Sporthojen ett minne blott.

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Skenförsäkra tycker jag inte att det är...klotar jag den får jag ju ut det som en 01:a betingar i värde. Jag har ju dock gett en större slant för hojen då den har turbo. Så den är väl snarare "underförsäkrad"

Gnället brukar ju gälla att det är personskador som är dyra.

Annars skulle det vara samma kostnad på 50hästars 100.000krs hojar som 450hästars 100.000krs hojar ;)
 
Var inte medveten om att så många körde veteranhojar på forumet

Gammal Blade,ja du jag har en gammal zzr 1100 som är värde i dina ögön säkert noll,för mig är det värsting hoj från nittiotalet...och billigt i försäkring också,fast det är ju ingen ny hoj(tex.R1,CBR,osv.men farten och axet räcket gott o väl för mig som är äldre,jag har ju barn o annat här i livet som är viktigare än hojjäveln,har ju kört sen 1978 så det kvittar....gammal härk går ju nästan lika bra som nya hojar,det beror på föraren hur duktig är du att köra!Tror jag iaf....

Var inte medveten om att så många körde veteranhojar på forumet. Men tydligen går ekvationen : billig - ingen försäkringskostnad, betald, välskött hoj man ägt/servat i 20-30år & körglädje ihopp. Men jag får inte i till det sista - körglädje på en veteranhoj ? Men vi är olika.
 


Var inte medveten om att så många körde veteranhojar på forumet. Men tydligen går ekvationen : billig - ingen försäkringskostnad, betald, välskött hoj man ägt/servat i 20-30år & körglädje ihopp. Men jag får inte i till det sista - körglädje på en veteranhoj ? Men vi är olika.

Varför är det så? Vad är det en ny hoj har som inte en "gammal" och har de gamla hojarna haft körglädje när de var nya, för att sedan gradvis försvinna?

Det här lät lite kritiskt märker jag och det är inte meningen, jag är bara nyfiken.:)
 
Sporthojen kommer alltid ha en marknad! Försäkringar har för många blivit gynsammare(läs kanske även äldre personer) Många med som köper en sporthoj köper den för teknikens skull!
 
Varför är det så? Vad är det en ny hoj har som inte en "gammal" och har de gamla hojarna haft körglädje när de var nya, för att sedan gradvis försvinna?

Det här lät lite kritiskt märker jag och det är inte meningen, jag är bara nyfiken.:)

Svaret på frågan är känslomässig & inte helt logisk. Men för en sådan som jag är det viktigt att ha det värsta/bästa som finns (som jag subjektivt tycker). Viktigt är då egenskaper som: förhållandet hk/kg/ som ska väga över på antal hästar, Nm, bromsar, balans, styv ramkonstruktion som samtidigt är lätt, tyngdpunkt, lättsvängd, lätt att lägga ned i en s-kurva (kunna kasta den från sida till sida) dvs. en banhoj även för landsväg.
Min erfarenhet är att hojarna blir bättre & bättre. Som t.ex. kraft i mellanregistret på liter hojarna, så att man slipper att varva in på rött innan något händer. Samt så lättkörda så att du blir ett med hojen. Fjädringen & anti - slir (ABS) /sladd - systemen har utvecklats i kvadrat (snabbt).

Men det säger inte att en GSXR 1100 är trist, för vissa kan det vara rena drömmen, men inget för mig. Det är en passion ett sätt att leva vilket givetvis kostar men jag älskar det.
 
Last edited:
Nu är ju min hoj en gammal klenod, men fick en sänkning 2012 från 7800kr/halv/år till 3390kr/halv/år
:)
 
Suzukis så kallade märkesförsäkring är knappast särskilt intressant för sporthojar:confused:... 25000 i självrisk som dessutom dubblas till 50000! :dummer om tex någon annan än du kör den... Inte ens grundpremierna är speciellt lägre än hos dom andra försäkringsbanditerna när jag kollat :va

Kul att KTM nu gör reklam för "fri försäkring 1 år" men ooops... så tillkom visst "utom trafikförsäkringen" :D

Jag fick 3000 hel/hel i premie på min TL1000R-98, och det tycker jag är riktigt bra (5000 i självrisk). Kollade med IF som skulle ha 2100 i månaden, så för mig som är 35 och bor ute på landet blev det bra. Halvförsäkringen på min sunkiga 9000 från 92 är högre...
 


Var inte medveten om att så många körde veteranhojar på forumet. Men tydligen går ekvationen : billig - ingen försäkringskostnad, betald, välskött hoj man ägt/servat i 20-30år & körglädje ihopp. Men jag får inte i till det sista - körglädje på en veteranhoj ? Men vi är olika.
Nja,det är ju inget fel på zzr:n om man jämför med nyare hojar,jag tror att jag hänger med ganska bra med dom om så behövs!Det är ju klart att jag har inte samma vägförhållning som en Ninja från 2011 men men jag är nöjd och det är ju väl huvudsaken?Kan ju tillägga att jag har inte en hoj att hänga på korvmojan.. ;-)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top