Sporthojsåkare - långsamt på väg mot utrotning?

Ace.Rider skrev:
Den som skrivit texten har nog inte formulerat sig riktigt.
Sant... fast i det här fallet tror jag stenhårt att det är Aftonbladets "journalist" som formulerat sig tveksamt. Yrkeskompetensen på den redaktionen, även papperstidningen men främst webtidningen, är ju i det närmaste obefintlig när det gäller både språkbehandling och research.

peteR1000 skrev:
2155274 Tror inte riktigt det är det som är grejen, det står ju att om en hoj i lägsta klassen är med i en olycka så är chansen dubbelt så liten att olyckan slutar i dödsfall jämfört med überklasshojar. Gissar på att detta beror på farten.

farten ja just de e ju mindre om man har mindre hk :näsblod kanske rakt fram men inte när de svänger kör sj en gs500e ála lite hk så på rakorna e de ju kört att hänga med när folk gasar..hur kommer man då ifatt? jo man kör fortare genom kurvan :gnissla

Klart det blir utrotning när alla sitter här o gnäller, öser hat mot delade skinnställ, bakhjulsåkningar och hjälmar som kostar under 5k.

69:an skrev:
2155619 Sant... fast i det här fallet tror jag stenhårt att det är Aftonbladets "journalist" som formulerat sig tveksamt. Yrkeskompetensen på den redaktionen, även papperstidningen men främst webtidningen, är ju i det närmaste obefintlig när det gäller både språkbehandling och research.

True so true!

47 skrev:
2155429 nja, det är nog inte det som menas.
Vid ett statiskt utfall av säg 100 olyckor vi säger 50 vanliga och 50 sporthojjar, så dog det (nu höftas det) 40 av sporthojsförarna men bara 20 på de vanliga maskinerna...
Att äldre inte är inblandade i lika många olyckor är helt egalt i sammanhanget.
Ja, nu när jag läser det igen så var det så jag menade :D

Zenit skrev:
2155635 farten ja just de e ju mindre om man har mindre hk :näsblod kanske rakt fram men inte när de svänger kör sj en gs500e ála lite hk så på rakorna e de ju kört att hänga med när folk gasar..hur kommer man då ifatt? jo man kör fortare genom kurvan :gnissla

Och med det vill du ha sagt? Att du kan köra fortare genom en kurva än en ny extrem litershoj? Har läst ditt inlägg en massa ggr nu utan att riktigt förstå vad du vill ha sagt :va
Det är ju inte direkt folk med "gs500e ála lite hk" som kör ihjäl sig var och varannan dag, det är inte folk med "gs500e ála lite hk" som är överrepresenterade i olycksstatistiken. Undrar vad det beror på? Att folk med extrema sporthojar inte kan köra medans alla med klass 3 hojar kan köra jättebra? Det har nog säkert inget att göra med farten alls :rolleyes:

jag kanske har missuppfittat dig helt, v.v förklara isåfall

sandstream skrev:
2155414 Men kom igen nu, förstår ni verkligen inte vad forskarna menar?
Olyckor med unga förare på klass 7-11 hojar slutar dubbelt så ofta med dödlig utgång.
De äldre är inte inblandade i lika många olyckor procentuellt sett och hamnar inte i lika olyckliga lägen.
Unga förare är klart överrepresenterade i dödsolyckor så det spelar ingen roll vilka nyanser du vill ha.

Da, så klart jag fattar men det är inte bra svenska för det. Och jag inser också problematiken med sporthojar+ynglingar med glad gashand. Jag vet exakt hur olycksbilden ser ut. Det jag ville få fram är att oavsett olyckstyp så verkar det som platsraketer står bakom alla. jag vet också att unga är överrepr. men jag tycker fortfarande inte man skall klumpa ihop alla för det. Men vill du ha allenarådande bild av alla olycker så fine by me. Att ha en mera nyanserad bild av det hela innebär ju att man kan jobba på ett mera effektivt sätt, eller hur. Annars riskerar åtgärderna att bli grymt trubbiga och verkningslösa. Då kan vi slänga pengarna direkt i sjön utan att reflektera... Vill du bli jämställd med en 80-årings problematik så...

Last edited:
Sveriges vanligaste dödsorsak är fallolyckor, som t ex fall nedför en trappa.

men motorcykelolyckor får mest plats i media, tycker inte reportrar om motorcyklar eller vad är problemet? :mad:
alla gnäller på sporthojar, men hade dom inte fått sån plats i media
så hade nog inte så många gnällt mer än någon svordom då och då i trafiken.

peteR1000 skrev:
2156588 Och med det vill du ha sagt? Att du kan köra fortare genom en kurva än en ny extrem litershoj? Har läst ditt inlägg en massa ggr nu utan att riktigt förstå vad du vill ha sagt :va
Det är ju inte direkt folk med "gs500e ála lite hk" som kör ihjäl sig var och varannan dag, det är inte folk med "gs500e ála lite hk" som är överrepresenterade i olycksstatistiken. Undrar vad det beror på? Att folk med extrema sporthojar inte kan köra medans alla med klass 3 hojar kan köra jättebra? Det har nog säkert inget att göra med farten alls :rolleyes:

jag kanske har missuppfittat dig helt, v.v förklara isåfall

nja ville väll säga de att de e löser de ju inte helt genom att förbjuda litershojarna för osså unga..sen mena jag inte att jag kör ifrån en liters hoj för så e säkert inte fallet men om man kör i ett mellantempo några stycken så kommer man inte ifrån att folk gassar på öppna rakor och då tappar man om man inte har hk nog och för att komma ifatt så kör man fortare genom de näst kommande kurvorna (dvs. högre tempo än va som va tänkt med turen)...nu vilket e farligast för en ny? gassa på rakor o kunna ta de lungt i kurvor eller få upp mindre fart på rakan för att ta igen de i kurvan? vart bedömmer du de som farligast att köra fort?

Edit: hoppas de blev tydbart :tungan lite seg nu ska försöka igen imorn om de inte går o se vart jag vill komma :hihi

EDIT 2: ny förklaring :D

Antingen kör nya som nu vissa nu liters hojar direkt o kör i samma tempo som andra (dock för fort ibland därav olyckor)..tar man då veck detta så hindrar inte det unga från att villa hänga med de andra och man får därför öka farten gentemot de andra där det är möljligt att göra detta. Detta leder till att man får hålla högre tempo i visa kurver om man glidit efter på rakor och såldes kommer olycker pga. för hög fart att fortfarande finnas

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...