Sporthojs överflödiga biltråd

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det måste finnas fler än mig som gillar både tvåhjuligt OCH fyrhjuligt och som kanske inte orkar regga sig på Zatzy eller vad för andra bilforum det finns men ändå vill prata lite om bilar. Vi har ju redan förvanskat några andra trådar till snack om tyska sportbilar med mera.

Så vi gör det här.

Och vi går ut stenhårt. Första provkörningen jag sett av en 458 Speciale. Blir det bättre än såhär? Vi får snart se, rykten hävdar att Ferrari rullar ut mittmotorvinkelåttaersättaren nästa år. Känns det som att 458 behöver ersättas? Knappast. Vill vi ändå se något nytt från Ferrari? You bet! Ferrari har öppet erkänt att framtidens utsläppskrav inte går att möta utan turboladdning och man "smygbygger" redan turbomotorer i form av Maseratis motorer som byggs hos Ferrari. Nästa år blir det nypremiär för turbo i F1. Nästa år kommer det en ny mittmotorbil från Ferrari. Kan allt detta vara en slump? Kan detta vara året vi får en ny turbomotor från Ferrari som visar vägen in i framtiden? Jag hoppas nästan det, jag är nyfiken på vad Ferrari kan göra i modern tid med en eller ett par turbos och det kommer garanterat KERS också i en eller annan form, förmodligen DRS också även om marktrycket på gatbilar brukar vara mest marknadsföringssnack. När 458 kom var den väl ca 50hk under 599:an vars ersättare har 740hk. Vågar man alltså hoppas på en mittmotorbil från Ferrari med uppåt 690hk, förmodligen inklusive KERS? Hoppas kan man alltid. Och spekulera hej vilt helt utan grund.

Nåja, låt oss njuta av Specialen så länge. Lite besviken på ljudet är jag...

 
Upptäckte precis att de faktiskt kommenterar ljudet i filmen med att det är en banbil och att de, klokt nog, insett att det inte är någon bra idé att bygga banbilar som inte klarar ljudkraven.

Tänka sig att man skulle uppleva dagen när Ferrari börjar bry sig om ljudkrav på sina banbilar.
 
En biltråd. :)

Någon mer än jag som gillar Alfa?

Jag har faktiskt aldrig blivit riktigt frälst på Alfa även om den 156:a med V6 som jag körde för en herrans massa år sedan var en väldigt trevlig bil.

Alfra Romeo Montreal är ju dock något att sukta efter!
 
En biltråd. :)

Någon mer än jag som gillar Alfa?

Alfa har en plats hos alla motorentusiaster. Ägde en under 8 år som jag endast har positiva minnen från. Så pass att jag återvände till det italienska träsket genom att köpa en Abarth 500 tidigare i höst. Ser fram emot 4C. Helt rätt satsning från Alfa. Annars är utbudet inte allt för upphetsande för tillfället.

Upptäckte precis att de faktiskt kommenterar ljudet i filmen med att det är en banbil och att de, klokt nog, insett att det inte är någon bra idé att bygga banbilar som inte klarar ljudkraven.

Tänka sig att man skulle uppleva dagen när Ferrari börjar bry sig om ljudkrav på sina banbilar.

De är rätt illa tvungna att anpassa sig till realiteten. 458 Speciale köps uteslutande av trackday entusiaster. Dessa skulle inte bli så nöjda om man fick problem med bullerkraven. Man har säkert fått klagomål från ägare som stött på patrull med de lite äldre bilarna. Vet att t ex många Porsche GT3 ägare har inte har helt friktionsfritt förhållande till bullerkraven. Bilarna låter mer än lovlig redan från fabrik. Det gäller säkert i lika hög grad även Ferrari 430 Scuderia och 360 Challange Stradale.

På motorcykelsidan har man ju kunnat läsa att Ducati 1199 Panegale har problem att klara bullerkraven på bandagar. En sådan sak kan säkert få köpare att välja något annat.

Sedan nymodigheten på antisladdsystemet som tillåter uppställ med säkerhetsnätet inkopplat. Man kan ju undra om det är där för att hjälpa oerfarna ägare att hålla bilen på vägen samtidigt som man ser ut att veta vad man gör eller om det är för att ägarna ska kunna känna sig trygg i att de undviker en dyrbar krasch på bana där försäkringen inte gäller. Från och med 458 Speciale kan man släppa tron att ägarna är några gudar att köra bil bara för att set ser ut att gå fort och brett under kontroll. Det är ju tur att man kan koppla ur systemet helt och hållet om man vill vara människa i samspel med maskin fullt ut och lägga ödet i händerna på sin egen körskicklighet.
 
