Sporthoj för 35Tkr?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Tjena,

Har en ev köpare på min cbr och börjar fundera på nytt!

Mina tankar går mot GSX-R 750-1000, CBR 929-954, R6/R1 ZX636..
Framför allt honda modellerna, min cbr är det lättaste jag kört och känns väldigt rätt! Hur är skillnaden från en CBR600FS 2002 mot en 929-954? Är CBREN överlag en lätt körd cykel? Har kört R1 2002 kändes mycket "trögare" än cbren. R6an har jag kört en 07a, hur är dom äldre? Gixxer 750-1000 har jag kört en 2011, en 05 o 07a.. Dock ingen kawa..:(

Min fråga är väl lite svårtställd och kommer garanterat att mötas med "prova själv"..:) Men vad har ni som kör på dessa cyklar för erfarenheter I DEN PRIS klassen!? Är 190 lång kanske bör tilläggas!

Jätte tacksam för svar, vad som kan vara värt att tänka på för/nackdelar!:)

Mvh Lundgren

Har du tänkt köra den trafikförsäkrad? För annars håller ju inte budgeten som jag ser det, eller tänker jag fel? :va
Jag tittade i dec 2010 på en Suzuki GSX-R 750 -00 för 40000kr. Helförsäkring 12000kr/år, OK. Självrisk vid vagnskada 25000kr. :D Dvs jag skulle betala 37000kr "till Länsförsäkringar" :mad: innan de betalade en krona vid vagnsskada. Totalt 77000kr första året om nått hände. Helt sjukt. Så det blev Triumphen istället.
Senare har jag förstått att med så gamla sporthojar har man halv- eller trafikförsäkring och när man klotat monterar man själv vid behov t.ex. "nya kinakåpor" för ca 5000kr inklusive frakt från eBay :) istället för nya originalkåpor för ca 40000kr. :(

Du är nog ute och cyklar eller så är jag HEMSKT OTYDLIG! Det är priset på hojen inte försäkringen.. Frågan lyder ju vilken hoj som är vettig inte vilken premie, det är ett senare problem!:7peta

Har själv kört en cbr 929 några tusen mil samt även även R1 2003 i snart ett par tusen mil, upplever nog r1 som "piggare" men kan vara då jag hade krångel på sista tiden med cbr:en relaterat till motor/insprut..Båda hojarna upplever jag som lättakörda, pigga, 929:an har fördelar som vid oljeservice att inga kåpor behövs släppa på för att tömma ur olja el komma åt oljefilter. Är själv 193 cm och båda hojarna fungerade för mig.

Tror du får "mer" hoj vid R1 då det fortfarande begärs mer pengar för beggade 929:or idag mot vad jag sålde min för 3 år sen.

Lite input från mig, Suzuki/R6 är ju kalasmaskiner också, mitt råd är att köp den hojen där du "får" mest för pengarna i skick, servicegrad, miltal så kommer du nog bli nöjd oavsett märke på tanken :)

Last edited:
Jag hade en gsxr750 -98 som jag verkligen älskade. Dock tyckte jag att 00:an var snyggare men den var lite väl dyr då. Ska dock tillägga att jag aldrig kört nån annan riktig sporthoj och därför inte har något att jämföra med. Även om försäkringen inte är med i din fråga bör du förstås kolla det före köp för det är svindyrt. Bästa är nog att ha nån halvförsäkring. Jag tror ju inte nån av de hojarna du listar är dåliga även om det finns dåliga exemplar av dem.

Ja där fick man en tankeställare, har fått för mig att honda är rätt skottsäkra.. Jo absolut alla cyklarna är jätte fina, dock känner jag inte behovet av en "hysterisk" hoj. Kände att GSX-R 750 är en grym hoj, men kanske lite för "grym", körde den inte så länge och när "flytet kom" gick det åt helvete...:död Är det för mycket begärt att det skall klicka med en gång? Allt det känns rätt och harmoniskt? Eller måste man ge hojarna en chans? Kan ju kännas dumt att prova en privat persons hoj och köra en "längre" sträcka..

Kom med förslag är sjuk nyfiken om ni haft problem eller positivt överraskade om dessa hojar. Bör kanske tilläggas att jag INTE är ute efter någon 90-tals gixxer:fyllisar

HONDA VTR SP1:yoparty

Finns en på Bike för 39, går säkert å pruta lite på den, då den har nåra skavanker..

