Sporthoj i trafik

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Fick ett brev från Trygghansa med en inbjudan till Gelleråsen för två dagar med kurs i körteknik för sporthojar den 7-8 augusti.
Funderar på att haka på. Kan kanske inte vara så dumt att lära sig lite tekniker och öva på inbromsningar osv.
Även fast man kör som en dåre kan det ju vara bra att få lite mer koll på läget.

Är det någon annan som fått liknande brev och funderar på att åka?

:tomten

StAnger skrev:
Fick ett brev från Trygghansa med en inbjudan till Gelleråsen för två dagar med kurs i körteknik för sporthojar den 7-8 augusti.
Funderar på att haka på. Kan kanske inte vara så dumt att lära sig lite tekniker och öva på inbromsningar osv.
Även fast man kör som en dåre kan det ju vara bra att få lite mer koll på läget.

Är det någon annan som fått liknande brev och funderar på att åka?

:tomten

Låter som SMC Sthlms Broms & Kurvkurs: http://www.smcstockholm.se/default.asp?page=kurser-read&id=5

Diskuterat här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=45885

Ska inte deltaga själv, men kan rekommendera kursen, hängt med några gånger tidigare, bara hoppas på bättre väder än gänget som deltog i juni-kursen!

/B

StAnger skrev:

Hmm, låter vettigt att försäkringsbolagen premierar sånt där men täcker dom
upp för ev. skador? Verkar ju inte vara många fb som gör det nu för tiden...
På bana alltså...

Liten fundering bara...

Blomquist #14 skrev:
Hmm, låter vettigt att försäkringsbolagen premierar sånt där men täcker dom
upp för ev. skador? Verkar ju inte vara många fb som gör det nu för tiden...
På bana alltså...

Liten fundering bara...

Om jag inte är helt ute och cyklar så betraktar Stygg Hansa SMCs kurser som "Trafikövning" där försäkringen gäller fullt ut. Men givetvis bäst kolla upp exakt vad som gäller försäkringsmässigt när man anmäler sig.

/B

Tycker det är vettigt att gå om du nu får möjlighet att delta kostnadsfritt genom Trygg Hansa. Även om ni får betala själva som jag gjorde är det helt klart värt att delta. Själv körde jag på Knutstorp för ett par veckor sedan på en dag avsedd för klass 7 hojar. Upplägget är det samma som på en vanlig SMC dag med undantag för att det hålls föredrag mellan passen från olika representanter bl a försäkringsbolag (TH) och sjukvårdspersonal mm. Man får tillfälle att ställa frågor också.

Vilken tid på året stjäls det mest motorcyklar tro? Rätt svar är på hösten. Man kan ju undra vad det säger om oss som försäkringsklass. Luktar försäkringsbedrägerier långa vägar tycker jag. Som sagt ta tillfälle i akt och åk dit.

Alla försäkringsbolag täcker inte skador uppkommna på bana även om det inträffat under SMCs regi. Själv har jag if (ej märkes försäkring) och den täcker inte. Det hindrade dock inte mig från att deltaga. Kör med insidan av huvudet och anmäl er till en grupp där ni inte känner er stressade av tempot så kommer det säkert att gå bra. Mig veterligen var det ingen incident på Knutstorp den 5 juli.

//Harm

Åk dit för fan! Även om det kostar en slant så är varrenda minut på banan värt det.

OlleR skrev:
Åk dit för fan! Även om det kostar en slant så är varrenda minut på banan värt det.

Japp det är SMC som anordnar det. Har redan tänkt åka dit. Det jag funderade på var, om det var någon annan som skulle dit också...sällskap du vet :)

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!