lite sugen på något annat, får la se vad som händer :)
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Hehe, jobbig sits. Du har så bra hoj idag att du inte kan byta.

-Ombyte förnöjjer, sa kärringen och kysste sin man :)

Ta med chefen och låt henne lyssna och titta på en twin. SP1/SP2 är mina våta dröm...sett/hört den?
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Hmm, låter som om man får behålla fågeln ett tag till :)
Iallafall tills tjejen tar mckort, för hon hotar med å överta BBn då :p

Men man får la ta å testköra några andra hojar för å se hur dem är innan man bestämmer sig ytterligare. Men som sagt, är sjukt nöjd med blackbirden men samtidigt lite sugen på något annat, får la se vad som händer :)

Kör du aldrig över 200 så räcker en 950/990 väldigt långt..
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Hehe, jobbig sits. Du har så bra hoj idag att du inte kan byta.

-Ombyte förnöjjer, sa kärringen och kysste sin man :)

Ta med chefen och låt henne lyssna och titta på en twin. SP1/SP2 är mina våta dröm...sett/hört den?

Sp1/2 är jäkligt goa hojar! Men att jämföra dom med en Blackbird, njaee inte samma typ alls! Å andra sidan, sp1/2 är goare hojar!!
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top