Sporthoj i snö?

Gibb

Ålänning
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
Aprilia Rs 125 -03
Det skar i mitt hojåkande hjärta när jag satt i skolan idag och såg hur det började snöa som fan där ute. När skolan äntligen är slut och jag går ut på parkeringen till hojen så är den helt täckt av snö. Allt under framkåpan och kåpglaset var en enda hög snöslask. All elektronik (inklusive mina ballaster till xenonen) var blöt och mätarna hade en massa fukt på insidan så man såg knappt vad den visade. Så nu undrar jag lite hur mycket stryk Lill-Prillian tar av detta djävulsdyrkande väder? Det är ändå inte minusgrader eller halt, så det är bara all denna jävla snö som letar sig in överallt, som är mitt bekymmer.

Spola av den när du kommer hem, blås kanske lite med tryckluft lite varstans och starta den en stund för att vatten skall torka bort. Smörj kedjan. Tror inte du behöver vara orolig för lite snö en gång.

Du är väl inte rädd för regn?

Jag undviker nog att köra allt för mycket i det. Men sen verkade snön vara bättre på att jävlas för regn rinner av men snön verkade hålla sig kvar rätt bra. Och sen tänkte jag om kylan kunde ställa till det lite.
Men så det är okej att fortsätta pendla till skolan till det fryser på marken?

Hojen ska inte ha problem med vare sig regn eller snö, iaf inte ur elsynpunkt.
Jag skulle snarare fundera på greppet mot vägen.

Hojen ska inte ha problem med vare sig regn eller snö, iaf inte ur elsynpunkt.

Okej, så motorn tar inte extra mycket stryk eller något som jag borde fixa om jag ska köra när det är snö och lite kallare? För grepp verkade det finnas i alla fall (så länge man skippar knäskrapen).

Skulle också fundera över den punkten. Hur bra grepp har de däcken som sitter på motorcykeln vid lite kallare klimat med våt/is/snö täckt vägbana?

Kommer motorcykeln att stå ute vid minusgrader kanske du även bör kolla att det finns glykol i kylaren så att den inte fryser sönder.

Okej, så motorn tar inte extra mycket stryk eller något som jag borde fixa om jag ska köra när det är snö och lite kallare? För grepp verkade det finnas i alla fall (så länge man skippar knäskrapen).

Tänk på att det tar längre tid för motorn att komma upp i arbetstemperatur i kyla och kolla så att det finns glykol i kylaren vilket jag skrev i inlägget ovan.

Last edited:
Spola av den ordentligt. Brukar ju vara saltat om det snöar. Saltet tar jäkligt styggt på hojarna!!

ja körde i regn i princip hela sept. Och lite i okt. Utan stänkskärmar på min streetfighter, och de har inte tagit någon skada, men vad har du för däck?? Är de touring-däck?? För mina däck är svinhala bara de går ner till ca 7-9 grader och under 5grader är de i princip omöjligt att värma upp dom så att ja får fäste..

Fifan, jag som fryser när jag åker buss på mornarna, iklädd dunjacka!

Kör du med dubbla skinnställ nu såhär vintertid? (Ja, den tråden var sjukt kul :hihi)

Spola av den ordentligt. Brukar ju vara saltat om det snöar. Saltet tar jäkligt styggt på hojarna!!

Det har inte kommit något överdrivet mycket snö här på Åland vägarna har inte alls varit hala idag/någon annan dag ännu inte av snö eller något sånt för det smälter dirrekt när det kommer på asfalten. Och salta? det gör vi inte alls mycket här på Åland lite i korsningar osv saltar vi på men resten är det bara grus som gäller. Förövringt är det bara en 125a det brukar inte vara så halt att bara köra rakt fram osv med dom visst ska man ta det försiktigare i kurvor osv att man inte lägger ner men bakdäcket tror jag inte spinner så mycket iallafall.

Skönt att höra att man inte är ensam om att köra i det här vädret :)

Snö är inte värre än regn :)
Förutom råden ovan med glykol etc, ta det lite lugnare och försök varmköra motorn lite mer innan du drar iväg. Man kan ev byta till lite tunnare olja om man nu kör med tjockolja som jag gör i Hyndan sommartid :D

jag kör med 10w40 nu när det börjar bli kallt. Däcken på XR:en funkar rätt bra ner till minusgrader men det är ju inte direkt en knäskraparhoj heller ;)

Frysa behöver man inte göra så länge man har bra kläder som håller torrt utan att behöva ha dubbla skinnställ för det ;)

Ta med dig en presenning när du åker till skolan och täck över med så slipper du snö, lol :)

Det har inte kommit något överdrivet mycket snö här på Åland vägarna har inte alls varit hala idag/någon annan dag ännu inte av snö eller något sånt för det smälter dirrekt när det kommer på asfalten. Och salta? det gör vi inte alls mycket här på Åland lite i korsningar osv saltar vi på men resten är det bara grus som gäller. Förövringt är det bara en 125a det brukar inte vara så halt att bara köra rakt fram osv med dom visst ska man ta det försiktigare i kurvor osv att man inte lägger ner men bakdäcket tror jag inte spinner så mycket iallafall.

Om det inte saltas spelar det igen som hällst roll om det är snö eller regn. Förutom då om man inte är utav den sorten som vill ha riktig knullputs på sina saker.

När du spolar av den, använd endast färskvatten!! och då menar jag endast färskvatten!!

Ingen som tänker på att hojen är italiensk? En japansk hoj har bryr sig inte så mycket om vatten, men här snackar vi väl italiensk elektronik?

Var tidigare inne på att skaffa en RSV Mille (helt annan hoj, jag vet) och gjorde därför lite efterforskningar på La Famiglia Aprilia Svezia. Några där fick problem med att hojen gick som en påse skit när de kört i regnväder. Berodde tydligen på att det kom fukt i kontakterna.

Mitt tips är att inte alls använda trycklyft för då kan du med lite otur blåsa in luft på ställen där vatten INTE ska vara,, exempelvis i kontaktstycken för elektronik.

och ÖLA: min förra mille fick in vatten i instrumentpanelen pga en tätning som jag hade lyckats peta åt sidan när jag bytte till kevlar/kolfiber insuget, annars så är inte prillor känsligare än andra för vatten,, jag har nog summa summarum genom mina snart 10 år av prillainnehav bara haft strul när jag själv slarvat.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti