Sporthoj med ok försäkringskostnad

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag tror att det är som många redan skrivit i detta fall.
Kombinationen av fordon, ålder, bostadsort, bostadsförhållande och kanske även kön, skapar en beräknad premie.
Premien baseras då på försäkringsbolagets statistik och affärside.
En del försäkringsbolag tar till exempel inte mopeder, det ligger inte i deras intressområde/affärside.
Dina skadefria år kan självklart spela roll, men det finns ju ingen annan möjlighet att bedöma en person på?
Så, visst, är du 50år och har kört skadefritt med hoj i 30år, så bör du rimligvis ha en lägre premie än "det osäkra kortet", 18åringen med nytt mc-kort.
Men jag förstår samtidigt att det finns en viss hojtyp som är överrepresenterad blend de som vill vara coola, balla, tuffa, rebelliska och köra utan utbildning eller annat "trams".
Dom väljer knappast en Tenere?
Och försäkringskonceptet bygger ju på att kollektivet ska bära kostnaden, och ge avkasting åt ägarna.
Höja självrisken hjälpte ju i snöskotervärlden, men där var det mest bara den materiella biten som var problemet.
När även invalidiseringen ska bekostas så hamnar det på en annan nivå.
Knepig situation, som GW Persson skulle ha sagt, men hur ska det lösas?
Försäkringsbolagen har nog en annan agenda, än att lägga tid på individuella prövningar av premier.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Om personen i korvätarhjälm dömer mig utan att veta mer om mig än min motorcykel, som kan vara lånad, så hävdar jag att denne, med stor sannolikhet, är en trångsynt idiot
Nu behandlade jag inte denne som sådan utan försökte visa honom att det går att köra hyfsat, även med en SportHoj. Dessutom kanske denne hade dålig dag och vanligtvis var tillräckligt öppen för att ge människor en chans.

För jag vet ju att idioten kan köra, åka, med eller utan reflexväst på SportHoj eller något annat tillsammans med tveksam trafiksäkerhetsinställning.

Men det behöver inte säkert vara en idiot utan kan också vara en väldans trevlig prick som kör föredömligt.
Att döma någon utan tillräcklig kunskap är trångsynt och fördomsfullt. Väldigt vanligt bland många i dagens Sverige. :(

Jag trivs inte tillsammans med trångsynta och fördomsfulla... :krama

Vad ska de annars gå på? Jag upplevde det här jättemånga gånger när jag dök tidigare. Eftersom jag oftast dök på semestrar utomlands under en period hade jag ganska långt mellan dyken och då hamnade jag i gruppen "cocktaildykare". Efter första dyket med centret blev jag ofta omplacerad till "halvavancerad" för jag klarade att hålla avvägning och inte drog all luft på en kvart.
Ett av få undantag var när jag dök på barriärrevet, där var tydligen erfarenheten att om det kom en svensk som dök skapligt regelbundet iaf så var det någon man ville ha med sig så intruktörerna typ slogs om att få med sig i min grupp.

Det är så statistik funkar. Utifrån ett mer eller mindre stort urval så skapar man sig en uppfattning om hur saker antagligen kommer att hända. Det är heller ingen exakt vetenskap utan man pratar om sannolikhetsmodeller och kurvor där man beskriver hur sannolikt det är att något skall hända, t.ex. normalfördelning som ser ut som en kyrkklocka typ.

Så om korvätarguideidioten har statistik (erfarenhet) på att folk på sporthoj brukar bli irriterade på att det går långsamt och skall fikas i tid och otid så kommer idioten att använda det, förmodligen ansåg puckot att han gjorde dig en tjänst eftersom det brukar bli gnäll på hans turer och han var mån om att deltagarna skall bli nöjda.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vad är OK försäkringskostnad ?

Jag betalar 15 tusen / helår / Helförsäkrat för min R1 2016
jag tycker det är ganska ok, mina äldre R1 04-06 betalade jag 5-6 tusen för

Allt är väl relativt .. jag är snart 49 & bor strax utanför Helsingborg

min Audi A6 (170 hk) kostar 6 lappar & min volvo V60 (D2 115 hk)kostar 5 lappar .. DET är inte rimligt
Vågar man fråga vad du har för bolag ? Kollat på r1 15-16! Och som lägst fått 22”hel/hel bland trygg hansa , läns o if dom andra misstänker jag inte tar i en retta med tång
Är bara ett par år yngre (45 strax) o bor i skogen så jag blev inte så jäkla sugen men 15”är faktiskt hyfsat ok
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Vågar man fråga vad du har för bolag ? Kollat på r1 15-16! Och som lägst fått 22”hel/hel bland trygg hansa , läns o if dom andra misstänker jag inte tar i en retta med tång
Är bara ett par år yngre (45 strax) o bor i skogen så jag blev inte så jäkla sugen men 15”är faktiskt hyfsat ok
jag har Länsförsäkringar
Har hemförsäkring, privat sjuk & olycksfall, 2 bilar, en hoj + bank. Dvs, man räknas som Guldkund/helkund = - 20% av på alla försäkringar
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ska ta en diskussion igen med läns så får jag se har allt utom bank hos dom men det lär inte sänka nåt större .
Länsförsäkringar kör ju som det låter på namnet län för län och sporthojar vill inte Värmland ta i
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kawasaki Ninja H2 mellan -15 och -18 var riktigt billiga i premie hos If när jag kikade idag. Mycket billigare än Z H2 och H2 SX.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Köpte just en BMW R1200RS, det är ju ingen renodlad sporthoj kanske, men billig att försäkra är den. 4000 hel/hel i Malmö (Limhamn), jag är 45 och bor i lägenhet. Undra vad den kommer att kosta när vi köper hus? :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köpte just en BMW R1200RS, det är ju ingen renodlad sporthoj kanske, men billig att försäkra är den. 4000 hel/hel i Malmö (Limhamn), jag är 45 och bor i lägenhet. Undra vad den kommer att kosta när vi köper hus? :)

Gissar 2.500
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Köpte just en BMW R1200RS, det är ju ingen renodlad sporthoj kanske, men billig att försäkra är den. 4000 hel/hel i Malmö (Limhamn), jag är 45 och bor i lägenhet. Undra vad den kommer att kosta när vi köper hus? :)

Ja nu har försäkringsbolagen förstått att du nu är betydligt mindre riskbenägen än tidigare. Som husägare blir du naturligtvis ännu mindre riskbenägen!
För det visar statistiken! :tummenupp
Men vi som kör SportHoj är ödmjuka och väntar på dig när du nu kommer efter vid körningar! :crash

För om du skulle köra på samma vis som tidigare så stämmer ju inte statistiken att det är SportHojen, inte föraren, som är riskbenägen! :fakta:hej
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja nu har försäkringsbolagen förstått att du nu är betydligt mindre riskbenägen än tidigare. Som husägare blir du naturligtvis ännu mindre riskbenägen!
För det visar statistiken! :tummenupp
Men vi som kör SportHoj är ödmjuka och väntar på dig när du nu kommer efter vid körningar! :crash

För om du skulle köra på samma vis som tidigare så stämmer ju inte statistiken att det är SportHojen, inte föraren, som är riskbenägen! :fakta:hej
Så rådet till alla 20-åringar som bor i innestaden är att köpa en villa i någon Norrländsk avfolkningsort och sen skriva sig där för att sen kunna försäkra hojen.
Iofs nu när jag tänker på det så är det nog billigare än att teckna helförsäkring på en 2021 R-hoj med full effekt som nytagen körkortinnehavare innanför tullarna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så rådet till alla 20-åringar som bor i innestaden är att köpa en villa i någon Norrländsk avfolkningsort och sen skriva sig där för att sen kunna försäkra hojen.
Iofs nu när jag tänker på det så är det nog billigare än att teckna helförsäkring på en 2021 R-hoj med full effekt som nytagen körkortinnehavare innanför tullarna.

Det vete fan, har du kollat huspriserna i Överkalix?

Rådet är väl annars att köra en gammal hoj i tio-femton år medan man lär sig, sedan brukar försäkringen av någon märklig anledning vara betydligt rimligare.
 

swedefish

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Ort
Järfälla
Hoj
2005 Sportster
Betalar lite drygt en tusing/ månaden med avställning för en -03 Ducati 999 på Folksam. Bor strax utanför Stockholm i villa.
Kuriosa.. var/ är sugen på en Ducati V4, tänkte att det är nog bäst att kolla med försäkrings bolaget först. Svedea försäkrade inte öht, Länsförsäkringar ville ha 73 000/ år utan avställning eller lite drygt 100 000 inkl avställnings möjlighet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Betalar lite drygt en tusing/ månaden med avställning för en -03 Ducati 999 på Folksam. Bor strax utanför Stockholm i villa.
Kuriosa.. var/ är sugen på en Ducati V4, tänkte att det är nog bäst att kolla med försäkrings bolaget först. Svedea försäkrade inte öht, Länsförsäkringar ville ha 73 000/ år utan avställning eller lite drygt 100 000 inkl avställnings möjlighet.

275kr per kördag i försäkring. Vad är problemet? När man ser hojar som på två år körts typ 200-400 mil hade nog de flesta dagar kunnat vara avställda.

Tio dagars körning = 2750 kr i försäkring.
 
  • Gilla
Reaktioner: RWN

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Bumpar här ist för att göra ny tråd.

Blev tipsad av en vän att kawasaki zx10r 2008 är överkomlig att försäkra.

Jag skulle få ge 750kr/mån hel/hel på IF. 39år, småstad. Låst garage.

En 2009 kostar typ 3000kr för samma försäkring och hör och häpna nästan 3000kr för en 2007, som desutom då har klenare motor för 188 hästarn kom just 2008.
Finns ingen logik alls. Bara 2008 som är någorlunda normalt pris.
Finns det några fler guldkorn som briljerar på detta sätt?

Vill inte ha en gammal förgasar hoj, men typ från mitten av 2000-talet och snabb:)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Lf.
Jag förstår att många vill ha nya fräna gsxr, zx10r, r1, cbr-rr-r-sp BMW s1000rr ducati panigale aprilla tuno osv osv.

Men jag fattar inte varför man ens frågar om försäkrings kostnader eller service kostnader när man vill ha dessa.

E jhu lite som att köpa en Porsche o inbilla sig att den kostar att äga som en VW polo 1,4.

I min lilla inskränkta värld ser jag en hel del uber super sports hojar på Rix45 o det gasgas helvetesjävlarannammat rakt fram, och raktfram hänger ju gammla SK sportigare hojar med lätt långt över tredubbel skyltad hastighet.

Kommer man in på roliga kurviga vägar så är ju oftast dom sportigaste nyaste hojarna sist i kön, är det riktigt kurvig så är ju dom nya äventyrshojarna ta mej tusan nästan omöjliga att åka ifrån då dessa är betydligt kompetentare på små kurviga vägar.

Förstår verkligen inte att fler får upp ögonen på dessa äldre sportigare hojar som kostar 25k att köpa o mindre än en månads försäkrings kostnad per år mot ovan nämnda super hojar som trots allt Bara har 15 km högre toppfart än Ex thunderace, yzf 750, fzr 1000, gsxr 750 o gammmel ninjorna.
 
Last edited:

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Lf.
Jag förstår att många vill ha nya fräna gsxr, zx10r, r1, cbr-rr-r-sp BMW s1000rr ducati panigale aprilla tuno osv osv.

Men jag fattar inte varför man ens frågar om försäkrings kostnader eller service kostnader när man vill ha dessa.

E jhu lite som att köpa en Porsche o inbilla sig att den kostar att äga som en VW polo 1,4.

I min lilla inskränkta värld ser jag en hel del uber super sports hojar på Rix45 o det gasgas helvetesjävlarannammat rakt fram, och raktfram hänger ju gammla SK sportigare hojar med lätt långt över tredubbel skyltad hastighet.

Kommer man in på roliga kurviga vägar så är ju oftast dom sportigaste nyaste hojarna sist i kön, är det riktigt kurvig så är ju dom nya äventyrshojarna ta mej tusan nästan omöjliga att åka ifrån då dessa är betydligt kompetentare på små kurviga vägar.

Förstår verkligen inte att fler får upp ögonen på dessa äldre sportigare hojar som kostar 25k att köpa o mindre än en månads försäkrings kostnad per år mot ovan nämnda super hojar som trots allt Bara har 15 km högre toppfart än Ex thunderace, yzf 750, fzr 1000, gsxr 750 o gammmel ninjorna.
Jag frågar för att jag är lite sugen på att byta bort min z900 mot en zx10r just för att försäkringskostnaden skiljer bara några 100-lappar/mån.
Jag har åkt nakenhoj nu och vill prova att åka sporthoj.
Jag åker betydligt fortare med min z900 än jag gör på zx10r som jag lånade.
Men jag byter inte hoj för att vara snabbast jag byter om jag hittar nåt annat snyggt, fränt som jag har råd att köra med.
På roliga kurviga vägar kör jag ifrån polaren på sin ninja men det är inte det som det handlar om.
Frågan var: vilka mer sporthojar är billiga att försäkra, kom gärna med förslag.

Och vad är ace för hoj? Har provat och googlat men hittar inget.
Och söker jag här verkar det mest vara du som använder ace som förkortning.
Det jag fått fram tror jag är att du har en ace och att du tycker det är världens bästa hoj.
Ace = thunderace?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top