Sporthoj hos länsförsäkringar

Konstigt att jag fick en försäkring då, Sporthoj utan hemförsäkring...

Hel/halvförsäkring eller bara trafik?

Kan bara beklaga den säljarens kompetens. Men du vet väl hur säljare är? :D
Säljer själv inga försäkringar som tur är...

Skulle varit intressant att se vad som hade hänt om du hade nappat på erbjudandet du fick första gången. LF jobbar med något som heter EttKund, och alla med rätt behörighet ser allt dom behöver om personen som ska få en försäkring. Hade du tagit försäkringen när han ville sälja den till dig, så hade den funnits i systemet direkt, och han/hon hade fått på pälsen av sin chef..

Du vet möjligen inte vad personen heter som du talade med?

Beklagande hjälper tyvärr inte mig just nu.. Känns som att man måste ha tur med vilken säljare man får när man ringer...
Grejen var den att jag ville ju ta försäkringen direkt, just därför bad jag säljaren skicka hem alla papper med villkor så att jag kunde läsa igenom och skriva på en försäkring.. Jag vet inte om inte hon postade papprena eller om dom har kommit bort på posten eller liknande.. Har dom det så hade jag ju i princip haft en försäkring nu om dom inte försvunnit (teoretiskt, om du förstår vad jag menar)...
Varför får man överhuvudtaget ett pris när dom ser att man inte har hemförsäkring där, borde inte det nämnas som krav först?

Nej, jag kommer inte ihåg namnen tyvärr...

Last edited:
Grejen var den att jag ville ju ta försäkringen direkt, just därför bad jag säljaren skicka hem alla papper med villkor så att jag kunde läsa igenom och skriva på en försäkring.. Jag vet inte om inte hon postade papprena eller om dom har kommit bort på posten eller liknande.. Har dom det så hade jag ju i princip haft en försäkring nu om dom inte försvunnit (teoretiskt, om du förstår vad jag menar)...
Varför får man överhuvudtaget ett pris när dom ser att man inte har hemförsäkring där, borde inte det nämnas som krav först?

Nej, jag kommer inte ihåg namnen tyvärr...

Vet iofs inte hur det fungerar hos andra bolag i Sverige, men hos oss gäller försäkringen från det att du sagt på telefon att du ska ha den. Sen skickas vilkor samt en faktura hem till dig. Pyntar du inte så upphör försäkringen att gälla.

Har tyvärr ingen aning om varför du fick felaktig eller otillräcklig information. Faktum kvarstår dock, att du borde om ni kom överens om det, ha en försäkring från och med att du talade med säljaren. Om sen säljaren gett dig fel premie pga att du inte uppfyllde vilkoren så borde det muntliga gälla ändå. Sen är det ju iofs den vanliga historien om att bevisa just det där med muntliga avtal etc, men det är en annan historia..

Det sjukaste är nog att man verkar få olika priser på försäkringen beroende på vem man pratar med!
Jag pratade med 3 olika försäljare på Folksam och fick 3 olika priser på försäkringen där det skilde runt 800:-

Jag ville ha hem det hon sa på papper så att jag kunde kolla upp villkor (självrisker, tillåttande av bankörning osv)

Här har du svaret på din fråga.

Även om du hade fått hem försäkringspapprena så hade det där stått att du var tvungen att ha en hemförsäkring hos LF för att kunna teckna den tjejförsäkringen.

Att den man pratar med på försäkringsbolagen inte alltid har full koll är ju inget nytt...

Därför skall du ALLTID kräva att få den offert på fått muntligt på mail. Det är det bästa, för då kan du (om du sitter vid datorn) kolla att priser och så stämmer med det dom har sagt.

Det fina med att ha detta mail är att dom då är skyldiga att ge dig en försäkring till det avtalade priset, dock bara i ett år...då kan de shockhöja priset eller vad som hellst...

LÄNSFÖRSÄKRINGAR ville ha 60´000 kr hel/år

för att försäkra min KTM 690 -07, ringde Vesta och teckande där för 7´000kr hel/år.
Folksam ville 26´000 kr hel/år , Salusansvar 14´000 kr hel/år
Trygg Hansa el. IF ville ha 50´000 kr hel/år
galna skillnader.

Last edited:
Tjejförsäkring, jämnlikhet javisst. Teckna en hemförsäkring åt mig så är allt löst sen.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8