Sporthojs bästa glögg - behöver hjälp!

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Saken är den att den 16 dec ska jag på glöggfest och alla ska ta med sig sin egen hemgjorda glögg. Sen ska vi smaka av varandras dryck och utse en vinnare. Har googlat på saken men inser att det är svårt att hitta den BÄSTA!!! Jag inser att alla inte kan gilla samma men jag vill fan vinna den här skiten.

Sitter någon av er på ett recept som ni tror är värdiga?

På köpet får ju resten av SH en möjlighet att dricka riktigt bra glögg till jul :)

Hilfe bitte!

Vit glögg
1 flaska Lagaronne
1 knatting explorer
Sockerlag kokas av 3 dl socker + 1 dl vatten låt svalna

1 flaska "aromatisk tinktur"(glöggkrydda) från apoteket

Blanda ihop vinet vodkan och sockerlagen och
häll i tinkturen efter egen smak

Denna ger hår på bröstet och kommer lämna de andra glöggkokarna med såväl skammen som fylleriets rodnad på sina kinder.:tummenupp

HUSFARS JULGLÖGG

3 FLASKOR COTES DU RHÔNE ELLER MOTSVARANDE

½ RÖD SÖT VERMOUTH

1/1 VAL DE LOIRE

1/1 SAMOS

½ ROYAL BRANDY (KAN UTESLUTAS)

3-4 DL STRÖSOCKER

GLÖGGKRYDDOR:

KANELSTÅNG (EN PER FLASKA FÄRDIG)

1 PÅSE KARDEMUMMAKÄRNOR

CA: 20 NEJLIKOR OCH 6-8 POMERANSSKAL

LÅT KRYDDORNA LIGGA OCH DRA I RÖDVINET ÖVER NATTEN.

BLANDA I RESTEN AV DRYCKERNA OCH SOCKER.

VÄRM UPP BLANDNINGEN TILLS DEN PRECIS BÖRJAR SJUDA.

PASSA NOGA! LÅT SVALNA.

SILA DÄREFTER AV ALLA KRYDDORNA MEN SPAR KANELSTÄNGERNA.

TAPPA UPP GLÖGGEN I FLASKOR, STOPPA EN STÅNG I VARJE FLASKA.

KANELSTÅNGEN BÖR TAS UR FLASKAN EFTER EN MÅN. ANNARS BLIR GLÖGGEN FÖR STARK.

Jag gör en ny smak varje år och slånbärsglögg är den bästa jag provat hittils. (har hunnit med röda vinbär, slånbär, havtorn/cointreau, lingon, fläderbär och äpple)

Kör inte enligt recept utan smakar av vartefter men ungefär så här går det till:
Kanel/vaniljstång, hel kardemumma och färsk ingerfära macereras var för sig i sprit. Jag sätter burkarna på midsommardagen av tradition. I början av oktober macereras pomeransskal och nejlikor i vin.

Runt 1a november kokas saft av slånbär och glöggen blandas, jag kör ca 50/50 saft/rödvin. Jag brukar söta med ca 70/20/10 strösocker/råsocker/brun farin för en fylligare smak.

Blanda all saft, 2/3 av vinet och en liten skvätt av varje macerat och värm försiktigt. Tillsätt sprit för att komma upp i 15-20% och smaka av med socker. Glöm inte att skriva upp hur mycket av allt som blandas för att kunna bestämma ungefärlig alkoholhalt. (Jag har ett exelark som räknar åt mig)
Smaka nu av blandningen med resten av vinet, maceratet, socker och sprit tills du är nöjd. Fundera på om det skulle passa med lite rom, cognac eller vad du har hemma.

Tappa på flaska och låt mogna till advent.
Var packad från första advent till nyår.:tummenupp

Det går så klart att få ett bra resultat med kryddorna även om man inte har flera månader på sig. Värme gör att smaken går ut i vinet/spriten snabbare så har man brådis och riktigt täta burkar så kan man med fördel låta kryddorna gå med ett par varv i diskmaskinen medan dom macereras i förslagsvis vin. Det är bra att blanda glöggen i god tid så smakerna hinner gå ihop så macerera hellre mer kryddor kortare tid för att kunna blanda så snart som möjligt.

Last edited:
Vad ni krånglar. Ni jobbar ju bort njutningen av att ta sig ett glas.

Men lite underligt är det med glögg att vanlig alkoholfri glögg spetsad med konjak eller möjligen ren sprit bordi siburatorn smakar bättre än systembolagets färdigblandade.

Så in med en kopp glögg i mikron en stund, fyll på en skvätt konjak, ta en pepparkaka och njut i fåtöljen. Eller för all del kan man skippa glöggen och pepparkakan.

Starstrikers glögg:tummenupp

Kom receptet på den upp förra året?
Jag har ett litet minne av det tror jag? Eller? :)

Nja, två eller tre år sen tror jag... Men jag kan ha fel. Googla starstriker glögg så hittar du tråden.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti