Sporthojar borde se ut som crosshojar

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Eller är det bara jag som gärna skulle se att 2010 års R1 hade motorn vänd så som nya YZF 450:

• Insug framåt
• Avgas bakåt

Någon som vet varför radfyrorna har suttit åt andra hållet de senaste 40 åren?

För övrigt kan 2010 års YZF 450 beställas med en ”GYTR® Power Tuner” som kopplas in i tändboxen och gör att föraren kan ”adjust air/fuel mixture and ignition timing maps to match engine performance characteristics to the rider and track conditions.”

Påminner om styrreglaget på GSX-R där man kan välja mellan olika tändkurvor, men jag föreställer mig att YZF-grejen är mer avancerad än så.

Är det bara jag som tycker att japanska sporthojar borde vara anpassade för individuell justering i mycket högre grad? Fotpinnar, styre, säte, effektkurva, fjädring (elektroniskt) etc.
 

Bifogat

  • 3182.jpg
    3182.jpg
    72.7 KB · Visningar: 341
  • 3183.jpg
    3183.jpg
    30.1 KB · Visningar: 183
  • 10OFFRD_YZ450F_D1_cut_03_4ed30f5f.jpg
    10OFFRD_YZ450F_D1_cut_03_4ed30f5f.jpg
    79.2 KB · Visningar: 410
Last edited:
Förutsättningarna för en liten stånka och en stor radfyra skiljer sig nog en hel del.
Platsbrist, värmeavledning (vill inte bränna de små håren i baken) samt att tyngdpunkten flyttas bakåt.

Just vad gäller Yamaha så har de väl gjort det till något av en trademark att luta cylinderraden framåt.
 
Platsbrist, värmeavledning (vill inte bränna de små håren i baken) samt att tyngdpunkten flyttas bakåt.
Jag har fullt förtroende för de japanska ingenjörernas förmåga att lösa problemet med brända hår på baken.

Platsbrist? Du tänker på att avgasrören hamnar i vägen för fjädringen bak? Varför skulle tyngdpunkten flyttas framåt?
 
Jag har fullt förtroende för de japanska ingenjörernas förmåga att lösa problemet med brända hår på baken.
Jag ägde en VFR, där kunde man efter körning inte ta på ramen på höger sida utan handske. Visst går det att lösa, t.ex. genom att lägga till värmesköldar, dra ut avgasrören på bägge sidorna, ha ett luftigare utrymme. Dvs. m.h.a. saker man slipper med nuvarande konstruktion. Så frågan är om det finns någon fördel som uppväger dessa nackdelar?
En R1 har ju inte direkt samma generösa utrymmen över som crossen på bilden.
Platsbrist? Du tänker på att avgasrören hamnar i vägen för fjädringen bak? Varför skulle tyngdpunkten flyttas framåt?
Yamaha körde sitt trademark "Genesis" som betydde att de lutade motorn 45 grader framåt. Vikt och tyngdpunkt följer så klart med motorpaketet.

Se bilden på crossen, du tror inte att tyngdpunkten ligger längre bak då cylindern ligger relativt långt bak, och dessutom lutar bakåt?
 
Annars kanske Husabergs layout kunde vara något för gathojjar också?
 

Bifogat

  • motor.jpg
    motor.jpg
    10.1 KB · Visningar: 146
Behöver man egentligen bättre och ännu snabbare hojar än vad man har idag? Nej.

Så satsa på att bli bättre som förare istället :D

Så sa säkert någon bakåtsträvare på 50-talet också!



UTVECKLA hojarna för fasen. 250Hk / 130KG fulltankad, superklibbiga däck, hejdlös väghållning och superba bromsar...gimme gimme
 
R1 2007
R1 2009
Om man utgår ifrån en bild på R1:ans motorpaket och försöker vända på den (klipp&klistra allt finns där redan:)) så ser man kanske varför konstruktionen är lyckad? Väldigt kompakt.
Raka insugningskanaler ifrån luftburken, framåtlutad cylinderrad, växellådan "ovanpå" veven samt då att avgasrören kommer i en position där värmeproblemet reducerats och en 4-1 dragning blir enkel.
 
Låter rimligt, det blir ju kortare rör till luffarturbon såväl som till avgassystemet, det måste ju spara vikt. Funkar det tekniskt och ekonomiskt så kommer det att hända, det är ju garanterat en massa motorkonstruktörer som redan tänkt tanken. Antagligen kan värmeavledningen vara ett problem.
 
Bygg turbo. Då får du ungefär samma vikt/effektförhållande. :)

Ja effekten kommer ju men knappast väghållning och det adderar ju vikt som ställer till det i varenda inbromsning och kurva....näe, högvarvig sugmotor e grejen för snabba varvtider.

Låter rimligt, det blir ju kortare rör till luffarturbon såväl som till avgassystemet, det måste ju spara vikt. Funkar det tekniskt och ekonomiskt så kommer det att hända, det är ju garanterat en massa motorkonstruktörer som redan tänkt tanken. Antagligen kan värmeavledningen vara ett problem.

För gathojar lär ju även insugsljudet bli problem för att ljudämpande luftburk måste sitta där kylarn behöver sitta....hmmm
SP1 har ju kylarna på sidan föresten = det finns lite utrymme frammåt.

WEIII vi har löst det, hit med 4 miljarder så utvecklar vi å bygger de häftigaste hojarna!! :yoparty
 
Last edited:
Jag har fullt förtroende för de japanska ingenjörernas förmåga att lösa problemet med brända hår på baken.

Platsbrist? Du tänker på att avgasrören hamnar i vägen för fjädringen bak? Varför skulle tyngdpunkten flyttas framåt?

Det är klart att japanska ingenjörerna har en lösning på att bränna de små håren i baken. Man har i ett samarbete med sydamerika bestämt sig för att anamma termen "brasiliansk vaxning" från och med säsongen 2010.

Man får således ett presentkort hos "Gullan's klippotek och waxeria" beläget i Säffle.

Kladd..... Kladd..... RITSCH !!! :yoparty
 
Så sa säkert någon bakåtsträvare på 50-talet också!



UTVECKLA hojarna för fasen. 250Hk / 130KG fulltankad, superklibbiga däck, hejdlös väghållning och superba bromsar...gimme gimme

Och adaptiv tyngdpunkt så man kan svänga som Rossi, acca som en dragster och bromsa som en... :rolleyes: hårt!
 
Nån jättestor fördel med att ha insuget framåt och utblåsen bakåt vet jag inte om jag kan se.Skulle väll möjligen vara att man skulle kunna få lite mer Ram Air effekt då.Vad är anledningen till att dom börgat bygga Crossarna så?

Däremot att ändra rotationsriktningen på motorn skulle ju kunna vara en ide.Hojen borde ju bli mindre benägen att gå på bakhjulet då, vilket borde kunna resultera i bättre acceleration.Skulle ju knycka några procent effekt extra ioförsej, men det kanse det skulle kunna vara värt?
 
Nån jättestor fördel med att ha insuget framåt och utblåsen bakåt vet jag inte om jag kan se.Skulle väll möjligen vara att man skulle kunna få lite mer Ram Air effekt då.Vad är anledningen till att dom börgat bygga Crossarna så?

Däremot att ändra rotationsriktningen på motorn skulle ju kunna vara en ide.Hojen borde ju bli mindre benägen att gå på bakhjulet då, vilket borde kunna resultera i bättre acceleration.Skulle ju knycka några procent effekt extra ioförsej, men det kanse det skulle kunna vara värt?

Det stora problemet blir väl att sälja den hojen på privatmarknaden. Det är inte många procent som utnyttjar effekten för att åka så fort som möjligt. De flesta vill nog ha kul på hojen också och leka runt på slangen.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top