Sporthojen ett minne blott.

MC Doktorn

Guest
Som att kasta porslin i porslinsfabriken.

Men vem köper egentligen en sporthoj idag?

Marknaden talar sitt tydliga språk med en kraftigt vikande konjunkt, svindyra försäkringar, kraftigt höjda priser, relativt få nyheter i segmentet,
sämre köpkraft i lågkonjunkturens tecken.


Finns det någon ljusning ?
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Oja, både kawa, bmw och prilla har kommit med teknikstarka roliga nyheter. Ducce verkar ha något på G. I trista tider krävs glädje så varför inte köpa en rolig leksak?
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Sett till kul per krona är sportiga hojar fortfarande oslagbara.

Sportiga hojar: Sporthojar(!), streetfighters, hard-enduro och enduro.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
valde precis bort sporthojstanken till förmån för min allsidiga FZ1:a . Bestämde mig i går att en R1:a är omotiverat dyr att äga, och att uttnyttja den till vardags blir lite krystat, och dyrt. Kanske om de släpper en med ABS, så man kan få lite rabatt på premien.
 

pellepirat2010

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2011
Ort
Kävlinge
Hoj
Hornet 900 2003
sporthojar är stendöda om ett par år , det är väl ingen som tvivlar på det egentligen. Klart det kommer inlägg från någon som har en sporthoj men kom igen boys , vem fan har egentligen råd med en sporthoj ....
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Det handlar om prioritering och då har man alltid råd "om man vill".
Egentligen är porthojen prisvärd med tanke på prestanda. Vad finns det som ger likvärdiga prestanda? Handlar det om bilar så är det en 0a till efter på priset.
Tror dock att rena sporthojar kommer användas mer som renodlade "bandagsmaskiner" i framtiden. Streetfighters och allorundmaskiner kommer troligtvis att öka i antalet dock.
Hoppas dock att vi även i fortsättningen lyckas ha hyggliga premier på motarder och SF.
För mig blir det nog en Sporthoj för bana och en bekvämare "allroundhoj" på gatan framöver.
 

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 1290 SDR
Att försäkringarna på en sporthoj e dyra idag är ju för antalet olyckor, men att man byter till en Streetfighter betyder ju att olycksstatestiken kommer att öka på den typen av motorcykel och den försäkringen att stiga till dyrt oxå.

Konstigt att man skiljer på kåphoj med 150HK och kåplös med 150hk enligt försäkringen.

Tror nog att det är bara att acceptera att det är ett dyrt nöje... men det får man väl ta!
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Vinterdepression på g? Klart det är många som håller i slantarna nu både på tillverkningssidan och på konsumentsidan. Men vi ska väl inte spara oss ur krisen? - Let's bränn some stålars!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Att försäkringarna på en sporthoj e dyra idag är ju för antalet olyckor, men att man byter till en Streetfighter betyder ju att olycksstatestiken kommer att öka på den typen av motorcykel och den försäkringen att stiga till dyrt oxå.

Konstigt att man skiljer på kåphoj med 150HK och kåplös med 150hk enligt försäkringen.

Tror nog att det är bara att acceptera att det är ett dyrt nöje... men det får man väl ta!

Blir väl att man köper en ett år gammal kåplös och sätter på några passande kinakåpor och clip-on så är man ju nästan hemma med en hoj som man vill ha den. :yoparty

Då kan det bli några byggtrådar om förädling av hojar istf destruktiv kapning :brynad
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Men vi ska väl inte spara oss ur krisen? - Let's bränn some stålars!

Precis, som Obama sade: -"Let´s kickstart the ekonomi!"

1975_honda_cb500_cafe_racer.jpg

:yoparty

Och for the record, sporthoj är mer en körstil än en designpryl i min lilla bok! :fakta


:hihi

/e
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Frågan är berättigad tycker jag.
Kan inte säga att jag testat alla olika hojar men allt har sin tjusning. Vet bara hur det är när man vrider på rullen när hojen är "ny" och man hissnar med kittlande mage när det drar iväg. Efter en tid har man vant sig och kan ibland uppleva att hojen är slö, man söker den där kittlande känslan.
Betänker man dock de förhållanden som råder i Sverige kan man nog inte försvara ett sporthojsköp. Varfasen ska man kunna utnyttja dessa egenskaper på Svensk allmän väg? ? Javisst det är kul som fan, men egentligen helt försvarslöst om man ska utnyttja mervärdet av en sporthoj jämfört med en standardhoj, eller?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Frågan är berättigad tycker jag.
Kan inte säga att jag testat alla olika hojar men allt har sin tjusning. Vet bara hur det är när man vrider på rullen när hojen är "ny" och man hissnar med kittlande mage när det drar iväg. Efter en tid har man vant sig och kan ibland uppleva att hojen är slö, man söker den där kittlande känslan.
Betänker man dock de förhållanden som råder i Sverige kan man nog inte försvara ett sporthojsköp. Varfasen ska man kunna utnyttja dessa egenskaper på Svensk allmän väg? ? Javisst det är kul som fan, men egentligen helt försvarslöst om man ska utnyttja mervärdet av en sporthoj jämfört med en standardhoj, eller?


Klart frågan är berättigad.
Tråkigt för dig att det inte kittlar i magen för dig mer än om hojen är ny. För mig räcker det att vara ifrån den i 2v. Från vilket annat motorfordon får du ut mer "kittel"? Bik så får du ju snudd lägga på en nolla som tidigare sagts.
Ju mer jag kör desto mindre gata blir det.
Så varför inte köpa en båge och börja tävla eller bara träna på bana?
Där får i alla fall jag kittel av mer än accet.
Försvarslöst? Icke! Dyrt som fan? Japp, agree!
Kan det bli dyrare? Japp, motsvarande bil...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det trodde man i början av nittiotalet också, när det blev "svindyrt" att försäkra allt över 100 hästar på pappret.

