Sporthojarna snart ett minne .......?

*KTM Mannen* skrev:
Trodde jag låg bra till i angående försäkringspremien på sporthojarna!
33år körkort i 16 år bor i en lite stad(billig zon)= billiga premier, tills nu.

Kollade med Trygg Hansa idag om köp av 02:a R1:a och fick slag

Dom ville ha 23500kr helförsäkring/helår!!!!! trodde det va tokfel men icke.

Så fortsätter skade frekvensen på sporthojarna är dom snart ett minne på våra vägar.........Tråkigt!

Har ju haft rettor sen 99 och haft höjningar varje år men nu e ju gränsen nådd även för mig (om man inte har gått om stålar)

Så ni som ska köpa TÄNK er för!!!

/Thomas

Är du +35, bor i zon 1, KK sedan evigheter, så blir premien hos TH på samma/likadan hoj (R1 el. dyl) runt 54.000 kr, som hittat... :tungan Så det låter ju som ett kanonpremieförslag du fått! :tummenupp

Gäller bara att överleva/ta sig förbi "den här gångens Sporthojförsäkringspremie-kris", precis som runt -92, blev tokdyrt, men sedan blev det "ute" köra Sporthoj, eller hoj överhuvudtaget, kanske inte så konstigt med tanke på dom försäkringspremier det blev då. Men med få folk som hade råd köra, så blev det vettiga premier efter ett tag/några år... hmm, men det var ju tyvärr en smula ont om hojåkare i mitten av 90-talet... :(

Så... jag tror Sporthojen överlever, åtminstone om man räknar bort dom absoluta "värstingarna". Om det gick åt helvete -91 då en Suka 1100R kom med sina 125 hk (???) så kan jag tänka mig att att Suka 1000 med 170 hk och x antal kilo lättare än sin föregångare inte annat än skiter sig.... Vad tusan gör folk med alla HK ute på landsväg?!? (Kan förstå att att det behövs på tex bana, stunt osv, men på gata?)

Kan i alla fall, med stor tillfredställelse se att flera/många bolag numera har vett att skilja tex mitt 110 hk blysänke från 170 hk värstingar från varandra premiemässigt.. :rofl

/B

blom skrev:
kan informera att dom skulle kolla upp alla sina mc försäkringar oxå.. jag har en polare som betalar 12 lök där så jag blev för bannnnnnnad.. måste vara fel sa hon vi ska och håller på och går igenom alla mc försäkringar :rofl

Sa samma till mig i Dec eller nåt när jag kollade premien på en Monster 1000 (två ventilaren) Den skulle kosta 23500:- :va

benkar skrev:
"..Om det gick åt helvete -91 då en Suka 1100R kom med sina 125 hk (???).."

"..Vad tusan gör folk med alla HK ute på landsväg?!? (Kan förstå att att det behövs på tex bana, stunt osv, men på gata?)

/B

:fatta! 125! hk. 140+ (..minst) :3freak :lol

Sen kan jag bara meddela att det här med massa HK har med trafiksäkerhet att göra.
1: Säkrar omkörningar
2: Säkrare omkörningar
3: :va ..säkr .äsch, skit i det du :D

//G :squid

Van Zan skrev:
:fatta! 125! hk. 140+ (..minst) :3freak :lol

Sen kan jag bara meddela att det här med massa HK har med trafiksäkerhet att göra.
1: Säkrar omkörningar
2: Säkrare omkörningar
3: :va ..säkr .äsch, skit i det du :D

//G :squid

Bla bla bla... :D

Måste dock erkänna att det är roligare med VTR 110 hk än TRX 80 hk (åtminstone efter att ha kört TRX i 4 säsonger) men kan inte på något sätt inse att det skulle vara SÅ jäkla mycket roligare med ex 170 HK R1 på krokväg, vågar ju inte ens gasa fullt ut med VTRn. Ur överlevnadssynpunkt är det kanske bara bra att min gamla släde börjar kännas mer än fartfylld redan vid lägre km/h än en "modernare" hoj?.

Handlar lite om att man med en "gammal" hoj får en kick/fartkänsla vid lägre km/h än med en nyare hoj. Polare som ett år gnällt på att jag kör på gränsen till vad som är OK, har året efter, med sin nya RR, gnällt över att jag kör för långasamt.. :( Säkert idiotisk teori, men med en äldre hoj så får man körglädje/kick i lägre km/h, då det går något mindre åt helvete om det skiter sig, medans dagens värstingar tillåter högre fart, ända tills det skiter sig, och då går det åt helvete ordentligt pga väldigt hög hastighet... :eek:

Men, men, kan ändå inte förstå vad man ska ha 170 hk till på krok/landsväg, förutom på enstaka rakor osv. Börjar väl bli gammal å neggo... :D

/B

benkar skrev:
Handlar lite om att man med en "gammal" hoj får en kick/fartkänsla vid lägre km/h än med en nyare hoj. /B

Personligen tycker jag att gamla bågar kan bli lite FÖR spännande ibland...

