Sporthojar förbjuds i USA?

I USA dör ju lika många i MC-olyckor varje dag som i hela Sverige på hela året. Eller ja, det ser ju nästan ut så om man ska jämföra lite iaf. Fast de har oerhört många "squids" där borta som dör helt i onödan. Enligt mig så är det deras körkortssystem som inte fungerar. Vem som helst kan över dagen gå till DMV (deras vägverket) och få papper på att de får köra MC ... av vilken sort som helst. Inga begränsningar alls.

Enligt mig så är det deras körkortssystem som inte fungerar. Vem som helst kan över dagen gå till DMV (deras vägverket) och få papper på att de får köra MC ... av vilken sort som helst. Inga begränsningar alls.
Ap, ap, ap! Inte skylla på systemet! Det är sporthojarnas fel, inget annat! :mad:

Hemsidan som det länkas till är inte ett officiellt forum för USA's regering utan kanske mer att jämföra med våra vänner på NTF här hemma.

Hemsidan som det länkas till är inte ett officiellt forum för USA's regering utan kanske mer att jämföra med våra vänner på NTF här hemma.

Nu skrev jag inte att det var ett officiellt ställningstagande från USA's regering, men kanske borde lagt till att det var från en organisation som består utav representanter för försäkringsbolag (rätta mig gärna om det är fel) .

Men det gör ju inte det hela ointressant, snarare så att man kan jämföra det med den kampanj för regskylt fram som är aktuell här hemma i Sverige.

Edit:http://www.iihs.org/news/rss/pr091107.html

Last edited:
I USA dör ju lika många i MC-olyckor varje dag som i hela Sverige på hela året. Eller ja, det ser ju nästan ut så om man ska jämföra lite iaf. Fast de har oerhört många "squids" där borta som dör helt i onödan. Enligt mig så är det deras körkortssystem som inte fungerar. Vem som helst kan över dagen gå till DMV (deras vägverket) och få papper på att de får köra MC ... av vilken sort som helst. Inga begränsningar alls.

:fattartil
Ok det är därför alla dem här kraschklippen med sprillans nya knarrar kommer från USA
[YOUTUBE-ID]ZHqvlE7M3vc[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]Xiio4lqzGm8[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]jw4mDqh8nBI[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]Ngnh12DK2iI&feature[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Det skulle altså motsvara ca 155 st döda på mc i Sverige

Betydligt högre dödsolyckor än vad vi har

Det bor ca 31 gånger fler i USA än sverige

4810/31= 155

Sen så kör de säkert mer mc än vad vi gör (bättre väder, billigare mm)

Många stater i USA har ju inte ens krav att man behöver använda hjälm.. Så 4000 döda är väl lite ändå. :näsblod

Många stater i USA har ju inte ens krav att man behöver använda hjälm.. Så 4000 döda är väl lite ändå. :näsblod

Läste man lite snabbt i rapporten så hade användningen av hjälm sjunkit från 73% till enastående 51%... Jag tycker det verkar fullkomligt logiskt att förbjuda sporthojar istället för hjälmkrav :3freak

Läste man lite snabbt i rapporten så hade användningen av hjälm sjunkit från 73% till enastående 51%... Jag tycker det verkar fullkomligt logiskt att förbjuda sporthojar istället för hjälmkrav :3freak
Ett hjälmkrav skulle ju inkräkta på deras frihet. Det kan man inte acceptera. Därför så är det mycket bättre att förbjuda alla hojar som inte är amerikanska. :rolleyes:

(Har jag drömt, eller är det så att vissa stater i USA saknar hjälmkrav men har krav på att man måste ha skyddsglasögon då man kör mc? :va )

51 % använde godkända hjälmar, dvs folk sätter på sig snudd på vilka krukor som.

Men flera delstater (eller om det var countys) har inte hjälmkrav vilket även det är lite ... sådär.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra