Sporthoj med grovnabbat för grusbus

En gång för länge sen, när FZ750 var ny, fick nån av höjdarna på franska Yamaha ett infall. Han gick ner på verkstan och pekade på en 20-ventilare (klart jätteextremt på den tiden) och sa att han ville ha motorn instoppad i ett offroadchassi.

Han hade just kommit på den ljusa idén att starta i Paris-Dakar och ville ha en sån hoj :kocko . En och annan konkurrent såg nog ut som en fågelholk i ansiktet. Han kom inte fram men hade nog kul så länge det varade.
 
Samtidigt ska jag ha den o köra bana o sånt med så det blir nog en bra kombination... frågan är ju om man kan ha originalfälgarna till nabbdäck om det finns i de dimentionerna... i sånna fall blir det o köpa en extra uppsättning sånna.. så det bara e o skifta beroende vad det blir för typ av körning....

Kul med responsen..TACK alla
 
Last edited:
Det finns väl hur många 17" grusdäck som helst så originalfälgar borde inte va nåt problem
 
Jag skulle nog hellre ta nån risig hoj och sätta på nå riktigt hårda däck istället, eller pumpa i högre lufttryck än vad som det ska vara. Med 3kg i däcken på motarden blev den ordentligt halkig även på asfalten :)
 
Värmland

I värmland åkte de bland annat gsx-r 1100. De använde originalfälgarna och bytte i princip bara styret.

Jag vill minnas att reportern på off-roaden hade rejäla problem att hänga med i sporthojjarnas tempo !!

Ide'n är lika enkel som den är rolig - förutsatt att man har tillgång till schyssta grusvägar...

- men det har vi i Värmland :banana
 
OlleR skrev:
Jag skulle nog hellre ta nån risig hoj och sätta på nå riktigt hårda däck istället, eller pumpa i högre lufttryck än vad som det ska vara. Med 3kg i däcken på motarden blev den ordentligt halkig även på asfalten :)
Hmmmm... men det är väl så mycket som man har på sporthojjar i normala fall...
Tror att jag pumpade i ca. 2,9 eller nått på min cbr -99 om jag inte missminner mig....
Spelar ingen roll ös in mer tips... Detta va ju kul... verkar som det finns gott om stollar på jorden.... MYCKET TREVLIGT
 
An3Azz skrev:
Gammal gixxer 750 då? Läste i någon bike för längesen om ett gäng som körde gixxers på grusväg med crossdäck som hobby. Dom bör gå och få hyffsat billigt om dom är skabbiga.

Jag läste oxo det, och tyckte det verkade riktigt grymt, förutsatt att man som sagt har tillgång till fina grusvägar. I boken "Twist of the wrist 2" skriver Kieth Code att gamla dirtbike-förare (amerikansk hojsport när man kör runt runt på en grusbana, typ :3freak ) i regel även har/hade lätt att lära sig kontrollera en sladd med sporthoj på asfaltsbana. Säkert mycket bra träning, och troligtvis vansinnigt kul. :tummenupp
 
känsla

Man får mycket mer "känsla" över hojjen av att köra på grus (i alla fall jag).
Körde mycket grusväg med min nuvarande hoj när jag övningskörde och har fortsatt med det.
Det är ju skitkul att ligga med småställ i kurvor med sporthoj!
 
OH- skrev:
En gång för länge sen, när FZ750 var ny, fick nån av höjdarna på franska Yamaha ett infall. Han gick ner på verkstan och pekade på en 20-ventilare (klart jätteextremt på den tiden) och sa att han ville ha motorn instoppad i ett offroadchassi.

Han hade just kommit på den ljusa idén att starta i Paris-Dakar och ville ha en sån hoj :kocko . En och annan konkurrent såg nog ut som en fågelholk i ansiktet. Han kom inte fram men hade nog kul så länge det varade.

Fel - det var chefen för franska Yamaha året var 1988 (FZ750 kom 1985)

hojen var en STANDARD FZ750 med höjd gaffel & bakfjädring samt utrustad med crossdäck.

Han kom fram & med bra resultat med tanke på hojens uppbyggnad/förarens dåliga kondition.

MVH/
.......kristian
 
När den fz750n var med i dakar så brann den upp vill jag minnas, det funkade inget bra och ramen fick lagas flera ggr.
Det kan iofs rört sig om olika hojar, denna var i mitten av 80-talet nångång.
Stod om det i någon hojtidning jag har.
Detta är alltså som det stod och inget jag påstår.
 
dubbdäck på gammal gixxer

Jag har en GSXR750 ifrån -86 som jag satt dubbdäck på, det är egentligen bakdäck både fram o bak på den pga 18'' fälgarna, men det funkar, lite trögstyrd men greppet är det inget att klaga på..:)..

det jag gjort mer är att kåporna åkte av, clipon styret ersattes av ett crossstyre med styrfästen som borrades dit, ett endurolyse införskaffades..sidokåporna bak kapade jag av lite för att jag tyckte det såg lite bättre ut..hmmm..det är nog nästan allt..en billig och framförallt busig hoj som drar till sig uppmärksamhet på gatan...:)..

har lagt ut några bilder på nedan länk

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1147996#post1147996
 
gixxer_power skrev:
Jag har en GSXR750 ifrån -86 som jag satt dubbdäck på, det är egentligen bakdäck både fram o bak på den pga 18'' fälgarna, men det funkar, lite trögstyrd men greppet är det inget att klaga på..:)..

det jag gjort mer är att kåporna åkte av, clipon styret ersattes av ett crossstyre med styrfästen som borrades dit, ett endurolyse införskaffades..sidokåporna bak kapade jag av lite för att jag tyckte det såg lite bättre ut..hmmm..det är nog nästan allt..en billig och framförallt busig hoj som drar till sig uppmärksamhet på gatan...:)..

har lagt ut några bilder på nedan länk

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1147996#post1147996
Supercool.. Jag kan tänka mig att drar till sig uppmärksamhet... :Bugar
Har du 18" hjul original på den... vilken dimention bredd mm har du original på hojjen respektive idag med crossdäck..
 
dubbat

Japp, orginal 18'', jag tror det orginal ska sitta 110/80 fram och 140/70 bak, idag har jag michelin MC12 fram och michelin AC10 bak
 
Stimsky skrev:
Hmmmm... men det är väl så mycket som man har på sporthojjar i normala fall...
Tror att jag pumpade i ca. 2,9 eller nått på min cbr -99 om jag inte missminner mig....
Spelar ingen roll ös in mer tips... Detta va ju kul... verkar som det finns gott om stollar på jorden.... MYCKET TREVLIGT
1,8 tror jag att vi kör på på R6an. 1,6 normalt på motarden ;) Så det är en hel del skillnad :) Kan säga att man behöver mer än halvgas för att få bakändan att gå ut nuförtiden, tidigare vare i stil med isåka på endurodubb.
 
gixxer_power skrev:
Japp, orginal 18'', jag tror det orginal ska sitta 110/80 fram och 140/70 bak, idag har jag michelin MC12 fram och michelin AC10 bak
Tackar för svar...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top