Sporthojfunderingar... (köpes/teknik/körteknik/omkostnader)

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
F-n VFR´n måste bort för bättre banegenskaper och kanske roligare snurre sprätt körningar ute i landet. Måste dock säga att jag har varit väldans nöjd med VFR´n (inget säljsnack då jag troligen byter in) då den alla ggr har sin charm samt mångsidighet.

Nåväl efter att har varit rätt less bakom styret under sensommaren/hösten och inte lagt många tankar gällande mc under vintern börjar det dock klia i fingrarna men vad ska man köpa? Polaren meddela sig ha fixat stuga på Gotland för en vecka i sommar så det är ju taget men nu vill jag ha något bättre lämpat för banan denna gång (var nere 3 dagar 2010).

ABS vill jag ha, kör mycket gata oavsett hoj och det har räddat mig fler än en gång samt att jag kort och gott känner mig tryggare med det oavsett vad förståsigpåare tycker och tror. 600 eller 1000 är väl det jag har kollat på men känner att 600 kunde vara skoj att testa, blivit frånåkt mer än en gång både på bana och slingriga vägar av 600-vildar så det verkar ändå rätt kul.

CBR600RA har jag tittat på, några nackdelar enligt någon? Förstår att jag måste vänja mig vid högre varvtal men i övrigt? Största nackdelen här är att de objekt jag hittat hittills varit lite till överpris för min smak förutom någon tyskimport långtbortistan.

S1000RR, inte blodigt dyra på begmarknaden och trots 1000-kille jäkligt liten och lätthanterlig vad jag tror det lilla jag provkört. Hur är servicekostnaderna för denna maskin, några konkreta exempel? Hur håller den ihop, några ökända barnsjukdomar eller annat otyg?

I övrigt är det bara att ösa på med förslag på hojar som finns med ABS och hyffsat små/banvänliga då jag själv är en tvärhand hög (175 i stövlarna eller så).

Lämna viffer för än mer kurvtagning så rekommenderar jag ett nice alternativ, vilket jag då tycker att Triumph 675 kan vara ett trevligt val.

Mv agusta f3 kan bli en fantastisk bike! Jag kör bmw s1000rr och har noga provat alla superbikes. Jag tycker bmwn känns tajtare och modernare än de andra. Jag har hört om lite krångel med 2010orna som bmw enl uppgift ska ha fixat snyggt vid problem. Den håller ihop med plast & kinadelar som allt annat. Det tryggaste & tråkigaste valet är ju alltid en honda eller annan japs. Men europahojarna har mycket mer kul nu än japanerna. Jag gillar 3 cyl och lite muller i sporthojar (dock ej v-twin, det passar för glidare enl mig...) och då är det inte många att välja på. Mysigaste rad 4 cyl motorgången helt klart har R1 >2009 crossplane & agusta F4. 4 cyl 600a är inget om man gillar morrrr... enl mig. Aprilia RSV4 mullrar också gott men är dyr & håller den? Med krav på ABS och begpris så blir det lätt? s1000rr :tummenupp. Kan du tänka dig nytt så F3 och gillar du twin så även ducati 1199 :)

ABS utesluter (tyvärr) 675an som faktiskt är en underbar liten pjäs..

Du säger inget om hur priskänslig du är, eller om du fortfarande ska toura eller BARA köra bana.

Prismässigt skiljer det rätt mkt i drift, försäkring framförallt på en würsting mot VFR eller nån street-hoj. På bana för "den glade bandagsamatören" räcker en bra street fighter långt. KTM SuperDuke, Triumph Street Triple eller CB1000RR(A) är kanonhojar som det går att åka riktigt fort på. När du börjar tillhöra den snabbare klungan i snabb grupp på bandagarna så finns det "vissa" delar där du börjar märka begränsningar, men det går fortfarande att åka mkt fortare för den som är duktig.

Ovan street exempel ger dig betydligt trevligare resor på gata också.

Vill ha sporthoj för att det är så (man behöver inte motivera allt). Så är fortfarande frågan om "bara bana" eller både och., På bana handlar det mest om att kunna nyttja varje situation max för att bli snabb. Det skiljer oftast bara 1-2 sekunder på banrekorden mellan 600/1000 vilket säger lite om hur lite det påverkar DIN fart.

Jag har valt 600 mkt pga ekonomin, men när man är i ban-erans startgropar så är jag av åsikten att du utvecklas och lär dig snabbare på en 600 än 1000. För man behöver inte va så fasligt rädd för effekten. (exempel: Jag kapade typ 2 sek på Gelleråsen efter 1,5 pass på en ny hoj genom att gå från 125 -> 65 häst. Jag tappade helt plötsligt respekten för effekten och med fullgas kom kurvhastighet och varvtider).

På literhoj måste man vakta sin högerhand väldigt noga, roligt och spännande. Men under början av utvecklingen är det nog mer hämmande att ha det där brutala "straffet" över sitt medvetande om man gör fel.

Däremot suger 600 på gata. Nu har jag förvisso haft min väldigt lågt drevad, så den varvar irriterande mkt redan från 90-100. Men man har som ett trivsamt spann om man ska ha lite tillgänglig effekt från 7-8000 ungefär (CBR600RR), på bana 10-15,500.

Men en literhoj kan du ligga på 4-6000 och fortfarande ha bottenkraft nog att skjuta en del. Sen händer det inte rejält förrän runt 8-10000 där heller, men du har ju 600ans toppeffekt redan innan det.

Kort sagt.

- Lite bana, men fortfarande mkt gata:

CBR1000RRA eller S1000RR

Alternativt CB1000R eller StreetTriple (KTM SuperDuke är bäst enl. mig, men har inte ABS)

- Mest bana, lite gata (junkie-style):

CBR600RRA, 675 eller F3 (osäker på vilka andra än hondan som har ABS)

Sjukt kul, gott om delar på blocket/Ebay om kraschen är framme och billigare i däck mm.. än 1000 om du fastnar och blir riktig bandags-junkie.

Surrigt och mindre trevligt på gata om inte bombar-mode.

0,5 C

Håller med! daytona 675 är härlig men lite för spinkig & obekväm på gatan och saknar abs. Kom igen triumph och uppdatera den så köper jag en direkt! Jag tycker generellt att radfyror är för tråkiga förutom på några av superbikarna där kraften förlåter tråkigheten. Rekommenderar varmt speed 3 för mest gata/lite bana. Mysigaste motorcykeln genom tiderna :kär

Angående hållbarheten på S1000rr så kan jag rekommendera att läsa Motorrads januarinummer. Långtestet i det numret behandlar just BMW S1000rr. Motorrad må vara partiska kring BMW, men här kan dom fan inte slinka undan :P
Hojen verkar ha många barnsjukdomar och känns som att den är betydligt dyrare att äga än en japs.
Jag skulle lägga mina pengar på en CBR1000 eller en R1

På vilket sätt skulle s1000rr vara dyrare att äga? Det är väl snarare tvärtom? Det är idag den enda superbiken som inte ger en fullständigt vansinnig försäkringspremie för de flesta. Och den är därför en av dom få literhojarna som sålts några av de senaste 2 åren...

skall man inte tävla utan "bara" köra bandagar odylikt bär väll en GSX-R750 vara ett ganska bra mellanting

ABS utesluter (tyvärr) 675an som faktiskt är en underbar liten pjäs..

Tackar för en trevlig sammanfattning från verkligheten =) Vidhåller dock att jag inte riktigt tror på Triumph vilket mer är känslan i växlingar/reglage än något annat och så var det ju det här med ABS. Van vid Hondas distinkta växlingar som förvisso pangar i växlarna ibland men man vet att det håller.

Det lutar dock i nuläget åt en 600 då din beskrivning om att lära sig snabbare och kanske på ett förnuftigare sätt på bana tilltalar mig. Målet är dock ingen karriär överhuvudtaget utan bara för att det är kul att köra bana, kört 3 dagar på Gotland Ring, 3 på Gelleråsen samt 10-15ggr på Rörken och då med VFR´n. Däremot kommer jag alla ggr köra mer på gata än på bana så där skiljer det sig dock åt i din beskrivning, även om jag ruttnar med 600 på gata så duger det säkert under en säsong och humanare priser gör alltid helheten roligare.

Tackar för en trevlig sammanfattning från verkligheten =) Vidhåller dock att jag inte riktigt tror på Triumph vilket mer är känslan i växlingar/reglage än något annat och så var det ju det här med ABS. Van vid Hondas distinkta växlingar som förvisso pangar i växlarna ibland men man vet att det håller.

Det lutar dock i nuläget åt en 600 då din beskrivning om att lära sig snabbare och kanske på ett förnuftigare sätt på bana tilltalar mig. Målet är dock ingen karriär överhuvudtaget utan bara för att det är kul att köra bana, kört 3 dagar på Gotland Ring, 3 på Gelleråsen samt 10-15ggr på Rörken och då med VFR´n. Däremot kommer jag alla ggr köra mer på gata än på bana så där skiljer det sig dock åt i din beskrivning, även om jag ruttnar med 600 på gata så duger det säkert under en säsong och humanare priser gör alltid helheten roligare.

