Sporthojen ett minne blott.

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Dom som har råd kommer alltid köpa det nyaste och snabbaste. Vi andra får hänga med upp till 250.. :)
Tror inte att sporthojarna kommer att försvinna...
 
Men lite äpplen o päron jämföra sporthojskostnader med nyttofordon är det väl allt va?

Absolut är det så, helt riktigt!
Jämförelsen är till för att få en annan vinkel på kostnadssynen. Inte vidare många här som gnäller på ägandekostnaden när det kommer till en Volvo V70 T5.

Det jag syftar på, är om det verkligen är så sjuuuukt dyrt som vissa verkar tycka.

Och nej, jag jobbar inte på ett försäkringsbolag och anser personligen att premierna är åt he**** för höga. :)
 
Som att kasta porslin i porslinsfabriken.

Men vem köper egentligen en sporthoj idag?

Marknaden talar sitt tydliga språk med en kraftigt vikande konjunkt, svindyra försäkringar, kraftigt höjda priser, relativt få nyheter i segementet,
sämre köpkraft i lågkonjunkturens tecken.


Finns det någon ljusning

Ensits, superbike 1988 till 2002, RR.... SP..... Limited Edition. Nya låga priser passar min ekonomi just nu. Vem köper 125a idag..... har 2 till salu! Byta, visst va de en YZF750SP till salu... den mot 2 125or.

Det du säger känns lite jobbigt, vem köper egentligen hoj? Mungiperna i branschen är väl inte direkt uppåt, får hoppas på flera under. Att .... typ arbete lönar sig till exempel! Toyman
 
Det jag syftar på, är om det verkligen är så sjuuuukt dyrt som vissa verkar tycka.

Tråden handlade ju från början om försäljningen av nya sporthojar, och priset på dessa.
Jämför du användningsområde och inte bara effekt mellan en ny sporthoj och en ny bil för samma peng så är sporthojen dyr.

Sen tycker jag att det är skillnad på dyrt och mycket pengar.

Köper du en helt ny sporthoj som du ska helfösäkra och lägga 2000mil/ säsong med så blir det ganska dyrt / mil.

Men visst, kör du bulten fram och tillbaka ett par soliga sommardagar med en halvförsäkrad (eller som i många fall, skenförsäkrad) sporthoj som kanske t om ställs av när den inte används så behöver det inte vara speciellt dyrt.

Sen lägger väl jag hela hojens värde på bankörning och de kostnader som tillkommer i om det varje säsong. Men där har jag ju gjort bedömningen att det är så kul så att det är värt det. Då är det inte dyrt längre, utan bara mkt pengar :)
 
Jag hade köpt en sporthoj direkt om premien inte kostade över 25 000kr, det är hälften av vad en R6 06> eller CBR600 07> kostar. En del bolag har samma premie på både 600rr och 1000rr också, vilket gör det ännu svårare.
 
Jag hade köpt en sporthoj direkt om premien inte kostade över 25 000kr, det är hälften av vad en R6 06> eller CBR600 07> kostar. En del bolag har samma premie på både 600rr och 1000rr också, vilket gör det ännu svårare.

Suzuki har ju en relativt låg försäkring på sina sporthojar men självriskerna är ju höga som fan.
25000 om du klotar och det kan jag väl köpa men 25000 vid stöld är ju lite magstarkt.
Skall man vara ifrån hojen en längre stund så får man muta en a-lagare med en flarra brännvin för att passa hojen
 
Jag jobbar heltid, jag bor i en sunkig 1:a själv inne i stan. Tar cykeln till det förbannade jobbet i ur och skur. Det enda roliga man har i vardagen är minuterna man tillbringar på hoj. Vinterhalvåret är bara en lång jävla dvala (kanske inte i år om jag får på isdäck). Om jag tänker köpa en sporthoj till sommaren igen? Jävlar i mig att jag ska! Det är värt dom pengarna per månad, i alla fall för mig.
 