Det kommer alltid att finnas ungtuppar som förstör sin ekonomi på att ha det värsta.
På landsväg föredrar jag kåplösa maskiner med brett effektregister.
Då räcker hundra kusar långt.
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Frågan är berättigad tycker jag.
Kan inte säga att jag testat alla olika hojar men allt har sin tjusning. Vet bara hur det är när man vrider på rullen när hojen är "ny" och man hissnar med kittlande mage när det drar iväg. Efter en tid har man vant sig och kan ibland uppleva att hojen är slö, man söker den där kittlande känslan.
Betänker man dock de förhållanden som råder i Sverige kan man nog inte försvara ett sporthojsköp. Varfasen ska man kunna utnyttja dessa egenskaper på Svensk allmän väg? ? Javisst det är kul som fan, men egentligen helt försvarslöst om man ska utnyttja mervärdet av en sporthoj jämfört med en standardhoj, eller?

frågan är helt klart berättigad.
dom svenska vägarna är fan inte gjorda för sporthojar.
hålor i vägarna,grus i skymda kurvor och bönder som drar ut lera på körbanan.
ska man vara någorlunda säker så är det motorväg och bana som gäller utan att skita på sig om vad som finns i nästa kurva.
försäkringarna blir dyrare och dyrare och det är väl bara en tidsfråga innan bolagen inte vill försäkra sporthojar alls.
har sålt min hayabusa till fördel för en tiger 800 xc :)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Problemet här i Sverige är att vi inte fattar. Klart som f-n att en sporthoj är super aktuell även idag. Att det är en sporthoj utgörs inte utav effekten utan vad den är kapabel till. Tänk om vi alla kunde tänka om lite. Finns mängder utav hojar som tillverkarna fortfarande tillverkar. Hojar i stil med cbr400rr, cbr250rr, rvf400 mm. Problemet är bara att general genterna inte tar in dom till Sverige! För här är en sporthoj en hoj med minst 1000cc och gärna runt 200hkr. Det är tom så att vissa nära nog hävdar att tex en 600cc inte kan vara en sport hoj för de är för slöa :3freak

Om vi kunde få lite av de mindre sport hojarna till Sverige så kommer vi ju undan med bra mycket billigare ägandekostnader. Och visst är dom sportiga så det räcker till!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
frågan är helt klart berättigad.
dom svenska vägarna är fan inte gjorda för sporthojar.
hålor i vägarna,grus i skymda kurvor och bönder som drar ut lera på körbanan.
ska man vara någorlunda säker så är det motorväg och bana som gäller utan att skita på sig om vad som finns i nästa kurva.
försäkringarna blir dyrare och dyrare och det är väl bara en tidsfråga innan bolagen inte vill försäkra sporthojar alls.
har sålt min hayabusa till fördel för en tiger 800 xc :)

Felfelfelfelfel.
Sporthojjar är inte gjorda för svenska vägar.
En av de stora anledningarna till att jag gav upp sporthojjar är att jag tröttnade på deras oduglighet på grusvägar.
Jag känner fortfarande sug efter en modern sporthoj ibland, som komplement till de andra.
Men för att det ska kännas befogat så behöver jag köra bana.
Det är egentligen enda tillfället jag skulle ha nytta av den.
Inte värt det.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
frågan är helt klart berättigad.
dom svenska vägarna är fan inte gjorda för sporthojar.
hålor i vägarna,grus i skymda kurvor och bönder som drar ut lera på körbanan.
ska man vara någorlunda säker så är det motorväg och bana som gäller utan att skita på sig om vad som finns i nästa

endast grussprättare är gjorda för svenska vägar
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det som behövs är försäkringskonkurrens för att få slut på ockret skadekostnadslögnerna....
Vad som krävs är att man hittar på ett idiotsäkert system som förhindrar skenförsäkringar. Om alla delar på kakan blir varje bit mindre.
Jag skulle vilja se en statlig obligatorisk trafikförsäkring (vilket förhindrar FB att salta och ta ut vinster på just den biten) som gäller i typ tre år som bakades in i priset på hojen vid köp. Stafflad skala beroende på hojtyp och skadestatistik. Offentlig uppföljning på försäkringskostnaderna varje år.

Självklart skulle hojen vara möjlig att avregistrera och premien skulle då kunna återbetalas. Vid ny inregistrering får man betala in för tre år igen. Övriga försäkringar på hojen skulle vara personliga och inte kopplade till hojen. Ålder, bostadsort och hojtyp man föräkrar sig för m.m. skulle spela in
Det är alldeles för billigt att köpa en sporthoj idag, motsvarar öht inte kostnaden att äga en sporthoj.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tror att en bidragande faktor är att moderna s k streetfighters är så pass bra.
Förut så var det ju sporthoj som gällde om man ville ha ordentligt med pulver och grymma chassin osv.

Men ser man på t ex FZ1, CB1000R, S3 osv så har de samma effekt som en sporthoj med ett par år på nacken. Dessutom ett effektregister som är mer användbart på gata.

Till råga på det så är de bekvämare och mer lättkörda än en supersporthoj för många.
Att en del nakenhojar dessutom finns i "sport"-varianter, med grym fjädring osv gör ju att det är ännu svårare att motivera sig till att köpa en "riktig" sh med alla extra kostnader det innebär i t ex försäkring osv.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top