Sporthoj.com - Online igen

Får man tycka till som systemutvecklare och it-arkitekt's synpunkt (märkte ni vilka fina benämningar man har :D) så skulle nog ni behöva byta databas. För mysql är tyvärr väldigt dåligt när det blir korrupta tabeller. Sen är den inte direkt till för stora databaser.

Sen vet jag inte hur optimerad koden är för stora communityn som sporthoj endå är när man har färdiggjorda forum. Det skulle ju gå att göra mycket effektivare. Hör av dig om du skulle vara intresserad.

Förövrigt. SKÖNT att det är igång igen :-)

Swedie har efterlyst hjälp tidigare så jag tror att ditt inlägg är välkommet :tummenupp

Vem bestämmer vilka som är bra och vilka som är dåliga? Att ta bort gamla inlägg = not good. Kanske kan rensa hela OT isåfall... men det gör lite för det stora hela...

Kanskte strunta helt i den tråden helt o hållet:va

2927017 nu är jag ingen utvecklare som dig :) men på mitt jobb har vi kundregister på över 30K kunder i mysql? :va
det är skillnad på kundregister på 30k och 2.9 miljoner inlägg med en god mängd text per rad och olika variabler på allting.

Får man tycka till som systemutvecklare och it-arkitekt's synpunkt (märkte ni vilka fina benämningar man har :D) så skulle nog ni behöva byta databas. För mysql är tyvärr väldigt dåligt när det blir korrupta tabeller. Sen är den inte direkt till för stora databaser.

Sen vet jag inte hur optimerad koden är för stora communityn som sporthoj endå är när man har färdiggjorda forum. Det skulle ju gå att göra mycket effektivare. Hör av dig om du skulle vara intresserad.

Förövrigt. SKÖNT att det är igång igen :-)

jag har en annan ide, (även jag är systemtekniker), jag vet inte hur ni har satt upp mysql:en, men det går utmärkt att ha väldigt stora databaser, bara man sätter upp det korrekt, tillexempel antar jag att ni använder klustring? om inte, börja med det! , kanske skall köra master - slave där master tar hand om alla write statements medan slaven är "den som alla går in på" osv.

Jagm enar, Yahoo kör mysql för att nämna en, eller kanske inte så länge till om nu MS köper upp det :(

Vi kör mysql på vårt intranät/extranät på jobbet klustrat till 5 databaser (servrar) och vi har väl kanske inte mängden som finns på SH men vi har ungefär hälften.
Men som sagt, korrupta databaser är ju ett ständigt problem,
och du TRoos, en mssql databas (som är bra) kostar ju multum i licenskostnader, och är väl i princip det enda alternativet, men antar att SH kör Linux/Unix.

T-Roos, du har helt rätt angående att koden för ...vbuilletin? är inte optimerad för väldigt stora communityn, tror att phpBB är något bättre, men är inte helt säker...

nåja, skönt att sidan är uppe igen !

Last edited:
det är skillnad på kundregister på 30k och 2.9 miljoner inlägg med en god mängd text per rad och olika variabler på allting.

jo de är en jävla massa men vi loggar ju allt på våra kunder, iom att vi är ISP.
aja skit samma, om de strular byt system då.

Vet inte om omindexeringen har löst något iofs, men just nu fungerar det riktigt bra :)

Gott iaf att SH är uppe igen, det är ju inte utan att man fick en viss abstinens. Well done Swedie, hoppas eventuella kvarstående problem löser sig med :tummenupp

Läskigt när man upptäckte att det var nåt som saknades i ens liv när SH låg nere i ett dygn... Kanske dags att uppsöka de vitklädda? De lär ha såna där bra skjortor med långa ärmar som man knäpper på ryggen har jag hört...

Läskigt när man upptäckte att det var nåt som saknades i ens liv när SH låg nere i ett dygn... Kanske dags att uppsöka de vitklädda? De lär ha såna där bra skjortor med långa ärmar som man knäpper på ryggen har jag hört...

