Sporthoja till Italien?

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Funderar på att ta hojen ner till Rom i sommar o hälsa på farsan. E det någon här som gjort en liknande resa med en sporthoj? Hur jobbigt e det? Rekomendera, ja/nej?

Tänkte åka ner på en vecka (genom Frankrike) utan att stressa.

Går finfint. Dra snabbt ner första dagen, sedan kan du fimpa tält och sånt o slagga i diket. Vandrarhem om du e rik. 50 mil om dan är lagom.

Om du känner att du kan köra långa sträckor utan att bli för ansträngd i armar och rygg så borde det ju inte vara några problem

Santo skrev:
Funderar på att ta hojen ner till Rom i sommar o hälsa på farsan. E det någon här som gjort en liknande resa med en sporthoj? Hur jobbigt e det? Rekomendera, ja/nej?

Jag har kört dagstrippar på 60 mil med retta och ryggsäck, känns lite segt men funkar absolut :tummenupp

Santo skrev:

Har kört ner/upp Sverige-Österrike/Italien 3-4 ggr (XJ600, GPX750, TRX850) Letat upp lite roliga vägar, mellanlandat på "Ringen" osv, varit ett gäng på semester, då är det OK, men att "bara" transportera" sig genom tex Tyskland, hmmm, SÅ kul är inte Autobahn..

Kolla på möjligheten att åka hoj(bil)-tåg genom åtminstone Tyskland, tex från Hamburg ner till lämplig ort, kanske München, och sedan fortsätta på lite roliga vägar genom Österrike och Italien. Om jag inte missat något, så är det rätt OK tågkostnad om man håller sig till tåg inom Tyskland. (Och räknar/jämför med vad hojen kostar i soppa, däck, att man sover en natt på tåget och så) Info om Autozug här: http://www.autozug.de/ Gäller dock att boka i god tid!

/B

Tja..

Jag körde tur-retur till franska riveran förra sommaren (Nice å Monaco)
med en zx9r...Går hur bra som helst, tänk bara på hur du packar hojen.
Man behöver inte så mycket kläder och dyligt som man tror.
Några tips:
1, Om du har en full proppad tankväska så gör inte kåpglaset så mycket nytta.
2, Spänn fast en väska på kuttsen, rycksäck kan bli jävligt jobbigt för rygg och axlar.
3, Ha gott om tid så du kan undvika motorvägarna, Europa är fullt av grymma mc-vägar. Det brukar finnas lite tips på kända mc vägar i tidningar och på nätet.
4, Kolla hojen, tex åker du 60 mil en dag så tuggar de däck rätt bra, kedje spray mm.
Gott å gott de e bara å åk! Upplevelsen av Europa är överlägsen från sadeln.. :tummenupp

inte för att jag har tänkt ta någon längre semestersväng, men jag kom o tänka på en sak ang, d där me kläder. d e finns ju inga "tvättomater" i sverige, alltså den där varianten som man ser på tv ibland, finns d det neråt i europa eller hur gör man för att få sina klader tvättade im man är borta ett tag??

Santo skrev:

Haka på mig o tjejen? Vi ska ner till Italien i sommar på hoj. Åker troligtvis sista veckan i juni. Hade planerat ungefär samma tempo som du. 5 dagar ner till toullouse där vi säger hej till syrran, drar sedan vidare längs kusten in i Italien. Du är hjärtligt välkommen att följa med.

capi skrev:
Haka på mig o tjejen? Vi ska ner till Italien i sommar på hoj. Åker troligtvis sista veckan i juni. Hade planerat ungefär samma tempo som du. 5 dagar ner till toullouse där vi säger hej till syrran, drar sedan vidare längs kusten in i Italien. Du är hjärtligt välkommen att följa med.

Perfekt!! Det skulle vara najs som fan!! :tummenupp

Santo skrev:
Perfekt!! Det skulle vara najs som fan!! :tummenupp

Inga problem. The more the merrier :) Har skrivit ner lite funderingar i denna tråd...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=33773&highlight=italien

Vi ska försöka hålla oss till småvägar och små mysiga ställen (hata storstäder) och köra runt 40 mil per dag i soft tempo. Kompisen o hans fru + en jävla massa ungar kommar att åka med i bil så det är ju möjligt att du kan langa in en väska där....ska kolla med honom, borde inte vara ett problem.

Jag har två italienska vänner, varav en som är sporthojsåkare. Den ena varnade för trafiken före den andre åkte ned och hälsade på sin familj, och när den andre kom hem bekräftade han varningarna...
Ha huvet och reflexerna med dig på semestern! :fakta
Och ha det så trevligt! Allt utom trafiken var tydligen jättenajs! :tummenupp

Flamma77 skrev:
Jag har två italienska vänner, varav en som är sporthojsåkare. Den ena varnade för trafiken före den andre åkte ned och hälsade på sin familj, och när den andre kom hem bekräftade han varningarna...
Ha huvet och reflexerna med dig på semestern! :fakta
Och ha det så trevligt! Allt utom trafiken var tydligen jättenajs! :tummenupp

Jo tack, jag e delvis uppvuxen där så trafiken känner jag till :tummenupp

allbin skrev:
inte för att jag har tänkt ta någon längre semestersväng, men jag kom o tänka på en sak ang, d där me kläder. d e finns ju inga "tvättomater" i sverige, alltså den där varianten som man ser på tv ibland, finns d det neråt i europa eller hur gör man för att få sina klader tvättade im man är borta ett tag??

I somras när jag polaren var på MC-semester i f.d. östtyskland (och lite i väst) så letade vi för varje natt upp ett pensionat i någon liten ort eller by. Dessa var ofta små med mellan 1 - 10 rum för uthyrning, alla var privat drivna av familjen. Det var bra till OK standard och ofta kom man nära familjen som var nyfikna på oss och våra hojar och delade med sig av tips och annat. Drygt hälften av nätterna hade vi garage att parkera hojarna i. Jag tyckte det var riktigt prisvärt då det kostade mellan €30 - €45 /natt för två pers i ett dubbelrum, inkl frukost. (alltså ca 150-200 kr/pers)
:fyllisar

När vi var nere i Bayern regnade en dag bort och då passade vi på att tvätta våra kläder i pensionatets (familjens) tvättstuga samt tvätta hojarna. Detta var på Pension Familie Lehnert, som är ett MC-vänligt pensionat. =garage + hojtvättmöjlighet. Se lista på MC-vänliga pensionat i Tyskland.

Bild på Herr Lehnert och hans och fruns hoj: :tuttar
Tyskl03_tokas_33.jpg

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey