Sporthoj som går bra att åka bakom på?

HusaOzze

ett st tvärhand hög
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
husa 550 going motard
Ja som topic säger... Finns det någon sporthoj där tjejen kan åka bakpå utan att vara akrobat? Alltså det ska gå att åka säg 20 mils tripp utan probs. Hon är inte speciellt lång (164) o jag något längre. Åker nu rc8 å det funkar inte så hyvens bra, men det kan förstås. Men ge tips på bra hoj att åka på.
 
Min tjej satt bra på Aprilia Mille (98-02-modellen). Det gjorde även jag och vi åkte ett par långturer tillsammans på den.
 
Min dam satt rätt bra på min gamla fireblade 900 -94 och hon är i ungefär samma längd som din och vi kunde ta några långturer utan problem. Hon sitter bekvämare på den än den blade jag har nu som är en 06. Så en blade av lite äldre modell kanske?
 
Vi som åkte hoj på den tiden då förare och passagerare satt på "samma" dyna (d.v.s. höjdskillnaden mellan de båda är bara 1-3 cm) minns hur mycket enklare det var att köra med passagerare. Då kunde man även broms ganska ordentligt utan att föraren fick en ryggsäck.
Jag har sagt det förr i liknande frågor. Yamaha Thunderace är en av de bättre kombinationerna.
 
Vi som åkte hoj på den tiden då förare och passagerare satt på "samma" dyna (d.v.s. höjdskillnaden mellan de båda är bara 1-3 cm) minns hur mycket enklare det var att köra med passagerare. Då kunde man även broms ganska ordentligt utan att föraren fick en ryggsäck.
Jag har sagt det förr i liknande frågor. Yamaha Thunderace är en av de bättre kombinationerna.

Instämmer, haft två och ångrar som fan jag inte behöll den sista. Helt underbara hojar
 
Har åkt bakpå i 29 år och mestadels Gixxer. Är väl de som funkar bäst för mig. På K5:an flyttade vi upp fotpinnarna för att få upp knäna lite, då kunde jag luta armarna mot knäna och lägga mer vikt mot höfterna. Gjorde gott när man åkte långt. Däremot satt jag som en apa på både R1 och Mille, funka inte alls för mig. Mkt beror nog på hur man ser ut i kroppen, långa eller korta ben, kroppsvikten osv. Bästa sättet är ju att pröva lite olika hojar tillsammans hos hojfirma.
 
Min dam satt rätt bra på min gamla fireblade 900 -94 och hon är i ungefär samma längd som din och vi kunde ta några långturer utan problem. Hon sitter bekvämare på den än den blade jag har nu som är en 06. Så en blade av lite äldre modell kanske?

Jag håller med den här grabben. Har kört folk i diverse olika storlekar på min hoj(storlek 160-185 cm) och alla har suttit helt ok. Det är en rejäl dyna att sitta på med lämplig placering av fotpinnarna. Så en Fireblade av äldre modell låter väl vettigt. :tummenupp
 
Min gamla cbr600F satt jag otroligt bekvämt på bakpå :)

Å jag är i samma längd som din chey. Den har väl kommit tilllbaka nu 2011 så ta en titt på hur den är nu? Kanske fortfarande bekväm om du vill ha en ny hoj istället för de gamla blyslädarna...
 
Har iaf en mental spärr på -00 och nyare :-) men har fått lite tips iaf o det tackar jag för. Sen blir det självklart till å provsitta å köra innan jag handlar
 
Honda Blackbird. "Touring" med ordentligt med kraft :tummenupp
bra för både förare och passagerare tycker jag.
 
Jag höll på och funderade på det där men kom fram till att hojen blev så jäkla tråkig med skjuts att jag aldrig ville köra i alla fall.

Jag tror på att skaffa en billig sporttourer för långfärderna och en literklubba för det roliga.
 
Grejen är att tjejen inte kommer åka med allt för ofta så ska helst va en liter pjäs (el dyl) som det går att åka vettigt på. Två hojar går iaf bort, det är tal om en.
 
Grejen är att tjejen inte kommer åka med allt för ofta så ska helst va en liter pjäs (el dyl) som det går att åka vettigt på. Två hojar går iaf bort, det är tal om en.

sv1000s? börja med nackdelar.. vibrerande twin.
Fördelar, ganska bred och bekväm passagerarsadel med handtag, ganska lutad sittställning liknande sporthojar, snorbilliga att försäkra:tummenupp
 
Erfarenheten av att ha skjutsat en mängd ggr på bana på våra SMC kurser är att passagerarna blivit väldigt positivt överaskade över hur bra ZX-10an är att åka med på.

Det är nog bara att testa runt.

(min är en -08)
 
Vi som åkte hoj på den tiden då förare och passagerare satt på "samma" dyna (d.v.s. höjdskillnaden mellan de båda är bara 1-3 cm) minns hur mycket enklare det var att köra med passagerare. Då kunde man även broms ganska ordentligt utan att föraren fick en ryggsäck.
Jag har sagt det förr i liknande frågor. Yamaha Thunderace är en av de bättre kombinationerna.

Håller med. Ska man ha en någorlunda bekväm sporthojspassagerarsadel så måste man gå lite bakåt i historien. Att sitta på de små fjantiga pidestaler som nya hojar erbjuder paseraren skulle jag inte vilja hålla på med.

Jag tillhör genomsnittet på såväl längden som bredden och jag har åkt många mil bakpå min Thunder. Det är nemas problemas trots att man inte precis är vig som en katt numera...

Jag minns en gång när jag stod på en MC-butik och snacka med en snubbe om just skjutsning på Thunders. Han berätta att hans tjej blev sne på honom när han sålde Thundern. Hon tyckte att den var perfekt att åka bakpå på. Bra sittställning och skön, bred sadel.

Jag har själv kört med passagerare som halvt om halvt somnat där bak så de kan inte ha haft det allt för obehagligt. :)

Jag kan även intyga att det går köra riktigt hårt på bana med passagare bakpå Thundern. Det märks knappt att man har passagerare trots att man kör med fotpinnskrap i kurvorna. :tummenupp

En generell rekommendation rörande sporthojar och skjutsning är dock att man även skaffar en toppbox som "säkerhetsryggstöd" ifall passagerarna slappnat av lite för mycket vid gaspådrag.
 
Last edited:
Är ju inte bara kutsen/dynan det handlar om utan även ergonomin i sittställningen. Men har fått tips på ett par hojar å rc8an såld :'( så bara börja prova nu. Om vi tar med sporttouring hojar med då?

Hur ligger små kaworna till? Zx6 o 7? Gsxr 600-1000 k1-k4?
 
Jag håller med den här grabben. Har kört folk i diverse olika storlekar på min hoj(storlek 160-185 cm) och alla har suttit helt ok. Det är en rejäl dyna att sitta på med lämplig placering av fotpinnarna. Så en Fireblade av äldre modell låter väl vettigt. :tummenupp

Detta lär jag visa för tanten att det visst går att åka bra, blev ett jevla gnäll efter första resan på nyinköpta Firebladen. Hon är 180 cm och bara gnäller över mitt dåliga köp... jag brukar gnälla över hennes långa ben.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top