Sportig hoj för två

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Oki, nu har jag äntligen gått från student till arbetare och kan börja spana på hoj igen. Men skulle behöva lite tips!

Jag är ute efter en sportig hoj som är kul att köra själv på, gärna på kurviga landsvägar, som har har krut i motorn när det behövs.
Sen är mitt andra önskemål att det ska vara möjligt att dra ner i Europa med tjejen där bak, åtminstone en gång om året.
I och med detta så skippar jag alternativen R1 och dylika (just nu i alla fall).

Har spanat in Honda CBR 1100 XX lite grann. Nån som kan säga nåt om den här hojen? Hur kul är den när man är ensam? Hur många mil fixar en tjej där bak? Hur klumpig är den, vikt osv?

Andra hojar som ni kan tipsa om, som fixar både ensamkörning och parturer?? :)

Tacksam för tips!
 
Helt rätt att skippa alla supersporthojar. Själv skjutsar jag på en F800s och det fungerar finfint förutom att effekten självklart kunde vara lite mer.

De jag skulle fundera på är följande:

BMW K1200s, K1300s
Honda Blackbird (precis som du skriver), fungerar finfint. Jättetrevlig att köra och mycket trevlig att skjutsa på. Att klippa 50 mil utan/med skjuts är knappast något problem.
Honda VFR800
Triumph Sprint (riktigt kul alternativ).
Kawa zzr 1400
Suzuki Bandit

Är väl några jag skulle kika på.
 
Birden funkar bra, har inte åkt på den själv men hon klagar inte i alla fall..
 
En Hayabusa borde väl funka,går bra å skjutsa på och vill man gasa lite på kurviga vägar så fungerar det också.
 
Det beror väl på om du vill ha med eller utan kåpa. Hayabusan har jag själv provat och den var helt underbar efter landsvägen :yoparty Enda problemet med den är att körkortet ligger risigt till :gnissla 200 efter landsvägen var hur bekvämt som helst. Nemas problemas :) Själv har jag just skaffat en GSX 1400. Efter 3år utan hoj slog jag till igen. Har haft r1'a tidigare. Var fundersam på hur gsx'en skulle funka i stan (med sina 225kg torr) men blev positivt överraskad. Den är faktiskt riktigt smidig och den funkar hur bra som helst när :tuttar sitter där bak. Håller man bara hastigheten så fungerar den utmärkt till resa genom europa. Billig att försäkra, suzuki förs. 2900:- Hel/Helår :)
 
...Var fundersam på hur gsx'en skulle funka i stan (med sina 225kg torr) men blev positivt överraskad. Den är faktiskt riktigt smidig ...

Hade lite funderingar kring det när det kom till dessa hojar också.
Hayabusan har väl torrvikt på 215kg, hur pass smidig är den? Fixar den landsvägen även när det smalnar av och blir skarpare kurvor?
(Vill ju kunna hänga med på SMK Vilses turer i Skåne! :yoparty)

Vilken föredrar du nu då? GSX:en eller Hayabusan?
 
Yamaha Fazer 1000! smidig och rolig hoj som man sitter avslappnat på,, en kompis till mig kör en sån och den är väldigt skön att köra långt på, plus att den går fint att köra hårt på kurviga vägar och gör inte bort sig på bana heller..
 
Kolla Ducatis utbud , dom har åtminstånde smidiga hojar...

Jag skjutsar min fru lite då och då med min 900 supersport hon klagar inte och dessutom tycker jag att hojen bär sin börda kanonbra även då...

/Juha
 
jag skulle titta på en cbr 900 97:a. skitkul när man kör själv. och funkar klockrent att skjutsa och åka långt på . vi har åkt många mil tillsammans på den jag och damen
 
Hade lite funderingar kring det när det kom till dessa hojar också.
Hayabusan har väl torrvikt på 215kg, hur pass smidig är den? Fixar den landsvägen även när det smalnar av och blir skarpare kurvor?
(Vill ju kunna hänga med på SMK Vilses turer i Skåne! :yoparty)

Vilken föredrar du nu då? GSX:en eller Hayabusan?

Nu har jag bara haft GSX'en i några veckor och oftast varit 2 när jag varit ute, men den verkar funka rätt bra även när det går lite fortare och svänger. Några på gsx 1400 tråden har varit på bana å kört och det har funkat fint. GSX'en har ju stålrörsram medans Busan har alubox så busan är nog stabilare i alla lägen. Om busan, gsx1400, blackbird, zx12 osv. funkar efter väg när det svänger: det hänger nog på hur duktig föraren är. Sätt en gp förare bakom styret på en busa och han kör nog ifrån dom flesta efter en krokig väg medans han med nytt körkort och nyaste R1'an får kall svettningar bara han ser en kurva :) Det bästa du kan göra är att först fundera om du ska köra med eller utan kåpa (ska du köra fort efter vägarna så är kåpa att föredra) och sen prova några modeller. Prova gärna en GSX 1400 om du får tillfälle. Sen ska du kolla försäkringarna på olika modeller. Det skiljer en hel del :gnissla
 

Kan bara hålla med ang Kawa ZZR 1400 då jag har en själv. Skjutsade en polare på 75 kg (inkl mina egna 95 kg) och den gjorde 0-240 på typ 4-5 sek fast att jag höll igen lite på gasen (då polarn började skrika där bak), så krutet i motorn är nog det minsta problemet. Sen är det en riktigt stor & bekväm hoj med ruggigt bra bromsar som matchar krutet. Testkör en vettja...
 
Kan bara hålla med ang Kawa ZZR 1400 då jag har en själv. Skjutsade en polare på 75 kg (inkl mina egna 95 kg) och den gjorde 0-240 på typ 4-5 sek fast att jag höll igen lite på gasen (då polarn började skrika där bak), så krutet i motorn är nog det minsta problemet. Sen är det en riktigt stor & bekväm hoj med ruggigt bra bromsar som matchar krutet. Testkör en vettja...


hmmmm.... 0-140 möjligen....
 
Jag som är partisk måste rekommendera Blackbird. Dock så infinner sig träsmak efter c:a 10 mils körning hos både mig och tjejen, till nästa säsong så ska jag införskaffa ergonomisadel.

I övrigt en klockren hoj. Tankväska med packning som man kan luta sig mot är dock ett måste för mig, handlederna värker efter ett 30-40 mil annars.

Skulle någon under pistolhot tvinga mig köpa en annan hoj så skulle jag motvilligt välja BMW K1200S.
 
tycker att du ska prova en triumph sprint st... den som kom 05 är en mycket skön hoj den är billig att försäkra oxå:tummenupp... jag har varit till italien några gånger... och det funkar skitbra.. :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top