Börjar du åka lite mer bana så är det milsvid skillnad på däckskontot.. 180 häst tuggar i sig ett bakdäck som en påse chips i biggest loser-huset.

Fast jag är ändå liite sugen på literhoj, det finns nåt coolt över att gå ut på startrakan på sviestad i 140-160 och gå på bakhjulet redan innan kurvan är slut. På 600 får man nöja sig med att bakhjulet jazzar sig genom kurvan (vilket är läskigt så det räcker). Men det är tufft med effekt, det kan man aldrig komma ifrån.

Jag har (fattiga) raceambitioner och då däremot är det helt otänkbart med 1000 av flera skäl. Främst ekonomi såklart, men 600-klassen är betydligt större vilket gör det roligare.

På bandagar älskade jag SuperDuken. Få nyttjar mer än vad som finns i en fräsch ER6a på bandagar (varvtidsmässigt), och då känns det betydligt roligare att steka R1or på en naken "touringhoj" med ynka 120 häst än ytterligare en R1a ;). Material spelar roll, men just effekt ger inte särskilt mkt på ett varv. Omkörningsförmåga då. det är rätt irriterande att ligga bakom nån ett halvt varv och vilja komma om, för att sen bli totalt ifrånseglad på rakan.

Nej, nu ska jag åka och skriva (ytterligare en) statistiktenta!

Wish me luck!

martin2011 skrev:
På vilket sätt skulle s1000rr vara dyrare att äga? Det är väl snarare tvärtom? Det är idag den enda superbiken som inte ger en fullständigt vansinnig försäkringspremie för de flesta. Och den är därför en av dom få literhojarna som sålts några av de senaste 2 åren...

Det jag menar är att den verkar ha en större tendens att gå sönder än japsarna, iaf enligt motorrads långtester. Men man vet ju aldrig, de kanske har fått en måndagsex.
Sen så har du givetvis rätt angående försäkringspremien, det får man väl också ta med i beräkningarna.

Det jag menar är att den verkar ha en större tendens att gå sönder än japsarna, iaf enligt motorrads långtester. Men man vet ju aldrig, de kanske har fått en måndagsex.
Sen så har du givetvis rätt angående försäkringspremien, det får man väl också ta med i beräkningarna.

Håller med om att man reagerar, men i ärlighetens namn, vad har deras testex gått igenom? Va det samma hoj som gått fullgas på Nardo? Samma hoj som kallstartats och körts gärnet med på vintern? Om samma fel uppstår på min hoj blir det nog svårt för BMW att inte fixa det på garanti, så jag är inte orolig.

Däremot tycker TS skall lägga mer energi på exakt hur han ska använda hojen. Det ligger en hel del i valet mellan 600 och 1000 cc när det gäller lätthanterlighet mm. MEN, om det skall vara en literhoj, och ekonomin räcker, då kan det inte gå fel med BMW:n.

Herregud, samla ihop dig och kolla in ZX10R, jag är 176 cm lång och sitter som en smäck på Ninjan. Provkör, njut och ta dig samman!

Peter Pan skrev:
Håller med om att man reagerar, men i ärlighetens namn, vad har deras testex gått igenom? Va det samma hoj som gått fullgas på Nardo? Samma hoj som kallstartats och körts gärnet med på vintern? Om samma fel uppstår på min hoj blir det nog svårt för BMW att inte fixa det på garanti, så jag är inte orolig.

Jovisst, man undrar ju vad den hojen har gått igenom egentligen, för att alla dom felen ska uppstå.
Samtidigt måste man ju förutsätta att den blir utsatt för samma behandling som övriga hojar som går igenom testet, annars skulle det ju vara väldigt intetsägande.

Fixas på garanti eller inte, oavsett vilket blir det ju massa timmar som hojen står på verkstad.......

MEN, om det skall vara en literhoj, och ekonomin räcker, då kan det inte gå fel med BMW:n.

Jo, in the end of the day så handlar det väldigt lite om den tekniska specen för alla som inte ska vinna PSBK (och där är allt så moddat så det spelar ingen roll där heller.

Jag har testat S1000RR, CBR1000RR, RC8R osv...

Genetiskt betingad som jag är kommer jag nog aldrig passera 180 cm, och jag mf som är lite kortare tillhör en majoritet som trivs på varken RC8R eller S1000RR. Hondan däremot kändes betydligt mindre och passade mkt bättre, RSV4 har jag provsuttit och den kändes också liten och smidig.

Både Honda och BMW har säkert bra kvalitet. 5 års garanti hos Honda talar sitt tydliga språk gällande det!