Yey sportbil.net i skepnaden den borde ha varit från början :tummenupp

Bilar är najs. Måste dock säga att Ferrari verkar ha tappat sin charm, både vad det gäller design och namnval (Enzo, FF, FXX vad tusan, låter som de lika bra kunde heta A, B och C). Men namnet Ferrari Enzo är väl dock inte lika illa som Opel Adam: "ja tjena jo jag kör runt i en Adam" :zpy
 
Personligen så har jag svårt att gå igång på nyare sportbilar som ex. 458 just därför att dom verkar vara för bra. Massor av hk och elektronik och super stadiga chassin gör produkten till ett effektivt verktyg med hög verkningsgrad för bankörning. Men på något vis känns bilarna själslösa och närvarolösa.
TVR:s bilar som exempelvis Cerbera eller T350 har några år på nacken men är fantastiska vagnar att leverera upplevelser.
 
Vad säger ni om trackdays för bilar?
På Linköping körs det "prova-på" för vem som helst som jag fick chansen att testa på sensommaren och blev väldigt biten. Fick äran att testa en polares Lotus Elise S1. Körde på ca 1.08 med GPS-laptimer, är det bra. Det var väl kanske inte så smart att prov ajust en Lotus för nu vill jag ju ha en egen bil man kan ta ut på bana och att hitta en bil som kan matcha Lotusen OCH kunna agera dagishämtare blir inte så himla lätt tror jag.

Vad har ni för tankar kring vad man kan skaffa sig om kravspecen är att man ska ha kul på bana OCH få plats med två barnstolar? Tänker att låg vikt är att föredra framför massa effekt och att fyra dörrar gör de enklare att pressa in ungar i sina stolar.

Krav är alltså bra banegenskaper och fyra (fem) sittplatser.
Väldigt önskvärt, närapå krav, är fyra (fem) dörrar.
Gärna kombi såklart.

Har tyvärr en budget oxå :( Låt oss leka med absolut max 150 loppor men gärna neråt 120. Under 100 gör inget heller, det ska visst läggas massa sten på uppfarten hemma...

Subaru Impreza eller Mitsu Evo är nog det vettigaste jag kommit på vad gäller egenskaper/utrymmen/pris. Sen kommer typ Focus ST och alla sportvarianter av golfar och Clios etc. Hur bra skulle t.ex en BMW 325/330 (ja, jag vet) stå sig på bana jämfört med övriga jag nämnt?
Alla förslag emottages tacksamt :)
 
Last edited:
Jag vara nere i Italien förra sommaren och passade på att provköra den vanliga 458 Italia och Lambos LP640 Superleggera.

Lambon blev helt klart favoriten på banan. Fyrhjulsdriften gör att den sticker iväg som fan i kurvorna. Känns som den ligger klistrad och vägrar släppa. Allt kändes hardcore också med sparsam interiör och bara små remmar som dörrhandtag. Skålade stolar och fyrpunktsbältet gjorde också sitt.

Men Ferrari vinner på sin dubbelkoppling. Helt plötsligt kändes Lambon helt efterbliven. Vafan ska det behöva ta flera hundradelar att byta växel? Vi körde både bana och lite landsväg på väg till och från banan och på en lång raka sa instruktören till mig att sakta ner och när bilen bakom hann ikapp skulle jag ge fullgas och gå genom några växlar och fan va skoj det var med Ferrarins låda. Kändes som att crossväxla hojen :gnissla
 
Vad säger ni om trackdays för bilar?
På Linköping körs det "prova-på" för vem som helst som jag fick chansen att testa på sensommaren och blev väldigt biten. Fick äran att testa en polares Lotus Elise S1. Körde på ca 1.08 med GPS-laptimer, är det bra. Det var väl kanske inte så smart att prov ajust en Lotus för nu vill jag ju ha en egen bil man kan ta ut på bana och att hitta en bil som kan matcha Lotusen OCH kunna agera dagishämtare blir inte så himla lätt tror jag.

Vad har ni för tankar kring vad man kan skaffa sig om kravspecen är att man ska ha kul på bana OCH få plats med två barnstolar? Tänker att låg vikt är att föredra framför massa effekt och att fyra dörrar gör de enklare att pressa in ungar i sina stolar.

Krav är alltså bra banegenskaper och fyra (fem) sittplatser.
Väldigt önskvärt, närapå krav, är fyra (fem) dörrar.
Gärna kombi såklart.

