Sporthoj = Gubbhoj

Är sporthojen en gubbhojj?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Snorungarna tycker väl dom har för mycke liv kvar å därför fegar dom ur, vi som nosar på 40 sträcket vet ju ändå inte hur många dagar man har kvar, lika bra å blåsa dom sista slantarna på försäkringar å hålla stumt med en 180hk sporthojj....:crash
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
andra prioriteringar skulle jag tro, känns som att alla jag känner nån gång har sagt "ja jag tänkte fixa hojkortet men jag hade inte tid blablabla". (jag e 20). finns ju inga riktigt unga som tar kortet längre känns det som. sen är väl inte precis försäkringskostnaden motiverande heller då folk i min ålder vill ha pengar till annat trams :fyllisar
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Sporthoj är fan = Lyxhoj!! :yoparty

Sporthoj är den roligaste hojtypen, men:

1. Man måste ha råd med en +180hk hoj
2. Man måste kunna behärska den för att ha riktigt kul med den
3. Om man har riktigt kul med den måste man vara bra för annars kraschar man och då är det inte kul och det blir dyrt
4. Man måste vara hyfsat frisk i kroppen för att orka köra den så den är kul, annars finns ingen poäng

Alltså vill alla ha en sporthoj men kan av olika anledningar inte och är därför avundsjuka på dem som kör sporthoj (en liiiten aning förenklat) :tummenupp
 

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
zx6-r '09
Tror att det är för dyrt för ungdomar och så är det lite andra ideal där exempelvis motarder verkar coolare. Men tjejen som sa så har ju 100% fel om hon tror att glidare är inne bland unga. De har ju till och med blivit ute hos gubbarna, som nu bara kör BMWs så kallade "offroadhojar" (som aldrig skulle kunna köras offroad, varken i terräng, på enduro eller crossbana). Tror att sporthojen kommer att minska på vägarna pga stölder, krascher och försäkringspremier.

En annan sak att tänka på är att för en 20-årig tjej så är en 30-årig kille en gubbe. Så man kanske ska ta det med en nypa salt ändå. :tummenupp
 

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Honda CB500 1998
Snorungarna tycker väl dom har för mycke liv kvar å därför fegar dom ur, vi som nosar på 40 sträcket vet ju ändå inte hur många dagar man har kvar, lika bra å blåsa dom sista slantarna på försäkringar å hålla stumt med en 180hk sporthojj....:crash

Vi får ju inte ligga och leka på 300 gränsen, är ju mellan 170 till möjligen 200 vi får komma med våra strypta 47 hästar. :gråta
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vi får ju inte ligga och leka på 300 gränsen, är ju mellan 170 till möjligen 200 vi får komma med våra strypta 47 hästar. :gråta
Jo, det kan kännas grymt men se det som kvalificering.
När du blivit så bra att du kan ligga och sniffa bakdäcket på de ostrypta storsportissarna på kurvvägarna med dina 47hästar, tänk dej då hur skoj det blir när du får A kortet och +120hk som du kan köra utan att behöva känna dej skitnödig.
Det blir bättre, jag lovar :tummenupp
 

Tjita1

Guest
Man kan allt ha kul med lite effekt också. Hälsningar han med 50 hästar.

Men å andra sidan kan det säkert vara gött att vri på lite ibland också.

Sen i frågan generellt är jag av den åsikten att var och en får köra det fordon med den effekt den vill, har råd med, har körkort för osv, jag tycker inte man ska döma nån. Häromdagen råkade jag tillochmed hälsa på en mopedist, som mycket förbryllat vinkade tillbaka.. :D
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Man kan allt ha kul med lite effekt också. Hälsningar han med 50 hästar.

Men å andra sidan kan det säkert vara gött att vri på lite ibland också.

Sen i frågan generellt är jag av den åsikten att var och en får köra det fordon med den effekt den vill, har råd med, har körkort för osv, jag tycker inte man ska döma nån. Häromdagen råkade jag tillochmed hälsa på en mopedist, som mycket förbryllat vinkade tillbaka.. :D
Hahaha, hälsa på moppe har ju hänt mer än en gång, de blir säkert mer förvånade än jag :D

Är jag ute o knallar med brorsan vrålar han alltid -Kolla, en R1a när vi möter en skoter... (nää, han är inte efterbliven men han tror sej veta vilken "tå han ska stampa på" :näsblod:smasha
 

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Honda CB500 1998
Jo, det kan kännas grymt men se det som kvalificering.
När du blivit så bra att du kan ligga och sniffa bakdäcket på de ostrypta storsportissarna på kurvvägarna med dina 47hästar, tänk dej då hur skoj det blir när du får A kortet och +120hk som du kan köra utan att behöva känna dej skitnödig.
Det blir bättre, jag lovar :tummenupp

Allt där jag kan göra en omkörning utan att skrika lungorna av mig i en minut räcker för mig! :crash känns ju dock värdelöst att man ska behöva strypa 58 hästar ner till 47... Går ju att jämföras med att ha supersnabbt 4g i mobilen men använda 3g istället...

Man kan allt ha kul med lite effekt också. Hälsningar han med 50 hästar.

Men å andra sidan kan det säkert vara gött att vri på lite ibland också.

Sen i frågan generellt är jag av den åsikten att var och en får köra det fordon med den effekt den vill, har råd med, har körkort för osv, jag tycker inte man ska döma nån. Häromdagen råkade jag tillochmed hälsa på en mopedist, som mycket förbryllat vinkade tillbaka.. :D

Ska hälsa speciellt mycket på era F650 då! :hej
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Vem bryr sig?
Den dagen man börjar välja hoj efter andras värderingar ska man nog fundera på vad det är man vill.
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Jag köpte min första hoj 2008, en RD350 men har haft kortet sedan -75 (1975 alltså...). Har nu börjat byta upp mig lite grand, effektmässigt. Ibland tänker jag att det var synd att jag inte började med detta för länge länge sedan. Då brukar jag tänka på att detta kanske är idealt, att på "gubbdar" uppleva det här med hojåkandet. Inte så ekonomiskt känslig som när man var ung och med hemmavarande barn + att det inte behövs så mycket för att få igång adrenalinflödet numera :). Jag tänker njuta av detta så länge jag kan och tänker dessutom strunta blankt i vad folk tycker ang. hojval mm. Jag älskar sporthojar och deras motorkaraktärer. Folk som tycker finns det ju alltid.
 

Konrad Haifa

Guest
Är det inte så att nästan all form av MC-åkande börjar bli lite av en gubbverksamhet ? Juniorerna har inte råd eller håller på med annat.
Men, sporthoj tycker jag är minst gubbigt!

Vad är mest gubbigt: Guldvinge ? BMW GS ? HD ?

Håller med dig till fullo!
Och mitt svar på frågan är alla tre....
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Farsan som nu uppnått pensionärsålder är sk. återfallsknutte. I våras köpte han sig en ninja :yoparty

Men sporthoj=gubbhoj? Nej, gubbar kör BMW GS****
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Det här är en viktig fråga som hela SHs samlade visdom behövs för att reda ut.

Själv vettefan, har aldrig haft en sporthoj ännu. Eller jo, en cbr 125. Men det är väl ingen riktig sporthoj? Äsh, nu blev det för krångligt.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top