Sporthojskurs, Gelleråsen den 19:e maj

Uselt att alla måste gå steg 1 innan vidare utveckling.
Det blir grymma skillnader på körning hos olika personer i samma grupp.
Vissa har kört hoj i en massa år och en massa bankörning(men ej kurs) innan och vissa är gröngölingar på både hoj och bana. Och vi ska försöka vidareutvecklas på samma nivå.. Blir helt fel.

Allt detta är nytt för i år hos SMC,, Så vi får se hur länge de försöker kämpa på detta vis. :huvet

Men försäkringsinfon var riktigt bra.. :tummenupp Får jag plus i kanten nu..:tungan Nice hoj har du!!! Vem var det som stod och tog kort den 20:e?? Och var läggs dessa kort ut??
Ja, vi är medvetna om att det blev stora skillnader både i hastighet och i förkunskaper i steg 1 på söndagen. På lördagen hade vi två pass med steg 1, så då funkade det bättre. Vi skall försöka ändra både schema och gruppindelning till nästa gång (4-5 aug), så att det förhoppningsvis blir jämnare tempo i olika grupperna.

Anledning till att alla måste börja med steg 1 är dels att vi vill vara säkra på att de som kommer till steg 2 har vissa förkunskaper, dels att Folksam kräver att du varit med på försäkringsinfo för att få teckna SMC försäkringen. I dagsläget så finns den bara med i steg 1 och 4.

Jag garanterar att du redan i steg 2 kommer att få en hel del nyttiga tipps.

Ett litet pluss i kanten fick du. :)

Det var en av våra instruktörer som fotade. En del bilder kommer upp på SMC Stockholms hemsida om några dagar.

Uselt att alla måste gå steg 1 innan vidare utveckling.
Det blir grymma skillnader på körning hos olika personer i samma grupp.
Vissa har kört hoj i en massa år och en massa bankörning(men ej kurs) innan och vissa är gröngölingar på både hoj och bana. Och vi ska försöka vidareutvecklas på samma nivå.. Blir helt fel.

Vi hade två riktigt bra instruktörer i vår grupp. Några av deltagarna i gruppen hade kört mycket bana och en av dem använde mig som rundningsmärke :tungan

Trots denna stora skillnad i erfarenhet på bana kändes det som om ALLA lärde sig väldigt mycket. Man fick nya infallsvinklar på saker man redan "ansåg sig kunna". Jag är helt övertygad om att alla i gruppen, oavsett tidigare erfarenhet, lärde sig mycket. Det var iaf den känslan jag fick då frågorna haglade konstant och diskussionerna fyllde ut tiden mellan passen till sista sekund.

Jättebra kurs som jag kan rekommendera till ALLA :tummenupp

Tja!! Är ny här på sporthoj!
Gick steg 2 och 3 i helgen måste bara säga att det var super bra.
Nu kan man börja kör som man ska. Mycket bra instruktörer.

Ni som var där, vad tyckte ni om kursen?
Vad var bra, och vad kan förbättras?

Jag gick steg 2, och tyckte att klassrumssessionen var väldigt onödig. Inte informationen i sig, men tillfället. Det kändes som förlust av användbar bantid, och det som sas hade man hört under både tidigare kurser och vanliga SMC-avrostningar. (Jo, jag vet att syftet är att reflektera och ta ställning personligen.)

Bland det som var bra var att man kan finslipa detaljer i sin kurvtagning, och få direkt feedback av instruktörer ute på banan. Det är vettigt att fokusera på ett, eller åtminstone ett nytt, moment per banpass, så att man hinner med att lära sig effektivt.

Det är helt klart en nyttig kurs.

Jag gick steg 2, och tyckte att klassrumssessionen var väldigt onödig. Inte informationen i sig, men tillfället. Det kändes som förlust av användbar bantid, och det som sas hade man hört under både tidigare kurser och vanliga SMC-avrostningar. (Jo, jag vet att syftet är att reflektera och ta ställning personligen.)

Bland det som var bra var att man kan finslipa detaljer i sin kurvtagning, och få direkt feedback av instruktörer ute på banan. Det är vettigt att fokusera på ett, eller åtminstone ett nytt, moment per banpass, så att man hinner med att lära sig effektivt.

Det är helt klart en nyttig kurs.
Kan avslöja att i princip ingen bantid gick till spillo. Banan stod outnyttjad i 20min under två dagar.

Första gången på bana och gick kurs 1 och 2. Det var kanon. Dag/kurs 2 föll det liksom på plats plus att man fick lite mer individuella instruktioner och råd på sin körning.

Kanske hade jag tur, men jag upplevde inte att det var dåligt ihopsatta grupper. Tvärtom, med tanke på att alla har så olika bakgrund, olika mål med kursen och bla, bla. så var det bra gjort.
Drar man sen inte järnet på rakorna som många gjorde, det är iofs kul det med, men man får man ju svängarna mer för sig själv.
Hamnade man sen ett tag bakom några så var det rätt nyttigt att hålla koll på övriga och sitt eget spår.

Två bra skitroliga dagar med bra instruktörer och bra deltagare... extra roligt med så många mullrande twinnar...

Skrattar.. Mig veterligt så har iaf alla jappsar (som nu inte klotat) hållit alla passen utan att börja strula :tungan

:D Kan inte säga det bättre själv.. :yoparty Go Ezzo...

Hoppas på att lite kort ska dyka upp från helgen någonstans.....

tjena,

har haft kortet i bara några veckor och undrar en sak:

är det för tidigt att gå en sporthojkurs redan nu (denna sommar alltså) eller rekommenderar ni att jag kör med vänner osv för att lära känna hojjen, bli bättre osv osv och gå kursen nästa sommar? vad tycker ni?

tacksam för alla svar.

tjena,

är det för tidigt att gå en sporthojkurs redan nu (denna sommar alltså) eller rekommenderar ni att jag kör med vänner osv för att lära känna hojjen, bli bättre osv osv och gå kursen nästa sommar? vad tycker ni?

tacksam för alla svar.
Klart du ska gå kursen...
Varför vänta med att bli en bättre förarare???

tjena,

tacksam för alla svar.

Det finns ju körningar på gokartbanor (Tuvängen, utanför S-tälje) och Rörken (Uppsala). Kanske det kan va nåt att börja med? Vi kör på Rörken varje måndagkväll maj-sept (i sept på söndagar, dagtid). Sök på sporthoj så hittar du mer info. Men det ena behöver inte utesluta det andra, stor bana funkar ju såklart också, det handlar ju bara om att känna sig själv och anmäla sig till en passande grupp. Jag tror inte man behöver vänta, på bandagar brukar man hitta de flesta kategorier, på´t bara!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti