Jag gör en ny smak varje år och slånbärsglögg är den bästa jag provat hittils. (har hunnit med röda vinbär, slånbär, havtorn/cointreau, lingon, fläderbär och äpple)
Kör inte enligt recept utan smakar av vartefter men ungefär så här går det till:
Kanel/vaniljstång, hel kardemumma och färsk ingerfära macereras var för sig i sprit. Jag sätter burkarna på midsommardagen av tradition. I början av oktober macereras pomeransskal och nejlikor i vin.
Runt 1a november kokas saft av slånbär och glöggen blandas, jag kör ca 50/50 saft/rödvin. Jag brukar söta med ca 70/20/10 strösocker/råsocker/brun farin för en fylligare smak.
Blanda all saft, 2/3 av vinet och en liten skvätt av varje macerat och värm försiktigt. Tillsätt sprit för att komma upp i 15-20% och smaka av med socker. Glöm inte att skriva upp hur mycket av allt som blandas för att kunna bestämma ungefärlig alkoholhalt. (Jag har ett exelark som räknar åt mig)
Smaka nu av blandningen med resten av vinet, maceratet, socker och sprit tills du är nöjd. Fundera på om det skulle passa med lite rom, cognac eller vad du har hemma.
Tappa på flaska och låt mogna till advent.
Var packad från första advent till nyår.
Det går så klart att få ett bra resultat med kryddorna även om man inte har flera månader på sig. Värme gör att smaken går ut i vinet/spriten snabbare så har man brådis och riktigt täta burkar så kan man med fördel låta kryddorna gå med ett par varv i diskmaskinen medan dom macereras i förslagsvis vin. Det är bra att blanda glöggen i god tid så smakerna hinner gå ihop så macerera hellre mer kryddor kortare tid för att kunna blanda så snart som möjligt.