Frågan är om ABS verkligen är ett krav (på bana spelar det inte lika stor roll), och om det ska vara 600 eller 1000 cc. Därifrån är det bara att välja ut de modeller som matchar kraven med ABS och sen välja den med mest lämplig ergonomi - alla hojar är bra idag, så det är inget att debattera om. (Ps. en vän med CBR1000 var starkare på Mantorps raka än en hyfsat ny S1000RR, så jag skulle inte va SÅ kaxig om materialet)

TS: Testa 675an igen - ordentligt. Jag och fler med mig är rätt frälsta just i det du verkar klaga på. Jag tyckte hon var extremt lättkörd, bra reglage och väldigt väldigt väldigt väldigt trevlig motor.. Sa jag att det är en trevlig motor?

Jovisst, man undrar ju vad den hojen har gått igenom egentligen, för att alla dom felen ska uppstå.
Samtidigt måste man ju förutsätta att den blir utsatt för samma behandling som övriga hojar som går igenom testet, annars skulle det ju vara väldigt intetsägande.

Fixas på garanti eller inte, oavsett vilket blir det ju massa timmar som hojen står på verkstad.......

Jag håller med dig, och visst reagerade jag över testresultaten, och skall naturligtvis bevaka det när hojen blir lite äldre, men om jag stod inför köpet i dag skulle valet inte bli annorlunda då jag tycker hojen har så mycket fördelar för mig som förare gentemot de andra modellerna.

Jo, in the end of the day så handlar det väldigt lite om den tekniska specen för alla som inte ska vinna PSBK (och där är allt så moddat så det spelar ingen roll där heller.

Jag har testat S1000RR, CBR1000RR, RC8R osv...

Genetiskt betingad som jag är kommer jag nog aldrig passera 180 cm, och jag mf som är lite kortare tillhör en majoritet som trivs på varken RC8R eller S1000RR. Hondan däremot kändes betydligt mindre och passade mkt bättre, RSV4 har jag provsuttit och den kändes också liten och smidig.

Både Honda och BMW har säkert bra kvalitet. 5 års garanti hos Honda talar sitt tydliga språk gällande det!

Frågan är om ABS verkligen är ett krav (på bana spelar det inte lika stor roll), och om det ska vara 600 eller 1000 cc. Därifrån är det bara att välja ut de modeller som matchar kraven med ABS och sen välja den med mest lämplig ergonomi - alla hojar är bra idag, så det är inget att debattera om. (Ps. en vän med CBR1000 var starkare på Mantorps raka än en hyfsat ny S1000RR, så jag skulle inte va SÅ kaxig om materialet)

TS: Testa 675an igen - ordentligt. Jag och fler med mig är rätt frälsta just i det du verkar klaga på. Jag tyckte hon var extremt lättkörd, bra reglage och väldigt väldigt väldigt väldigt trevlig motor.. Sa jag att det är en trevlig motor?

När jag sa att S1000RR aldrig blir fel menade jag i generella ordalag. Precis som du nämner så är alla nya stora hojar bra idag, så valet kan ur kvalitetsperspektiv, effekt mm inte bli fel. Sen vurmar jag mer för S1000RR eftersom jag personligen tycker den presterar bättre ur flera perspektiv. Men det gäller naturligtvis mina 193 cm, mitt körsätt, och de jag vill ha av en hoj.
Jag värdesätter bla passning, den perfekta smörjningen av varje liten skruv och den kvalitet som BMWn står för i många hänseenden.

Som i alla andra lägen så skall TS naturligtvis trivas på hojen. Så fort våren är här, provkör, provkör och provkör!

Edit: 5 års garanti från Honda handlar inte bara om hur bra hojen är utan hur kraftiga Honda är på marknaden och du får alltid betala för garantin när du köper hojen. Så det är inte bara kvalitet som de 5 åren står för. Däremot är Honda inte sämre än någon annan, tvärtom, mycket bra hojar.

Last edited:

ABS på bana är kul = bromsa sig förbi, men kanske inget måste =O)

Jag har funderat på att köpa en sporthoj med lite fler år på nacken, utan ABS och utan helförsäkring. En hoj att ha för att köra lite mer på bana med men den måste vara duglig i trafik då jag inte pallar med transport för åbäket så fort man ska någonstans. En sådan hoj bör kosta max 50k men helst närmare hälften.

Kan vara så att jag missbedömt 675´an, minns iaf att jag tyckte den var bättre än det övriga skramlet från tillverkaren men något var det. CBR600RA vore nog det optimala dock men det är snålt om dem på begmarknaden och nytt är inte intressant.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park