Sporthojs polisbumsedetektivakut

  • Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Hej,
har lite frågor om BMW K75RT, närmare bestämt de gamla polishojarna och ett exemplar från 1990.

  • När rullar mätaren över? Används sistasiffran inte så den rullar över vid 10.000 mil?
  • Har polisen lämnat in sina bumsar på Torsten Hallman Racing AB/HM Racing/JHAM Motorservice i Uppsala? Jag trodde polisen servade sina hojar internt?
  • Var satt radion på de målade hojarna? I kåpan eller tankväskan?

Jag är lite sugen på att överta vårdnaden om en gammal polisbumse från en bekant, men historiken är lite oklar. Förmodligen blir jag tvungen att sälja Banditen för att få plats, så jag vill inte köpa något som havererar för mig. Pengarna är dock helt OK. Det är lite av ett test av vad jag vill köra. Är jag touringnisse som skall skramla ihop till ett riktigt BMW-lok efter nästa säsong (:hej) eller kommer jag att hata det och köpa något med clip-on som nästa "permanenta" hoj?

Jag tror det är en gammal civilhoj, med radioinstallationen i vänster kåpfack i s f tankväskan där jag tror den satt på de målade hojarna. Det står 100 mil på mätaren. Det tror jag inte på, för bromsskivorna ser ut att ha mer än 100 mil på sig. Allt annat ser dock i princip nytt ut. Dämpare, sadel, ram, kylargaller... Gummi på handtag och fotpinnar är inte nytt för det är lite stelt, men det är inte alls slitet.

Servicebok finns med, med alla stämplar där mellan 1990 och 1997 på firma som jag skrev längst uppe men utan vare sig regnr eller ramnr ifyllt. Milen var enligt boken 1997 strax över 9000, vilket inte stämmer så bra med skicket på hojen - någonstans borde det märkas med så många mil.

Min personliga gissning är att det är en gammal civilhoj som mest gått i stadstrafik och kanske har ett par tusen mil på sig, men som fått ny instrumentering/mätare från BMW:s reservdelslager för 100 mil sedan. Det skulle även kunna vara en omlackad målad hoj. Det finns vit grundfärg under lacken, men i så fall är allt enormt proffsigt gjort. Det är definitivt en polis, BMW K75RT ABS POLIS i regbeviset och med lämningar som säkring för radio, genomföringar för radio i vänster kåpfack, igennitat hål för manöverpanel i panelen, deaktiverad switch för siren och alla papper (utom serviceboken) för en "public authority bike". Den har stått hos lokala BMW-entusiaster/handlare de sista åren som garageprydnad. Eventuellt kan servicebok och kanske andra bitar ha kommit från en annan K75.

Det spännande är ju motor och växellåda. Den känns helt OK, hittade ett extra friläge mellan fyran och femman när jag var slö i växlingen men inga stora konstigheter. Blårök ett tag när den stått hela vintern, vilket inte är förvånande, men sedan går den fint och rökfritt.

Vad tror ni? Var är jag fel på det? Vad finns det för skäl att inte köra den här nästa sommar, förutom att det är ett touringlok? Kommer den att haverera för mig?

Att köpa en nyare motsvarande hoj med mindre frågetecken vore ju en feg variant, men att lägga de pengarna på det är inte aktuellt just nu, skall finnas lite på kassabotten också.

Ha det!
/Fredrik, gubbhojsspekulant

(Jag har på egen hand hittat tråden om vad man gör om man hittar en Gold Wing och läst på, så det är redan avklarat. Ytterligare länkar behövs inte. :) )
 
Inte kommer den att haverera, även om den gått över 10000 mil. Angående service så vet jag att polisen i Stockholm i alla fall tidigare servade hos Mc-Profssen i Hägersten, så de kan mycket väl ha servat hos Torsten Hallman i Uppsala också. Ring Mc-Profssen med dina funderingar, de vet det mesta om BMW i allmänhet och också en hel del om Polis-BMW då de servat sådana.
Angående blårök vid start på K75 så tror jag att de tog in lite olja i cylindrarna när den hade fullt med olja och lite extra lutning på stödet. Det kan vara förklaringen till blåröken, alltså inget fel mer en egenskap!
 
Jag hade en K100RS ett tag.
Det som kan vara problem är elektroniken.
De bränner lite olja när de stått stilla längre stunder - Inget att oroa sig för.
Växellådorna är klonkiga med japanska mått mätt - Var bestämd.

Jag sålde min för att den var FÖR bra.
Det kändes inte bra att starta den för mindre än 20 mil sporttouring.
Det roliga med den var att vid normal, inspirerad körning, när jag tyckte att jag lufsade runt (odramatisk mellanvarvskörning utan onödiga växlingar) fick modernare sporthojspiloter gå över på "räserläget" för att hänga med.
En hoj som det är lätt att köra ganska fort med, omöjligt att köra riktigt fort med.
Tjöööp!
 
Ft kanske har tänkt sig en mc baserat blues brothers resa där han knyter upp svansen på både hillbilys polisen o den obefintliga svenska millitären,, i kyrkans tecken,, HMM en mc åkande korsfarare som slår ned på hoj tjuvar:hihi.

mvh
 
Tack för tipsen! Jag ringde MC-Proffsen som minsann visst hade tid med en stunds vänlig gratisrådgivning (:tummenupp). Den Dyra Och Besvärliga saken är visst kardanen, om den har vanvårdats. Annars kan det nog stämma att det är en civilpolis som gått 10.000 och servats hos JHAM, enligt boken. Tittar man runt verkar det som att polisen säljer sina vid ca 10.000. Varför de 10.000 inte syns är fortfarande en öppen fråga, men det kan ju vara så att den fått alla slitdelar transplanterade från en donatorhoj med låga mil under de senaste åren hos entusiaster. Tror i a f inte att den rullat för många tusen mil efter polistjänsten.

Egentligen inte bekymrad för kardanen, den tycks ju välservad... men säsongen åker ju direkt om den rasar på vårkanten. Vet fortfarande inte vad jag vill. Eller jo, jag vill ha garageplats för en hoj till och kunna ha båda! :4skrika

Edit: Släppte den, motvilligt, efter rätt så många mils "provkörning". Ja, det var svårt att stanna. Men det känns ändå som att en -00 är det alternativ som känns tryggast på långresa, oavsett skick på en -90. Hittar jag en garageplats och den fortfarande är kvar däremot... :)
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top