Har tyvärr en budget oxå :( Låt oss leka med absolut max 150 loppor men gärna neråt 120. Under 100 gör inget heller, det ska visst läggas massa sten på uppfarten hemma...

Subaru Impreza eller Mitsu Evo är nog det vettigaste jag kommit på vad gäller egenskaper/utrymmen/pris. Sen kommer typ Focus ST och alla sportvarianter av golfar och Clios etc. Hur bra skulle t.ex en BMW 325/330 (ja, jag vet) stå sig på bana jämfört med övriga jag nämnt?
Alla förslag emottages tacksamt :)

Skaffa en sleeper Audi :tummenupp

RS6 med 450 hk men med gott om plats för familjen.

Vet inte hur de står sig mot en fjäderlätt Lotus på bana dock. Beror nog på hur långa rakorna är.
 
Skaffa en sleeper Audi :tummenupp

RS6 med 450 hk men med gott om plats för familjen.

Vet inte hur de står sig mot en fjäderlätt Lotus på bana dock. Beror nog på hur långa rakorna är.

RS6... Två + ton och monstermotor... Njae, inte riktigt min grej pga inköpspris, driftskostnad, banegenskaper. Låg vikt slår alltid hög effekt i min värld :)
Men som familjetransportör och vinterbil, visst.
 
Vad säger ni om trackdays för bilar?
På Linköping körs det "prova-på" för vem som helst som jag fick chansen att testa på sensommaren och blev väldigt biten. Fick äran att testa en polares Lotus Elise S1. Körde på ca 1.08 med GPS-laptimer, är det bra. Det var väl kanske inte så smart att prov ajust en Lotus för nu vill jag ju ha en egen bil man kan ta ut på bana och att hitta en bil som kan matcha Lotusen OCH kunna agera dagishämtare blir inte så himla lätt tror jag.

Vad har ni för tankar kring vad man kan skaffa sig om kravspecen är att man ska ha kul på bana OCH få plats med två barnstolar? Tänker att låg vikt är att föredra framför massa effekt och att fyra dörrar gör de enklare att pressa in ungar i sina stolar.

Krav är alltså bra banegenskaper och fyra (fem) sittplatser.
Väldigt önskvärt, närapå krav, är fyra (fem) dörrar.
Gärna kombi såklart.

Har tyvärr en budget oxå :( Låt oss leka med absolut max 150 loppor men gärna neråt 120. Under 100 gör inget heller, det ska visst läggas massa sten på uppfarten hemma...

Subaru Impreza eller Mitsu Evo är nog det vettigaste jag kommit på vad gäller egenskaper/utrymmen/pris. Sen kommer typ Focus ST och alla sportvarianter av golfar och Clios etc. Hur bra skulle t.ex en BMW 325/330 (ja, jag vet) stå sig på bana jämfört med övriga jag nämnt?
Alla förslag emottages tacksamt :)


För en 150papp bör du kunna få hem en Evo Kombi från nippon/storbrittanien, men om du hade din banpremier på sviestad i en lotus lär du nog få leta länge innan du hittar en familjekombi som ger samma kickar nästa gång du ska dit och köra :rolleyes:

Skaffa en sleeper Audi :tummenupp

RS6 med 450 hk men med gott om plats för familjen.

Vet inte hur de står sig mot en fjäderlätt Lotus på bana dock. Beror nog på hur långa rakorna är.

Sviestad är inte riktigt rätt bana för stora tunga ådin :rolleyes: Möjligtvis att den kan hålla relativt jämt skägg med en Elise S1'a på Anderstorp om man skruvar upp laddtrycket lite, med tanke på rakan, men på Sviestad är effekt långt ifrån allt :fakta
 
Skaffa en sleeper Audi :tummenupp

RS6 med 450 hk men med gott om plats för familjen.

Vet inte hur de står sig mot en fjäderlätt Lotus på bana dock. Beror nog på hur långa rakorna är.

Sleepers är kul! Haft två AUDI S4 (biturbo) som stekte många intet ont anande "sport"bilar... Bana har jag aldrig kört men en trackday med någon av dem hade varit sköj!
 
Det här med att gilla alfa.. Är det inte lite för att kvala in som sann bilentusiast enligt Top Gear? Det är väl inget märkvärdigt med dom och de nya är väl bara förklädda Fiat?
 
Det här med att gilla alfa.. Är det inte lite för att kvala in som sann bilentusiast enligt Top Gear? Det är väl inget märkvärdigt med dom och de nya är väl bara förklädda Fiat?

Jo, det är som att du måste tycka Miura är den coolaste Lambon för att vara en riktig entusiast.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top