*KTM Mannen* skrev:
Grattis först till premien!! (och hojval)

Men jag har lite svårt att tro dig , varför skulle du få billigare menar du?

villket bolag? Har du fått nya premien?
Vadå varför ja skulle få billigare??Än vad?Premien från idag.ställde på nu :banana

Last edited:
Alikzus skrev:
Personligen tycker jag att gamla bågar kan bli lite FÖR spännande ibland...

Beror nog på HUR gammal hoj man har... Med mina hojar sedan -90 har det i alla fall inte förekommit konstigheter som "oförklarligt wobbel" el.dyl, utan "bara" att det börjat kännas ostabilt vid en viss gräns, bara att släppa lite på farten så har det varit OK.

Men givetvis, en modernare hoj är stabilare, bättre bromsar osv, skillnaden är kanske att det är/känns säkrare upp i ohyggliga farter, medans en gammal hoj säger ifrån tidigare, redan i lägre farter, i km/h räknat, kan dock hanteras, det går inte SÅ fort, men att det i extrema farter, med en "ny" hoj, fungerar bra långt upp i höga farter, ända tills något går snett, kräver då så oerhört mycket av föraren för att hantera sitiuationen....

/B

Nä den står på mig!

wonderwizard skrev:
det kan man ju leva med... knappt tusingen i månaden ...

vilken zon har du då ?

inte skenförsäkrad väl ?
eller strypt till 25 kw ? :D
Den står på mig o har alltid gjort sen den var ny 00 när jag köpte den.
Zon vet i attans det där med zoner,är i Trelleborg iallafall.

Premier r1

JonnyN skrev:
Vadå varför ja skulle få billigare??Än vad?Premien från idag.ställde på nu :banana

Ja jag fick ju 23500kr för en 02:r1 :a idag och har ju jämnförelse med dig ålder/körkort/ort bättre förutsättningar för en billigare premie!?

Så därför tycker jag det låte lite konstigt,du lär ju inte ha Trygg Hansa iallafall

:confused:

Kolla isf med if, ungefär samma får jag, då kan jag ställa av och på.

McRae skrev:
Det billigaste jag hittat till min GSX-R 750 -98 135Hk
är 12k halv/helår... folksam är snart 28, har haft kort sen -01

1. Rejäla lås och kättingar
2. Larm
3. Crashkåpor
4. Crashpuckar

=endast trafik... <--- En lösning! :)

JonnyN skrev:
Jag är 23år, haft kortet sen 03. R1-02:a 21500:- Hel/Hel. Kan ställa av när jag vill. :rolleyes:

Hade jag varit du hade jag lusläst mitt försäkringsbrev. 23000 för en R1:a och bar haft körkort sedan förra året låter oerhört billigt.. Jag är 26, kort sedan 03. Försäkrade en 600 Hornet -98 hos IF förra året. Deras billigaste HEL/HEL då låg på 29000..

....Jag fick en billigare prisuppgift först men när jag dubbelkollade så visade det sig att de slagit in fel uppgifter.

...vad jag vet så kan man bli utan pengar vid olycka om det visar sig att förskringen är baserad på felaktiga uppgifter. Du kan ju aldrig bevisa i efterhand att det var de som matade in fel uppgifter i datorn och inte du som "ljög" för att sänka premien...

....så hade jag varit du hade jag nog dubbelkollat att jag betalar rätt slant till IF så du slipper stå där utan pröjs när det händer något..

Försäkra Rettan 02:a

Har ringt runt lite idag och Fick dessa premier!

1. Trygg Hansa 23500kr hel/helår
2. If 2322/månad+ 117 garage försäkring
3.Tennant 51000kr hel/ helår

ok Tennant ville nog inte ha sporthojar, T/H är nog lite dyra med deras åretrunt försäkring.
IF kan nog va en skaplig lösning 6 månader a 2322=13932kr

+ 117*6=702

702+13932=14634kr :tummenupp

+ Att teoretisk sätt kan man ställa av å på när den inte används!!!=Billigare

Så 14634kr max på IF e nog kanon pris.........

bättre att köra halvförsäkrat ju! kanske man inte vill göra om man har ny hoj.. men min gamla knarr är knappast värd en helförsäkring!
är ju billigare att köpa ny hoj än att ha helförsäkring om bågen har några år på nacken...

Hightuned skrev:
Vilket gnäll det där är ju en skitbillig premie, skulle jag ha hel vill TH har ca 43000:- för en ducce med bara 112 kusar och jag är snart 29 och bor i en bondhåla!.

Konstigt. Jag är 31, bor i en håla. TH hel/hel 8600:-
(Beror lite på hur länge du haft hojen)

Försäkring!

P-son skrev:
Men tänk på att de kan höja försäkringen om man ställer av/på... :4skrika

Nja varför skulle dom göra det, enligt T/H var det ok och göra så men vägverket folket kommer nog ta ut en straffavgift på allt extra jobb med å skicka ut av/på ställnings papper :(

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!