Sporthoj för A2?

Raxaer

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Aprilia RS -03, Yamaha WR 450 Motard -03, Suzuki GSX-R 750 -00
Tja, har precis tagit A2- körkort, har en aprilia rs 125 och kör på just nu.
Fast skulle gärna byta upp mig mot någon större hoj.
Vill ha en sporthoj som inte kostar för mycket, och alla jag hittar är antingen helt nya och gjorda för dom nya reglerna eller har över 70kw.

Så min fråga är, finns det någon sporthoj som funkar för dom nya reglerna eller ska jag nöja mig med att köra 125a i två år till?

Du kan väl köra mycket annat som är snabbare än en 125:a och roligare?
KTM 625/660 etc. 10x roligare än sporthoj, billigare att försäkra mer meck :yoparty

De nya hojarna för A2 som är åt det sportiga hållet är väl i stora drag Hondas nya cbr500r och kawasakis ninja 300. Eftersom A2 är kortet är relativt nytt så finns det inte så mycket att välja mellan. Om du nu inte vill strypa ner större hojar.

Har kollat lite på motarder men åker runt 10 mil om dagen och vill inte behöva serva hojjen varje vecka, och jag har inte riktigt råd med dom nya hojjarna. Skulle kunna tänka mig att köra runt på en äldre sporthoj som det finns massor av för runt 20 000, men hittar ingen som går att strypa ner för att dom har mer än 70kw i ursprungs effekt.

Är inte helt säker på vad som menas med ursprungs effekt heller, om tex en r6a är importerad till Sverige som strypt och sen inreggad med den strypningen räknas det då som ursprungs effekt?

Du kan ju alltid kolla in suzuki sv650 jag tror att deras maxeffekt ligger på kring 50kw. De ligger även kring 20 000 på blocket.

Äldre cbr 600 ska väl ligga inom gränsen för o strypas, dvs gen 1 fram tom -90.

Last edited:
Vissa tidiga Ducati 748/916 ligger registrerade på 35-40kw ursprungseffekt. :brynad
De flesta andra sporthojar som från fabrik var strypta på pappret är oftast reggade som just strypta med högre ursprungseffekt.

Visserligen ligger Duccarna lite högre i pris, men... :)

Köp sport touring inte lika snyggt som sporthoj,men kan lova dig det är 10 gånger roligare än 125a!..

Alla lagliga a2 hojar 35kw verkar gå lika bra! Många av mina kompisars a2 hojar gör 180 så det spelar ingen större roll!:banana

Låter intressant med Ducati, kan ju kolla runt lite efter en sån! :yoparty

Köp sport touring inte lika snyggt som sporthoj,men kan lova dig det är 10 gånger roligare än 125a!..

Alla lagliga a2 hojar 35kw verkar gå lika bra! Många av mina kompisars a2 hojar gör 180 så det spelar ingen större roll!:banana

125an gör 180, ostrypt 2-takt! Behöver ju bara vara lagligt på pappret :crash

Vad är det rs 125 gör nu igen... 30hk ostrypt eller så? Har för mig att rs 250 går under det nya a2, men jag kan ha fel...
Annars har det ju nämnts äldre 650 twinnar. Suzuki SV 650, Kawasaki er6n/f, Kawasaki Ninja 650 (föregångaren till er6f)
Suzuki gs 500 om man vill ha något med veteranförsäkring...

Fanns ett par stycken sist jag själv letade efter en, men det är en så läcker hoj att det är värt besväret att importera från UK/Tyskland :tummenupp

Låter som att det skulle kunna bli lite dyrare än 20 000 då. :banana

Vad är det rs 125 gör nu igen... 30hk ostrypt eller så? Har för mig att rs 250 går under det nya a2, men jag kan ha fel...
Annars har det ju nämnts äldre 650 twinnar. Suzuki SV 650, Kawasaki er6n/f, Kawasaki Ninja 650 (föregångaren till er6f)
Suzuki gs 500 om man vill ha något med veteranförsäkring...

Jo, 30hk. RS 250 har 53kw tror jag vore kul att få tag i en sån! 2-takt! :kär

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...