Jag jobbar heltid, jag bor i en sunkig 1:a själv inne i stan. Tar cykeln till det förbannade jobbet i ur och skur. Det enda roliga man har i vardagen är minuterna man tillbringar på hoj. Vinterhalvåret är bara en lång jävla dvala (kanske inte i år om jag får på isdäck). Om jag tänker köpa en sporthoj till sommaren igen? Jävlar i mig att jag ska! Det är värt dom pengarna per månad, i alla fall för mig.

Så ska det låta pöjkar, där har vi den rätta andan :tummenupp

Det klagas och gnälls... varför? det är väl upp till var och en vad man gör
med sina trippelbeskattade stålar, har man inga blir det nog inget Sh-köp :arsele
det enda jag klagar på skulle isf vara den förbenade vintern :va
 
Tillverkas det verkligen några såna småkubiks-sporthojar längre? Kan inte komma på en enda...

Jodå, de tillverkas och säljs i asien. I sverige har vi ju 250ninjan och cbr250r. Sedan finns ju en hel drös off road och allround som är lite mindre motor på.
 
Sporthoj är ett måste, bara känslan att titta och polera lite räcker. Köra är en bisak:)
 
Klart man ska ha sporthoj! Jag har ju dock en gammal men ändå... Ända sen jag var liten har jag drömt om en sporthoj, efter jobb nästa sommar blir det till att införskaffa en äldre R1, gärna en polkaretta från -98 som är drömhojen nr 1!

För mig är det underbart att bara gå ut i garaget och titta på hojen. Sporthojar är ju konstverk i sig, avancerade och optimala för att vara värst. De ser urgrymma ut men designen har även en funktion och allting sitter där det sitter av en anledning. Det finns ju inget bättre än att kunna ta ut hojen en sommarkväll och glömma allt och bara känna accet och den där obeskrivliga känslan kurva efter kurva, och bankörning tar det ju till en helt annan nivå. Har man en gång provat tror jag aldrig att suget försvinner.

Visst att försäkringen och ägandekostnaderna kanske är höga på en ny sporthoj, men i relation med annat och i jämförelse med bilar med motsvarande prestanda är det ju ingenting. Har man ett jobb är det ju inga problem, och vad får man inte för pengarna; sporthojar är nåt alldeles speciellt, det grymmaste man kan ha inom design och teknik. De förmedlar så mycket känsla som bara går oavsett om man tittar på dom eller kör, vissa säger att dom borde vara olagliga, men man måste ju leva!

Sååå ska det låta!! :fyllisar
 
En stilla undran gällande försäkringsersättning:
Någon som har en uppfattning om förhållandet ersättning kontra krasch. Alltså i vilken utsträckning är det krascher som står för övervägande del av utbetald ersättning eller är det ersättning i samband med stölder som står för övervägande del?
Kan ju vara intressant att se vad det är som trissar kostnaderna i försäkringspremierna..

Det finns fina jämförelser på det och det är då inte kåporna som är problemet. Den absolut största kostnaden är personskadorna vill minnas att de stod för 70% sist jag kollade.

Många av dem som är beredda att ruinera sig för att köra 200hk XYZRR istället för 100hk streetfighter kör också därefter. När de kraschar så är 150kkr inlösen av splitt ny cykel småpengar jämfört med den sargade kroppen....
 
Jodå, de tillverkas och säljs i asien. I sverige har vi ju 250ninjan och cbr250r. Sedan finns ju en hel drös off road och allround som är lite mindre motor på.

OK, man kanske kan kalla dem sporthojar med lite god vilja, men modellerna som nämndes i inlägget jag kommenterade var bland andra CBR400RR och RVF400 som i alla fall jag anser spela i en helt annan liga än den nya 250-ninjan.

RVF400_1998.jpg
 
Sporthojarna kommer bli en mindre grupp helt klart.

Och som det tidigare påpekats i tråden så handlar det om prioriteringar, vad man vill spendera pengarna på och i gengäld göra avkall på något annat som man bortprioriterar. Men eftersom det är så sjukligt dyrt med sporthoj idag, så kommer de människorna som är som jag - som brinner för sportisar, men inte riktigt vill leva på nudlar för att det inte är värt det. Dvs, de normala människorna som vill ha mer än bara en motorcykel osv - dessa kanske börjar snegla på något billigare.

