Sporthoj, obekvämt?

då du har nytaget körkort och vill ha en sporthoj
så kan det vara bra att ta reda på vad försäkringen kostar innan köp

det har ju blivit en otrevlig överraskning för ett flertal här på sporthoj
 
håller inte riktigt med säljare, sportcyklar är skitsköna att köra landsväg med, även om man inte håller 150, dock är det lätt att farten drar iväg lite när man ligger där bakom kåpan o inte känner vinden.
Stadskörning går bra pga bra balans i cyklarna men har kass svängradie när det är trångt på parkeringar o dylikt.
Men när det gäller små kurviga vägar så är en hoj där man sitter mer upprätt roligare o mitt tycke iaf men det är ju en fråga om smak.
köp det du trivs med bara, alla trivs inte på en gixxer eller en duke, därför det säljs.. ähum.. guldvingar
Jag fick jäkligt ont i armbågarna av sporthojssittställningen men det beror nog på vinkeln av styret som inte passade mig, kändes som jag hade reumatism.
:D Vi tycker uppenbarligen precis motsatserna.
I stan är det jobbigt eftersom den framåtlutade ställningen gör det krångligt att vända på huvudet utan att vända sig helt på sadeln. Svängradie... OK, där är vi överens, men det är normalt inget problem som stör.
På kurvigare småvägar (läs = bana) så är den frammåtlutade ställningen perfekt :tummenupp
 
Som tidigare har påpekats så är CBR 600f -99 en väldigt trevlig maskin. Bra chassi med pigg motor för en billig peng. Var min första hoj, köpte den efter 2 veckor från att jag tog kortet. Köpte den 50 mil från där jag bor och sträck körde den hem utan problem(tankade så klart också). Enda problemet är vid riktigt höga hastigheter(240+) så skyddar inte kåpan huvudet och efter 10 mil så känns det i nacken.
 
Som tidigare har påpekats så är CBR 600f -99 en väldigt trevlig maskin. Bra chassi med pigg motor för en billig peng. Var min första hoj, köpte den efter 2 veckor från att jag tog kortet. Köpte den 50 mil från där jag bor och sträck körde den hem utan problem(tankade så klart också). Enda problemet är vid riktigt höga hastigheter(240+) så skyddar inte kåpan huvudet och efter 10 mil så känns det i nacken.

Fan har du kört 240+ i 10 mil, fy fan du e rebell :yoparty :D


PS. Kunde inte låta bli... :tungan
 
En sporttourer som Yamaha Fazer 1000 sitter man väldigt bekvämt på långa sträckor, sen är det bara krypa ner bakom det lilla kåpglaset när det ska gå fort + att passagerare sitter bra där bak. Lagom dyr försäkring är ju positivt osså
Lite upprätt körställning + R1:ans motor kan bara bli helt rätt (enligt mig i allafall.........................................)

/Jim
 
Ja röstar iaf för en SV1000s, snygg hoj o skön att köra o så är inte försäkringen så blodig på dom! skitskön hoj helt enkelt!!
 
Vet någon här hur en CBR 900 är om det ska köras längre sträckor?
Ja jag vet, jag får ont i knän, rygg och handlederna av att köra 20 mil i sträck.

Annars ganska trevlig hoj tycker jag, om den inte rasar då förstås...

Ska du ha bekväm 900a så är det 96 och nyare du ska titta efter.
 
Vet någon här hur en CBR 900 är om det ska köras längre sträckor?

Jag sitter kanon på min, långa (40-60mil) etapper är inga problem. Har iof inte kört längre än så på en dag på min nuvarande hoj. Dessutom går det att packa ganska bra på den också... :)
 
Tjena
Blackbird rekomenderar jag.Jag gjorde en tripp på cirka 300 mil på en vecka och funka skit bra:)
 
Hallå..

Tacksam för alla svar och påpekningar om skillnaden.

Har nu bestämt mig för att det blir en Suzuki GSXF 650 -08.
 
Låter som ett bra val det.
Kan tillägga att idag blev det ca 45 mil med min GSXR1000 -07
Inga problem där inte, det som ställde till det var mitt mörka visir och solen som hade bestämt sig för att inte synas något mer.
Vad jag vill ha sagt är att om man kan känna sig utvilad efter 45 mil i sadeln på en GSXR1000 så lär du klara fler mil på en GSXF650.
Grattis till ett bra val:tummenupp

Joniz
 
20 mil på en sporthoj är en enkel match, 40 mil likaså. Det är när du även dag två ska göra 20-40 mil, och dag tre...och fyra.... :näsblod
 
Vet någon här hur en CBR 900 är om det ska köras längre sträckor?

hämtade min cbr1000rr från trollhättan till sthl 46 mil inga som helst problem stannade 3 gånger tanka kissa o sola.

hela resan gick på ca 4 timmar sammanlagd paus tid 1 timma....

enda som var lite jobbigt är att köra motorväg... måste ju vara de tråkigaste som finns....
 
Hej i år åkte jag 300 mil på en blackbird:) kunde inte få nog vill iväg igen:)
 
Är det din första hoj kan det vara ide att välja en som klarar lite av varje. Det är ju inte alla gånger man har klart för sig vilken typ av hojåkning man gillar bäst. När du om ett år vet vilken typ av åkning du ägnar dig åt mest så kan du ju köpa dig en passande mer renodlad hoj.
 
Mycket bra val av hoj. Grattis
lägg in bilder när du får hem skönheten sen.:tummenupp

Inte riktigt insatt med att publicera foton här på forumet haha :huvet ...
Men är du intresserad har jag en bild på profilen :yoparty
 
20 mil på en sporthoj är en enkel match, 40 mil likaså. Det är när du även dag två ska göra 20-40 mil, och dag tre...och fyra.... :näsblod

Uhuh. En eller två veckors touring (>50 mil/dag) på en sporthoj är fan hardcore. Respect säger jag. Sover man dessutom i tält så är det ännu mer respect. Hur man nu får plats med tält och allt som måste till för att kunna campa :)

Om det är nån som är trött på sin sporthoj så är min laståsna tillsalu :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top