Sporthojar borde se ut som crosshojar

lite nyskapande hade ju inte skadat..
Ironiskt nog så är nytänkande och förlegat....
http://en.wikipedia.org/wiki/Britten_V1000
http://en.wikipedia.org/wiki/Norton_Motorcycle_Company#Wankel_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/MotoCzysz

Tänker mig att de mest innovativa idéerna inte lyckas, samtidigt som de som gör hoj som på fyrtiotalet bara fortsätter som vanligt, bara antalet fransar som skiljer årsmodellerna (fast i lågkonjukturen så skär de ned på chromet och låter köparna betala extra för det :) )
 
Inte orkat läsa hela tråden.
Har i annan tråd påpekat detta med svårighet att bakhjula med motorn snurrande åt "fel" håll.
Vill bara påpeka att jag inte tror att rotationsriktningen är beroende av åt vilket håll toppen är vänd.
Om man kollar på V-twinnar, så är ofta topparna åt varsitt håll.


Det är bara när man vänder på en befintlig motor som man bör betänka att köregenskaperna kan ändra sig.

Att de flesta motorer har insuget bakåt, tror jag beror på att man måste få plats med förknaseriet och luftfilter i ett någorlunda kort chassie.

Förgasare är oerhört känsliga för att få en lugn luftström.
Avgasrören är inte alls så känsliga.
Dessutom har det visat sig att när man optimerar måtten på ett avgassystem, så blir motorn (oftast) körbarare om man har krökar.

På tvåtaktare har det funnits otaliga konstruktioner med raka avgasrör bakåt och slidmatning eller liknande på insugsidan.
Visar sig ganska snart att en rak expansionskammare fungerar utmärkt på ett specefikt varvtal (toppeffekt FTW!), men effektpuckeln blir flackare med en krokig utformning.

Edit: Glömde:
Yamahas XV motorer (åtminstonde 920, 1000 och 1100) snurrar åt "fel" håll.
Lite ovant att meka med, annars inget problem.
 
Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top