Sportig hoj, billig försäkring för en 20 åring

Jag betalar 4800 kr Hel/hel på bilsport mc för min 25kw Er6N - 06, fick det erbjudandet i höstas när jag var 20.

Bilsport & MC har ju en särskild 25kW försäkring för oss med begränsat kort.
Jag fick kostnadsförslag på 3000kr (däromkring) för helförsäkring på min ER6, självrisken var dock på 10k så jag valde Svedea istället.
Betalar nu strax under 4k för helförsäkring med tillägget fri utlåning (den står på morsan), självrisk på 1500kr.
Är 19 år fyllda och är mer än nöjd med priset, har redan nyttjat försäkringen en gång och det var inga konstigheter, allt löstes snabbt och enkelt och jag fick tillbaka hojen inom en månad från det att jag hade klotat den.

Då är det inte DU som fått pris, utan din mor.

STOR skillnad !

Mitt tips:
Lek inte med saker du inte har råd att betala...

JA, ja kör en över 10 år gammal sporthoj, för jag har inte råd till mer/vill inte pröjsa mer i inköp och försäkring

Sportig hoj och billig försäkring går inte ihop i din ålder!

Gör man som 70% av sporthojsförarna så funkar det, dvs att man skenförsäkrar och gör ägarbyte för att ställa av hojen. Enda alternativet för dig verkar vara en gammal sporthoj som är 20 år eller äldre. Inte världens vackraste, men coola och går helt okej.. . dock blir det självklart mer timmar i garaget med en sådan hoj.

Jag har råd att betala försäkringen på mitt namn, men kommer aldrig i mitt liv kasta så mycket pengar åt helvete ändå, lagar min hoj när jag vurpar själv osv. Har bara trafik på el padres namn. Trafikförsäkringen täcker ändå skador på andra part i varje fall så det är bra :)

Last edited:
Köp en motard ex 660/625 eller Husaberg....alla reggade under 25kw. Visst du kan inte köra i 300 men du kan faktiskt ha väldigt roligt ändå.

Men ni med låga försäkringskostnader, bor ni möjligtvis i skogen i någon atombombssäker bunker för att få ner kostnaderna?

Kollade med mitt försäkringsbolag va en helförsäkring på mig skulle kosta.

Ca 35000/helår ville dom ha och då har ja fyllt 24:(.

Va betydligt dyrare å äga om ja är under 24.

Kollade med mitt försäkringsbolag va en helförsäkring på mig skulle kosta.

Ca 35000/helår ville dom ha och då har ja fyllt 24:(.

Va betydligt dyrare å äga om ja är under 24.

Och då är du ändå från Jönköping, flyttar du till Göteborg lär ju det kosta 10 lappar till!

Försäkra på någon som man inte har samma adress som är obra.

Har 2 konkreta fall där den ena fick hojen stulen, en R1:a och inte fick ut en krona av FB som förekom ägaren och ringde försäkringstagaren (pappan) ville ha in hans originalkvitton mm och kunde på detta vis hävda skenförsäkring.

Den andra en R6:a, samma visa men Ägaren och försäkringstagaren bodde på samma adress men FB benade snabbt ut via kvitton od vem som egentligen var brukaren.

Om man nu skall syssla med sån thär så vill det till att ALLA inblandade är beredda på att ljuga när det gäller, jag tror inte jag skulle vilja utsätta min mor för det iaf.

Hade det varit billigt att ha hoj så skulle alla ha en och då förloras ju tjusningen med att vara spexiell:brynad

BMW F800 S/ST/R, BMW R1100S, Suzuki GSR 600/Bandit 1200/1250. Både Bmw och suzuki har märkesförsäkring, värt att kolla upp!

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025