Sporthoj som förstacykel??är jag dum??

Som nybliven återfallare räknas väl jag som nybörjare antar jag... På den gamla goda tiden hade jag en mellanklassare med mindre än hälften av den effekt som andra hade att leka med. Men jag ville ju inte vara sist för det, utan fick komensera med att aldrig någonsin släppa på gasen. Var det bara tillräckligt krokigt så var jag först, på motorväg alltid sist. På den tiden var jag ung och odödlig så det gick bra. Vågade inte byta till enabbare cykel då, eftersom jag förstod att min körstil skulle följa med och förmodligen resultera i något otäckt. Nu efter alltför många års uppehåll blev det en gammal plastraket och helvete vad det går undan när man gasar... Det är ju faktiskt omöjligt att hålla fullt hela tiden. All effekt skrämmer mig lite vilket känns bra.
Slutsatsen är alltså att det är bättre med för mycket effekt som ger respekt för cykeln, än för lite som lätt lurar en att tro att man är bättre/snabbare/snyggare än vad man igentligen är.

Inte vet jag om det där vart begripligt, eller hur jag kört med 140 hk när jag var 21, eller om jag bara yrar, men jag har aldig fel...?
 
Ta det bara lugnt i trafiken. Jag var ganska nybliven sporthojare med en gixxer 750 och skrev en topic om att ibland var man lite rädd för olyckor. Sen smällde jag rejält en vecka efteråt.

Tat lugnt bara och tänk gärna 2 ggr när du kör så funkar det med sh ;)
 
Jag tillhör dem som inte rekommenderar en sådan effektstarkt förstagångshoj. Speciellt inte en med kåpor. Risken är med en gixxer att det går lite väl fort, utan att man tänker på det. Och oavsett hur behärskad man tror sig vara så nog fasen händer det att man gasar.

Ett annat argument är att man gärna vill byta "upp" sig efter ett tag, nyare, ännu mer effektstark hoj.Börjar man med 140 hk, så finns det mindre att ta av. Börjar man med 70 så finns det betydlig mer.

En Suzuki SV 650, tycker jag är utomordentlig första hoj, har vridet iom. en V-twin, bra acc till 150km/h och lätthanterlig.

//Daniel
 
satt precis och läste igenom några trådar här och fick mig en rejäl tankeställare.
har inhandlat en suzuki 750gsxr 99a.

håller på med kortet nu.är 21 år.
fundrerar helt allvarligt på om det är fullt friskt och börja med en racercykel?
är de möjligt eller bör man börja med ngt mer körvänligt?
fundrerar på en hornet 900 istället,vad är era erfarenheter om första hojjar?
är inte sugen på och dö i sommar även om jag kommer ha en jäkla respekt för cykeln kanske de är för extremt??

och just gixxern är den cp-extrem eller den går och ha som första hojj?:)

klart du ska köra med gixxern....det e ju kroppen som styr hojen....sen så finns det ju mycket delar ifall att du skulle skrapa lite (vilket vi hoppas att du inte gör)....
 
även på min lilla 600 växer hornen ut... tog kortet i aug 2006 så jag har inte alls mkt erfarenhet...

Har fått nån aj aj aj upplevelse, dock har man tänkt mkt under vintern nu och bestämt sig för att ta en bkk, bättre förare + billigare försäkring = en rätt bra affär enligt mig...

hinner du ta kortet lagom till en bkk kanske det kan vara å rekommendera?

Får även passa på att gratulera dig som tänkt till och skaffat hojen innan kortet! underlättar mkt vid en uppkörning om man har många mil i kroppen. Kan även rekommendera att du övar konbana med din hoj, även om du slår ena handen i tanken och andra i kåpan hela tiden är det väldigt fördelaktigt...
när du sitter på trafikskolans cykel kommer du köra som om du aldrig gjort annat... För även om du inte kan klara av konbanan för fem öre övar du upp balansen vilket underlättar extremt!

Och som alla andra i tråden säger... använd de hjärnceller du har fått till ditt förfogande så syns vi kanske på vägarna!

MVH Niclas
 
Det är omöjligt att du kommer gasa lugnt. Är du förståndig köper du en annan hoj. Men å andra sidan vet jag hur det är - man trivs bäst om man följer sitt hjärta.

Ta det lugnt!
 
Så länge du anväder huvet när du kör så spelar hojvalet inte så stor roll.

Lycka till med körkortet & ta det lungt i sommar:)
 
Köp den du vill ha och kör med insidan (försök i alla fall). Olyckor händer, tyvärr, med det mest varierande modeller...
 
1. Utgå ifrån att du kommer krascha, och skaffa utr. därefter.

2. Ärligt talat tror jag att du kommer vara lugnare med Gixxern är du varit med en Hornet. Horneten är mkt lättare och därmed snabbare i stan och på riktigt små väger, och det är förmodligen där du klotar om du gör det.. I det läget behöver du bara se till att inte krascha i 200+..

3. Åk inte 200+ om det inte är fritt och du VET att det inte svänger massa och/eller ligger skit/grus på vägen!

Gillar gixxern, de är ok, för att va en sporthoj :tungan !
 
Bland det första du, och många med dig, bör komma till insikt med innan du sadlar din sporthoj är att du faktiskt inte är en odödlig stålman utan jewligt skör på två hjul och 180 kg metall.

Var ödmjuk mot dig själv och erkänn att du inte är Rossi efter två kilometer avverkade på en Gixxer/Retta/Ninja whatever, är du det kommer det gå som smort! :)

Lev väl /J
 
Det går mycket snack om vad ens första hoj bör vara. personligen anser jag att man ska ta den hojen man vill ha, och har råd att äga.
Min första snäcka var en R6 -99!:yoparty
 
Sporthoj

Köp gärna en sporthoj. Jag gjorde de efter att inte ägt hoj på 12 år (hade då iof en Suzuki11000). Läs gärna tråden förbjud sporthojar som jag startade. Där står mycket nyttigt och onyttigt om hastighet och beteende.
Kan bara rekommendera dig att först lära känna hojen och köra med förstånd dvs kör med marginal , ALLT kan hända.
Visa hänsyn i trafiken och var förutseende , håll blicken långt fram , var extre beredd vid korsningar och bilar som står i begrepp att göra vänstersvängar eller köra ut från korsning.
Ha en bra hojsommar och förhoppningsvis olycksfri.
 
satt precis och läste igenom några trådar här och fick mig en rejäl tankeställare.
har inhandlat en suzuki 750gsxr 99a.

håller på med kortet nu.är 21 år.
fundrerar helt allvarligt på om det är fullt friskt och börja med en racercykel?
är de möjligt eller bör man börja med ngt mer körvänligt?
fundrerar på en hornet 900 istället,vad är era erfarenheter om första hojjar?
är inte sugen på och dö i sommar även om jag kommer ha en jäkla respekt för cykeln kanske de är för extremt??

och just gixxern är den cp-extrem eller den går och ha som första hojj?:)

köp det du vill ha och ta d varsamt på riskfyllda ställen...så går d hur bra som helst... min första hoj e den ja har nu, det e nog d bästa köpet i mitt liv... hojen gör ju det du ber den om o inget annat såvida inga yttre faktorer påverkar(tex dåligt väglag)...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top