Jag tror att du kommer få en rätt risig 954 för max 35K. Yamaha R1 ligger lite billigare men du kommer nog inte hitta en besiktigad -04 eller nyare för de pengarna heller tyvärr. ZX-9R kan du glömma för de är riktigt lika roliga som Yamaha, Suzuki eller Hondas efter sekelskiftet.
Så mitt råd är att hitta en Suzuki 1000 från -03 eller en så ny R1 som möjligt. 750 är inte fel men en 1000 kostar ju egentligen inte mer.
Av sexhundrorna så skulle jag köpa en 636a eller en cbr efter -03 för de pengarna. Nyare är bättre såklart men att hitta en efter -05 blir nog svårt.

Ja där fick man en tankeställare, har fått för mig att honda är rätt skottsäkra.. Jo absolut alla cyklarna är jätte fina, dock känner jag inte behovet av en "hysterisk" hoj. Kände att GSX-R 750 är en grym hoj, men kanske lite för "grym", körde den inte så länge och när "flytet kom" gick det åt helvete...:död Är det för mycket begärt att det skall klicka med en gång? Allt det känns rätt och harmoniskt? Eller måste man ge hojarna en chans? Kan ju kännas dumt att prova en privat persons hoj och köra en "längre" sträcka..

Kom med förslag är sjuk nyfiken om ni haft problem eller positivt överraskade om dessa hojar. Bör kanske tilläggas att jag INTE är ute efter någon 90-tals gixxer:fyllisar

Prata som du har förstånd till, hittar du en GSX-R 750 SRAD 1998/1999 så slå till!

Bör kanske tilläggas att jag INTE är ute efter någon 90-tals gixxer:fyllisar
Det är grym skillnad på <96, 96-97 och >98! Framför allt chassit som kom -96 på 750 gjorde stor skillnad, andra kammar och sprut som kom -98 lyfte den ännu mer. 00-01 är något mjukare i gasresponsen, och har väl 5,5"-fälg om jag inte missminner mig? :va Men klipper man av rätt kabel (den från GPS) på SRAD-gixrarna så blir dom precis lika fina i gasresponsen dom också!

Visst, det är grym skillnad i chassiet på min 99'a och min R6'a -06 med Öhlins runt om mm, men drygt 4500 mil har ju gjort sitt också. Det viktigaste jag skulle skaffa är nog en bra styrdämpare, min är kronslut och det kan bli lite jobbigt ibland om man ligger på för hårt :)

Senast jag kollade fanns det ganska gott om tidigare R1:or på Blocket, och en sån är riktigt mycket hoj för pengarna. Vissa tycker det känns gammalt med förgasare som de första har, men jag har svårt att se några nackdelar med det.

Last edited:
Ja sålde nyligen min honda 929. Ansåg den vara lättkörd, och jag som håller ca samma längd som dig satt bra på den.
Har testat en gsxr, kan inte svara nå ang. motorn då jag enbart satt på den, men det var nog för mig. Dom är små!
Iaf 750n.

R1 ska väl vara en ganska stor cykel också med en mera extrem effektkurva än firebladen tydligen.

Tips är att åka till handlare och kolla på dom du kollar lite extra på.

Men ja skulle nog sikta in mig på firebladen eller R1an.

Känns som att dom låg rätt bra till i utvecklingen i början av 2000-talet.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Jag kör en cbr 600 F4i-01. Är 193 lång och sitter hur bra som helst. Har testat en 929 och sitter fruktansvärt dåligt på den. Knäna/låren hamnar ovanför inbuktningarna i tanken.
Men som vanligt är det att testa de olika cyklarna. Alla tycker olika.

Jag personligen hade provkört en literklubba från Suzuki. Riktigt trevliga.

Last edited:
Hur är det med importhojar? En svensksåld 954 har 110 Kw men en tysksåld har 72kw.. Är dom strypta eller har dom fulat sig i "reggen" ?!

Ofta strypta i tyskland, kolla upp innan. Vissa är lätta att "ostrypa" men vissa är krångliga och dyra.

Köp Honda 954'an! Lättkörd, odramatisk och inte alls hysterisk på topp som en R1/Gixxer1000. I typisk Honda-stil klarar den allt. Jag har polarens 954 i källaren och han är en stor och lång kille så du får nog plats :tummenupp

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025