Sporthoj under 70kW

Finns det prejudikat eller en tydlig definition i lagen som stödjer ditt påstående?
Det som står i regbeviset är det som tillverkaren har uppgivit och jag har mycket svårt att se att man skulle kunna bli dömd för detta

Så här står det i Trafikverkets regelbok:
I de fall motorcykelns originalutförande har ändrats föreslås i föreskrifterna att fordonet inte får ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.

Alltså utgår man från orginalutförande. En R1:a -98:a som har 55kw är strypt. orginal har den 110kw
 
Hela tråden handlar ju om hur du kan åka sporthoj lagligt, vill du syssla med olovlig körning så kan du väl bara köpa vad som helst.:dummer

Det ska ju iaf se lagligt ut, strypa den, besiktiga, ta av strypningen och RÖÖÖRÖÖÖÖ. Men var på bike nyss, tror det blir en er6n :yoparty
 
Finns väldigt tydliga regler för vilka hojar som får köras med A2. Som några har skrivit redan så gäller att hojen får inte ha mer än 35KW, plus att ursprungseffekten inte får överstiga 70KW. (Vilket jag misstänker storhojarna har)


Kolla in reglerna för A2, så hajar du nog! :krama

Så här står det i Trafikverkets regelbok:
I de fall motorcykelns originalutförande har ändrats föreslås i föreskrifterna att fordonet inte får ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.

Alltså utgår man från orginalutförande. En R1:a -98:a som har 55kw är strypt. orginal har den 110kw

Jag vet uppenbarligen hur reglerna är utformade men R1 har aldrig sålts strypt och -98 är registrerad med under 70kW från fabrik. Visst, det var ett misstag men det är fortfarande faktum.
 
Det ska ju iaf se lagligt ut, strypa den, besiktiga, ta av strypningen och RÖÖÖRÖÖÖÖ. Men var på bike nyss, tror det blir en er6n :yoparty

Med den attityden låter en er6 som ett bra val. Kör försiktigt så du också får möjlighet att bli gammal och klok (/bitter).
 
Jag vet uppenbarligen hur reglerna är utformade men R1 har aldrig sålts strypt och -98 är registrerad med under 70kW från fabrik. Visst, det var ett misstag men det är fortfarande faktum.

Hur förklarar du då att vissa -98:or är reggade med orginaleffekt 110kw?
Är dom reggade med 55kw så står det i regbeviset att dom är strypta.
 
Ligger inte Suzuki gsx 750F precis på gränsen? väl betydligt mer tourer än sport, men ser iaf "sportig" ut...:rolleyes:
 
Det ska ju iaf se lagligt ut, strypa den, besiktiga, ta av strypningen och RÖÖÖRÖÖÖÖ. Men var på bike nyss, tror det blir en er6n :yoparty

Tror inte de blir så mkt RÖÖÖRÖÖÖÖ den dagen du lagligen får gränsla en 1000r, när den dagen kommer, kommer du att inse att er6 känns som en trimmad moppe typ:yoparty
 
Hur förklarar du då att vissa -98:or är reggade med orginaleffekt 110kw?
Är dom reggade med 55kw så står det i regbeviset att dom är strypta.

Vissa -98 var/är reggade med 55kW som ursprunglig effekt, sen att de har betydligt mer är en annan femma.
På pappret är det OK och i verkligheten är det också OK förutsatt att strypning sitter i.
 
Ligger inte Suzuki gsx 750F precis på gränsen? väl betydligt mer tourer än sport, men ser iaf "sportig" ut...:rolleyes:

Gsx705F ser ut som §":3freak:rofl"

INTE SPORT!
Vad dessa nya piloter måste vänja sig vid är strypta varianter av xj6 och er6 mfl innan de får möjligheten att prova något så opraktiskt som en äkta RR
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top