Sporthoj Vs Supermotard ?

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Har vissa små funderingar att låta R1:an gå till förmån för en KTM 660 eller liknande. Anledningen är delvis den totala prisbilden men även nyfikenhet eftersom jag aldrig haft en motard.

Ni som har haft eller åtminstone provat båda sorterna, vad upplever ni som för och nackdelar. Skall använda den både på landsväg som "bruksmaskin" och på bana.

Tack! /D.

Har dock inte ägt någon R1, närmast sporthoj jag har haft är en TRX850.
Om vi ställer frågan så här: Hur mkt har du använt din R1 på raka vägar respektive kurviga vägar? Glöm allt med toppfart för det kommer du inte ha så mkt nytta av med motard.

Hade en KTM Duke II som jag har bytt bort till förmån för en VFR800. Jag skulle inte byta tillbaka. Motarden är bara rolig i stan eller på RIKTIGT kurviga vägar. Den tappar snabbt orken över 100km/h.

Bor du i en större stad och bara kör i stan och på gokartbana så är motarden svårslagen. Det är även snorenkelt att wheela med en 660, till och med jag kunde göra det! Det är ju även så att en motard (ofta) är billig att köpa, försäkra och äga.

Kör du mer eller mindre regelbundet på vägar med fart >100km/h skulle jag satsa på sporthoj. Det är inte gott om vägar som är så kurviga att en motard verkligen kommer till sin rätta.

Jag har tidigare haft sporthojar, min förra hoj var en KTM 660 och nu har jag en streetfighter byggd på en Fireblade 954. I min mening så har en streetfighter det bästa från sporthojen och motarden i en, för mig, svårslagen kombination!

Sammanfattningsvis: skulle jag ge dig ett råd så skulle det bli att befria din R1:a från kåpor, köpa styrkrona med risers, ett fatbar och sedan wheela in i solnedgången! :)

Last edited:
Har vissa små funderingar att låta R1:an gå till förmån för en KTM 660 eller liknande. Anledningen är delvis den totala prisbilden men även nyfikenhet eftersom jag aldrig haft en motard.

Ni som har haft eller åtminstone provat båda sorterna, vad upplever ni som för och nackdelar. Skall använda den både på landsväg som "bruksmaskin" och på bana.

Tack! /D.

Har kört 200 mil med min 625:a sen i januari och den används till pendling, bus i stan, bus på ett hjul, bus på grus, bus på kurviga vägar, bus på bana, allmänt bus helt enkelt. Drar som själva fan upp till 150 km/h men det är lite jobbigare att hålla i sig där uppe än på sporthoj. Efter 150 börjar den dock sagga lite men jag har pressat upp den till 170. Nu är den helt original, endast avstrypt så om man bytte dämpare och bestyckade om förgasaren skulle det nog bli skillnad.

Jag har haft en Aprilia Mille och en Ducati Monster innan och skulle jag byta nu skulle det bli till en racigare motard, sporthoj känns inte riktigt lockande längre.

370 kr/mån i försäkring är såklart inget negativt heller... :tummenupp

Tack för alla svar!

Tror en provkörning måste till för att ta ett beslut. Eller så behåller jag R1:an (som är rena drömmen att köra) och köper en motard....också. Börjar dock bli fullt i garaget.

Ett budgetalternativ är att köpa motordhjul till min WR 250 F och köra med den i skog och på väg.

/D.

Sporthoj tveklöst,tack vare ett mkt bredare användningsområde. Motard är skitkul på bana eller den krokiga favoritvägen. Till allt annat är hojtypen bara irriterande.

Nyheter
Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

Back