Sporthojskurs med LMS för SMC's SH-försäkring

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Snabba bud då vi äntligen fått loss en dag för SH-kurs på Sviestad.

Lördagen den 8:e Juli på Sviestad Motorstadion, Linköping.

Inskrivning och grupp indelning 08.00 - 08.45
Kusttart 09.00
Lunch 12.00-13.00
Slutar ca 16.00

Kursen leds av vana intruktörer (där flertalet har tävlingslicens) och lär dig förstå och hantera din sporthoj på ett bra och säkert sätt genom både teoretisk och praktiska övningar.

Kravet är att du har en sporthoj (klass 7 eller högre) och att den är minst trafikföräkrad och påställd samt i trafikdugligt skick. Besiktning av motorcykeln kommer att ske. Klädsel skall vara avsedd för sportig motorcykelkörning och du ska ha ett ryggskydd. Öppen hjälm är ej tillåten.

Kostnad 950:- Inbetalas på pg 1570825-8 senast tisdag den 4:e juli eller så betalar du på plats.

Anmälan görs på http://bokning.46an.se/ och de första 40st får plats.

Efter genomgången och godkänd kurs så är du berättigad till SMC's sporthojsförsäkring via Folksam.

Last edited:
Ozzian skrev:
2275029 Alla tiders :tummenupp
Måste man köra båda datumen för att Folksams/SMC-försäkringen ska komma i fråga?

Svårläst eller...;) "Snabba bud här då vi äntligen fått loss en dag för SH-kurs på Sviestad.

Lördagen den 8:e Juli på Sviestad Motorstadion, Linköping." :)

Revelator skrev:
2275302 Svårläst eller...;) "Snabba bud här då vi äntligen fått loss en dag för SH-kurs på Sviestad.

Lördagen den 8:e Juli på Sviestad Motorstadion, Linköping." :)
Oh nej då, anledningen till att jag frågar är att man i våras gick ut med att det skulle vara en tvådagarskurs för att försäkringen skulle komma i fråga(?)
Dessutom gick jag motsvarande utbildning förra året och då var det två dagar.

Osäker blev jag då det finns två datum på bokningssidan :tummenupp

Ozzian skrev:
2275953 Meeen, Jesper, när nu var "här" borde du väl kunnat svara på denna fråga också, SMCare som du är? hehe

:D

Jag kommer ju fasigen ihåg alla folks hojer!!

Har man reg skylt (och det såklart tillhör just den hoj) - och det sittar synligt på hojen - då är man är gott på väg att få OK...

Alla tiders skrev:
Måste man köra båda datumen för att Folksams/SMC-försäkringen ska komma i fråga?
Vssa av SMC:s kurser sträcker sig över dagar - och har man en sådan kurs som innehåller försäkrings elementet - tja då tar det väl 2 dagar. Dom flesta kurser med försäkrings delen tar mindra tid, typ 1 dag.. Vett ej om man på vissa av kurserna på gokart banorna har försäkrings delen??

jag har regpapper men den är inte påställd och har racekåpor

Galne Dansken skrev:
2276086 Vssa av SMC:s kurser sträcker sig över dagar - och har man en sådan kurs som innehåller försäkrings elementet - tja då tar det väl 2 dagar. Dom flesta kurser med försäkrings delen tar mindra tid, typ 1 dag.. Vett ej om man på vissa av kurserna på gokart banorna har försäkrings delen??
Tack Jesper, jag "lurade" nämnligen en polare att anmäla sej till denna kurs med förevändningen att han skulle kunna få SMC/Folksam försäkring, vore ju synd (om mej) ifall det inte stämmer :död men nu vet jag :tummenupp

Lite svar på frågorna ovan:

8/7 är sporthojskursen. Den 22/8 är en fristående dag som inte har med sporthojskursen att göra. Det räcker alltså att gå den 8:e för att bli godkänd för SH-försäkringen. Vi är j-vligt snabba så vi hinner allt på en dag!! ;o)

Har hojen racekåpor utan lyse och med slicks, så får man vara med bara man har försäkring, hojen är påställd och att regplåten sitter på cykeln. Fråhan är bara vad en "raceåkare" ska med rabatt på försäkringen till? ;o)

Vi har inget mininimiantal utan vi kör kursen även om vi bara blir 8st.

Mina svenska är inte perfekt men datumet och tiderna stämmer i alla fall! :tungan

EazyLiving skrev:
2278188 Lite svar på frågorna ovan:

8/7 är sporthojskursen. Den 22/8 är en fristående dag som inte har med sporthojskursen att göra. Det räcker alltså att gå den 8:e för att bli godkänd för SH-försäkringen. Vi är j-vligt snabba så vi hinner allt på en dag!! ;o)

Har hojen racekåpor utan lyse och med slicks, så får man vara med bara man har försäkring, hojen är påställd och att regplåten sitter på cykeln. Fråhan är bara vad en "raceåkare" ska med rabatt på försäkringen till? ;o)

Vi har inget mininimiantal utan vi kör kursen även om vi bara blir 8st.

Mina svenska är inte perfekt men datumet och tiderna stämmer i alla fall! :tungan
Tackar för infon Micke :tummenupp

Hur kommer gruppindelningen gå till...

och hur många grupper blir det?

Glöm inte att alla är vi nybörjare i början... :rullandeu

/issi

EazyLiving skrev:
2278188 ...

Har hojen racekåpor utan lyse och med slicks, så får man vara med bara man har försäkring, hojen är påställd och att regplåten sitter på cykeln. Fråhan är bara vad en "raceåkare" ska med rabatt på försäkringen till? ;o)...

Den måste väl vara besiktigad också?

Vilken kurs e det?

Hej..
Jag ringde Folksam och frågade hur mkt jag skulle sänka min premie om jag gick denna kursen..
Då sa han att det fanns en vanlig kurs och en mer avancerad..
Är det 2 dagars kursen han menar som den "mer avancerade" ?

OM jag gick den avancerade kursen skulle premien sjunka från 18.000:-/år till 13.000:- /år.

Så om detta är den avancerade kursen är jag självklart med och kör.. annars sänker jag bara premien med 10%. Och det är ändå 83mil jag behöver köra för att komma till Linköping..

Mvh //Magnus

xLnT skrev:
2280751 Hej..
Jag ringde Folksam och frågade hur mkt jag skulle sänka min premie om jag gick denna kursen..
Då sa han att det fanns en vanlig kurs och en mer avancerad..
Är det 2 dagars kursen han menar som den "mer avancerade" ?
...
Mvh //Magnus

Om jag har förstått rätt är det just kurserna som heter "Sporthojskurs" som är den avancerade varianten av broms - och kurvkurs. Så det är bara å åk :)

EazyLiving skrev:
2274882 Snabba bud då vi äntligen fått loss en dag för SH-kurs på Sviestad.

Lördagen den 8:e Juli på Sviestad Motorstadion, Linköping.

Tjena Micke, anmält en kompis som vill gå. Fråga från honom, är det orginalsystem som gäller? Han har en GSXR1000 med Akra slip-on.

//Syss

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...