Det GÅR ju inte att äga en ny sporthoj med normallön, i den åldern och den riskzonen jag är (22 år, bosatt i Bergsjön, Göteborg). Oavsett vilka prioriteringar man har, så får man det inte att funka med en vanlig lön.
 
frågan är helt klart berättigad.
dom svenska vägarna är fan inte gjorda för sporthojar.
hålor i vägarna,grus i skymda kurvor och bönder som drar ut lera på körbanan.
ska man vara någorlunda säker så är det motorväg och bana som gäller utan att skita på sig om vad som finns i nästa kurva.
försäkringarna blir dyrare och dyrare och det är väl bara en tidsfråga innan bolagen inte vill försäkra sporthojar alls.
har sålt min hayabusa till fördel för en tiger 800 xc :)

Kul att fler och fler verkar fatta grejjen med stora offroadhojar. Mer mångsidiga och MYCKET roligare per krona de kostar i ägande.
 
Sporthojarna kommer bli en mindre grupp helt klart.

Och som det tidigare påpekats i tråden så handlar det om prioriteringar, vad man vill spendera pengarna på och i gengäld göra avkall på något annat som man bortprioriterar. Men eftersom det är så sjukligt dyrt med sporthoj idag, så kommer de människorna som är som jag - som brinner för sportisar, men inte riktigt vill leva på nudlar för att det inte är värt det. Dvs, de normala människorna som vill ha mer än bara en motorcykel osv - dessa kanske börjar snegla på något billigare.

Det GÅR ju inte att äga en ny sporthoj med normallön, i den åldern och den riskzonen jag är (22 år, bosatt i Bergsjön, Göteborg). Oavsett vilka prioriteringar man har, så får man det inte att funka med en vanlig lön.

jag är oxå 22år dock i en lägre riskzon men t.ex en zx10r-08 kan jag halvförsäkra på mig själv folksam avställningsbar runt 1600kr dom månaderna den rullar, jag tycker inte alla försäkringar är så tokiga, man måste ringa runt till många bolag och få kostnadsförslag.

Jag sitter med helförsäkring på min sv1000s, skulle kosta 14000 om året på folksam, sen ringde jag suzukimärkesförsäkring 6500 om året blev det med självrisk på 5000, så ring ring ring.

Hade en Saab 9-3ss vector 03 fick betala 7000 helförsäkring med självrisk på 6000 så min sv1000s kostar lika mycket som en normalbil:)
 
Last edited:
Jag jobbar heltid, jag bor i en sunkig 1:a själv inne i stan. Tar cykeln till det förbannade jobbet i ur och skur. Det enda roliga man har i vardagen är minuterna man tillbringar på hoj. Vinterhalvåret är bara en lång jävla dvala (kanske inte i år om jag får på isdäck). Om jag tänker köpa en sporthoj till sommaren igen? Jävlar i mig att jag ska! Det är värt dom pengarna per månad, i alla fall för mig.

Helrätt. :yoparty


______________


Många snöar in på literklubbor med så fort det skall pratas sporthoj, åk bana och prova en 600:a...det är svårt, jävla, fränt - för en spottstyver av vad den där overkill-literklubban kostar, relativt sett..
 
Det klart att sporthojar och hojjar i största allmänhet kanske är på nergång nu när det bara blir svårare och dyrare för varje år att ta kortet till att börja med.

I slutändan handlar det dock mest om viljan. Vill du så kan du, så enkelt är det. Det handlar mer om vad du kan tänkas få offra för att nå ditt mål.

Med det i åtanke så verkar det ju dock som att dagens svensk helre går omkring med en splirrans ny Iphone 4 för 8000 i fickan som kan gå sönder om man bara råkar tappa den än att lägga 8000 på en halvförsäkring på nån 4-5 år gammal R6'a t.ex.
 
OK, man kanske kan kalla dem sporthojar med lite god vilja, men modellerna som nämndes i inlägget jag kommenterade var bland andra CBR400RR och RVF400 som i alla fall jag anser spela i en helt annan liga än den nya 250-ninjan.

View attachment 349736

Ja visst gör de. Men eftersom att ingen köper sådana hojar här så säljs de inte här.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top