Hej,
har lite frågor om BMW K75RT, närmare bestämt de gamla polishojarna och ett exemplar från 1990.
Jag är lite sugen på att överta vårdnaden om en gammal polisbumse från en bekant, men historiken är lite oklar. Förmodligen blir jag tvungen att sälja Banditen för att få plats, så jag vill inte köpa något som havererar för mig. Pengarna är dock helt OK. Det är lite av ett test av vad jag vill köra. Är jag touringnisse som skall skramla ihop till ett riktigt BMW-lok efter nästa säsong
hej) eller kommer jag att hata det och köpa något med clip-on som nästa "permanenta" hoj?
Jag tror det är en gammal civilhoj, med radioinstallationen i vänster kåpfack i s f tankväskan där jag tror den satt på de målade hojarna. Det står 100 mil på mätaren. Det tror jag inte på, för bromsskivorna ser ut att ha mer än 100 mil på sig. Allt annat ser dock i princip nytt ut. Dämpare, sadel, ram, kylargaller... Gummi på handtag och fotpinnar är inte nytt för det är lite stelt, men det är inte alls slitet.
Servicebok finns med, med alla stämplar där mellan 1990 och 1997 på firma som jag skrev längst uppe men utan vare sig regnr eller ramnr ifyllt. Milen var enligt boken 1997 strax över 9000, vilket inte stämmer så bra med skicket på hojen - någonstans borde det märkas med så många mil.
Min personliga gissning är att det är en gammal civilhoj som mest gått i stadstrafik och kanske har ett par tusen mil på sig, men som fått ny instrumentering/mätare från BMW:s reservdelslager för 100 mil sedan. Det skulle även kunna vara en omlackad målad hoj. Det finns vit grundfärg under lacken, men i så fall är allt enormt proffsigt gjort. Det är definitivt en polis, BMW K75RT ABS POLIS i regbeviset och med lämningar som säkring för radio, genomföringar för radio i vänster kåpfack, igennitat hål för manöverpanel i panelen, deaktiverad switch för siren och alla papper (utom serviceboken) för en "public authority bike". Den har stått hos lokala BMW-entusiaster/handlare de sista åren som garageprydnad. Eventuellt kan servicebok och kanske andra bitar ha kommit från en annan K75.
Det spännande är ju motor och växellåda. Den känns helt OK, hittade ett extra friläge mellan fyran och femman när jag var slö i växlingen men inga stora konstigheter. Blårök ett tag när den stått hela vintern, vilket inte är förvånande, men sedan går den fint och rökfritt.
Vad tror ni? Var är jag fel på det? Vad finns det för skäl att inte köra den här nästa sommar, förutom att det är ett touringlok? Kommer den att haverera för mig?
Att köpa en nyare motsvarande hoj med mindre frågetecken vore ju en feg variant, men att lägga de pengarna på det är inte aktuellt just nu, skall finnas lite på kassabotten också.
Ha det!
/Fredrik, gubbhojsspekulant
(Jag har på egen hand hittat tråden om vad man gör om man hittar en Gold Wing och läst på, så det är redan avklarat. Ytterligare länkar behövs inte.
)
har lite frågor om BMW K75RT, närmare bestämt de gamla polishojarna och ett exemplar från 1990.
- När rullar mätaren över? Används sistasiffran inte så den rullar över vid 10.000 mil?
- Har polisen lämnat in sina bumsar på Torsten Hallman Racing AB/HM Racing/JHAM Motorservice i Uppsala? Jag trodde polisen servade sina hojar internt?
- Var satt radion på de målade hojarna? I kåpan eller tankväskan?
Jag är lite sugen på att överta vårdnaden om en gammal polisbumse från en bekant, men historiken är lite oklar. Förmodligen blir jag tvungen att sälja Banditen för att få plats, så jag vill inte köpa något som havererar för mig. Pengarna är dock helt OK. Det är lite av ett test av vad jag vill köra. Är jag touringnisse som skall skramla ihop till ett riktigt BMW-lok efter nästa säsong

Jag tror det är en gammal civilhoj, med radioinstallationen i vänster kåpfack i s f tankväskan där jag tror den satt på de målade hojarna. Det står 100 mil på mätaren. Det tror jag inte på, för bromsskivorna ser ut att ha mer än 100 mil på sig. Allt annat ser dock i princip nytt ut. Dämpare, sadel, ram, kylargaller... Gummi på handtag och fotpinnar är inte nytt för det är lite stelt, men det är inte alls slitet.
Servicebok finns med, med alla stämplar där mellan 1990 och 1997 på firma som jag skrev längst uppe men utan vare sig regnr eller ramnr ifyllt. Milen var enligt boken 1997 strax över 9000, vilket inte stämmer så bra med skicket på hojen - någonstans borde det märkas med så många mil.
Min personliga gissning är att det är en gammal civilhoj som mest gått i stadstrafik och kanske har ett par tusen mil på sig, men som fått ny instrumentering/mätare från BMW:s reservdelslager för 100 mil sedan. Det skulle även kunna vara en omlackad målad hoj. Det finns vit grundfärg under lacken, men i så fall är allt enormt proffsigt gjort. Det är definitivt en polis, BMW K75RT ABS POLIS i regbeviset och med lämningar som säkring för radio, genomföringar för radio i vänster kåpfack, igennitat hål för manöverpanel i panelen, deaktiverad switch för siren och alla papper (utom serviceboken) för en "public authority bike". Den har stått hos lokala BMW-entusiaster/handlare de sista åren som garageprydnad. Eventuellt kan servicebok och kanske andra bitar ha kommit från en annan K75.
Det spännande är ju motor och växellåda. Den känns helt OK, hittade ett extra friläge mellan fyran och femman när jag var slö i växlingen men inga stora konstigheter. Blårök ett tag när den stått hela vintern, vilket inte är förvånande, men sedan går den fint och rökfritt.
Vad tror ni? Var är jag fel på det? Vad finns det för skäl att inte köra den här nästa sommar, förutom att det är ett touringlok? Kommer den att haverera för mig?
Att köpa en nyare motsvarande hoj med mindre frågetecken vore ju en feg variant, men att lägga de pengarna på det är inte aktuellt just nu, skall finnas lite på kassabotten också.
Ha det!
/Fredrik, gubbhojsspekulant
(Jag har på egen hand hittat tråden om vad man gör om man hittar en Gold Wing och läst på, så det är redan avklarat. Ytterligare länkar behövs inte.
