Vad tror vi om en Panigale?
Det ryktas om att Ducatis nästa superbike blir en V4 - alltså slutet av V2 eran för superbiken. Borde på något sätt bli eftertraktat att äga den senaste (bästa?) V2:an från Ducati (1299:an).
I Motorrads 5000 mila test av Ducati 1199 Panigale så får den 38 poäng
(de bästa hojarna har fått över 80 poäng)
och kommer på plats 42 av 44 testade hojar.
Det mest anmärkningsvärda är att den är den dyraste hoj Motorrad någonsin kört 5000 mil med.
Driftkostnad 2,01 kr per km.
Exklusive värdeminskning och bensin.
Kostnad 2,01 kr per km kan jämföras med liknande sporthojar i Motorrads test.
Aprilia RSV4 R 1,29kr/km
Kawasaki ZX-10R 1,23kr/km
Suzuki GSX-R 1000 1,14kr/km
Honda Fireblade 1,29kr/km
Själv skulle jag inte vilja ha en Panigale med läckande Öhlins framgaffel hängande på väggen.
Läckande Öhlins framgaffel är något jag sett i depån vid en bankörning på en 1 år gammal Panigale.
Ett annat problem i dagens hojar är all elektroniken.
Den kommer döda hojarna när den lägger av.
Vilket innebär att hojar från 1950-talet kommer att gå och starta 2050.
Men jag ställer mig tvivlande till att en hoj från 2017 går att starta 2050.
Överhängande risk att tex kondensatorer i elektroniken är slut.
Men är du duktig på elektronik, kan du ju bygga reservdelar / elektronik själv när det inte längre finns reservdelar !
Hörde en ingenjör som jobbade med självstyrande bilar.
Han tyckte ett problem var att de komponenter man använde, t.ex. kameror var konstruerade för mobiler och paddor med en beräknad livslängd på 2 till 3 år.
(Det tycker inte jag är något problem, man byter ju både olja och oljefilter i moderna bilar. Bara att byta all elektronik också vart 3e år !
Men smaken är olika ! Själv skulle jag gärna tänka mig en Aprilia RSV4 R, den första(?) 1000cc sporthojen med V4 motor !