Sporthoj eller supermotard typ ktm husqvarna 701

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Vad skulle ni välja supermotard eller typ r1 cbr osv. Det finns så klart för och nackdelar vad säger ni.
 
Jag trivs bättre på sporthoj.
Trivs bättre på vassa fighters än på motards med, iaf allt jag provkört hittills. (Åas är det inte många fabriksfighters som är speciellt vassa, tunga, klumpiga slagskepp snarare)
 
Beror på vad du har för nytta av hojen, jag började med en motard, svinkul i stan men så fort man skall åka längre blir det segt. Bytte till en superduke 990, den va som en motard fast den va bättre för långfärd, lite av båda världar tycker jag. Men ja suktade ändå efter mer power så det blev en R1:a! å jag är supernöjd, tycker den funkar i alla lägen.
 
Brukar säga att motard är skitkul upp till 100 och sporthoj är kul över 100.

Så helt upp till hur du tänker använda den.
 
Jag hade en R1 och har nu en xt660. Det tukkla säger stämmer bra. Men då jag övervägande åker lokalt under 100 kmh så har "motardstuket" en fördel för mig, roligt o smidigt i stan.. Men en av varje är det ultimata. Jag har iaf min tjejhundra CBR som liten tröst.
 
Om man har fler hojar behöver man inte kompromissa :tummenupp
Men, skall man han EN hoj är motard typ HVA 701 eller Ktm 690 perfekta all-round hojar :tummenupp

Inte bäst på något, men skapliga på det mesta:fakta
 
Efter en säsong med 701 kan jag sammanfatta mina intryck kort.

Motorväg, nej. Vindskydd saknas och sadeln är hård och smal.

Stadstrafik, ok. Något litet brett styre ibland för att snirkla sig mellan bilar. Den upprätta ställningen är bra ur översiktssynpunkt.

Krokiga 70-vägar, ja. På såna här vägar hör den hemma. Att vara aktiv i sadeln är lätt, både bromsar och draget i motorn inbjuder till "inspirerad" körning.

Grusväg, njae. Chassit är mer tillåtande än däcken... Plus att jag är harig som attans på grus.

Bana (Både stor och liten), tjohoo! På gokartbana trivs den kalasbra. Trodde att stora banor (Gelleråsen och Sviestad har besökts.) skulle vara litet tråkigare än med effektstarkare maskiner jag haft men icke. Det går att hålla en och annan sporthojspilot på gott avstånd. (I alla fall tills det blir rak asfalt.)

Jag ångrar inte att jag sålde min Street Triple R.
 
Efter en säsong med 701 kan jag sammanfatta mina intryck kort.

Motorväg, nej. Vindskydd saknas och sadeln är hård och smal.

Stadstrafik, ok. Något litet brett styre ibland för att snirkla sig mellan bilar. Den upprätta ställningen är bra ur översiktssynpunkt.

Krokiga 70-vägar, ja. På såna här vägar hör den hemma. Att vara aktiv i sadeln är lätt, både bromsar och draget i motorn inbjuder till "inspirerad" körning.

Grusväg, njae. Chassit är mer tillåtande än däcken... Plus att jag är harig som attans på grus.

Bana (Både stor och liten), tjohoo! På gokartbana trivs den kalasbra. Trodde att stora banor (Gelleråsen och Sviestad har besökts.) skulle vara litet tråkigare än med effektstarkare maskiner jag haft men icke. Det går att hålla en och annan sporthojspilot på gott avstånd. (I alla fall tills det blir rak asfalt.)

Jag ångrar inte att jag sålde min Street Triple R.

Så du är nöjd med din 701 funderar på en sådan hsr en sport hoj nu man kan inte ha två dyra maskiner
 
Så här ser mitt Garage ut :D, Tyvärr är bilen bytt mot en BMW 135 .

Annars kan en KTM 1290 Super Duke R vara ett alternativ :yoparty :Bugar
 

Bifogat

  • 20160703_161159_1484916756605_resized.jpg
    20160703_161159_1484916756605_resized.jpg
    1.2 MB · Visningar: 105
  • 20160703_161210_1484916757801_resized.jpg
    20160703_161210_1484916757801_resized.jpg
    1.3 MB · Visningar: 110
  • 20160703_161222_1484916758850_resized.jpg
    20160703_161222_1484916758850_resized.jpg
    1.2 MB · Visningar: 153
  • 20161216_203434-1.jpg
    20161216_203434-1.jpg
    153.7 KB · Visningar: 81
Så du är nöjd med din 701 funderar på en sådan hsr en sport hoj nu man kan inte ha två dyra maskiner

Slå till, säger jag. Skulle tro att du inte har svårt att sälja om du vill byta tillbaka till sporthoj senare.

Provkör en bra stund så tror jag att tycke uppstår.
 
Jag började med en Suzuki RF 600 R -97, som jag ägde i ett år och körde ca. 700 mil med. Den är ju en "liten" och gammal sporthoj och passade inte särskilt bra för mig som är lång och körde en hel del långturer.

Andra hojen blev en Triumph Sprint ST 955 -03, och den passade bättre för de långturer jag körde. Något bättre körställning men långt ifrån optimal.

Tredje blev en Suzuki V-Strom Dl 1000 -07, och den är ju väldigt bra för långturer och man kan faktiskt "leka" en del med den också ;-) Men egentligen för tung för lek.

Därefter slog jag till på en KTM 990 SMT -10 och utan tvekan är den i särklass den roligaste hoj jag kört hittills. Den kan jag leka ordentligt med OCH faktiskt köra rejäla långturer med. Har topbox, tankväska och ska troligen köpa någon slags sidväskor till våren. Norgeturer funkar hur bra som helst!
Gelleråsen har jag kört på + några KNIX-kurser på olika gokartbanor.
Även om SMT´n inte är en renodlad motard så kan den räcka långt, OM man dessutom vill kunna göra/köra annat än enbart "lekturer" alltså. En 1290 Super Duke T eller R kanske är ett än mer lämpligt alternativ, fast den är väl tyngre och mer sportigare än SMT´n.

/H
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top