Tur som fan att det inte inträffade en vardag.. vad skulle man gjort på jobbet då? :gnissla

2927077 Vet inte om omindexeringen har löst något iofs, men just nu fungerar det riktigt bra :)

Gott iaf att SH är uppe igen, det är ju inte utan att man fick en viss abstinens. Well done Swedie, hoppas eventuella kvarstående problem löser sig med :tummenupp
jag försökte sätta mig in i mysql-dokumentationen rörande my.cnf (den fil som står hur man får tillgång till databasen, resursprioriteringar osv). Det känns definitivt som att jag kommit i närheten av en bättre config.

Men vi lär märka ikväll när det kanske når 1000 online igen. Då blir det riktiga provet...

Är inte Oracle den bästa för STORA mängder?

Jo Oracle är en riktigt kraftfull databas ingentvekan om det, men det är inget bra gratis alternativ, om det är sådana programvaror man letar efter.

nu är jag ingen utvecklare som dig :) men på mitt jobb har vi kundregister på över 30K kunder i mysql? :va

Inte för att låta snobbig men 30.000 rader är väldigt lite :) På vv finns det vissa databaser som håller saker över 10 miljoner rader.

Last edited:
Att sporthoj.com inte skulle kunna köras mot en mysql-server är bara snicksnack. Det finns sidor som har 10-20 högre tryck på sig som kör mysql.

Att sporthoj.com inte skulle kunna köras mot en mysql-server är bara snicksnack. Det finns sidor som har 10-20 högre tryck på sig som kör mysql.

Det kanske är en packbox i servern som gått? :corn

jag har en annan ide, (även jag är systemtekniker), jag vet inte hur ni har satt upp mysql:en, men det går utmärkt att ha väldigt stora databaser, bara man sätter upp det korrekt, tillexempel antar jag att ni använder klustring? om inte, börja med det! , kanske skall köra master - slave där master tar hand om alla write statements medan slaven är "den som alla går in på" osv.

Jagm enar, Yahoo kör mysql för att nämna en, eller kanske inte så länge till om nu MS köper upp det :(

Vi kör mysql på vårt intranät/extranät på jobbet klustrat till 5 databaser (servrar) och vi har väl kanske inte mängden som finns på SH men vi har ungefär hälften.
Men som sagt, korrupta databaser är ju ett ständigt problem,
och du TRoos, en mssql databas (som är bra) kostar ju multum i licenskostnader, och är väl i princip det enda alternativet, men antar att SH kör Linux/Unix.

T-Roos, du har helt rätt angående att koden för ...vbuilletin? är inte optimerad för väldigt stora communityn, tror att phpBB är något bättre, men är inte helt säker...

nåja, skönt att sidan är uppe igen !
Absolut det mesta går väl att få till om man kan konfigurering ect väldigt bra. Det är ju så med allt, det krävs ju kunskap.
Sen tror jag inte det skulle bli någon större skillnad med ett annat forum. Möjligtvis skulle man väl kunna köra vidare på mysqldatabasen, men kanske ha ett eget utvecklat forum med optimerad kod som inte laddar om vissa saker alltid. Kanske ändra på vissa saker som faktiskt gör skillnad, det är ju trottsallt så att väljer man att visa eller ladda in en extra sak till sidan så görs det ju varenda gång, skulle man börja strippa saker så kommer det ju ge med sig.

Men sen beror det ju också på om det är databasen som saktar ner eller om det är renderingen på webbservern, det är svårt att veta här ifrån. Men personligen utvecklar jag asp.net c# nu med både mssql och mysql (väldigt sällan) och jag ser inga positiva delar med mysql längre då jag var en php+mysql nisse förut (ja förutom då att det är gratis).

Man får ju så otroligt mycket korruptdata när man inte kan göra relationer ect, som i slutändan ligger och bara slöar ner.

Men men. Det kommer ju kosta lite att bygga ett nytt system om inte pengar så i natura.. :yoparty

Vem har sagt att det inte skulle gå ? Dom som har skrivit har väl bara konstaterat att det finns bättre programvara ? Sen om man är en expert och kan sätta upp det stabilt och fort så är det väl jätte bra.

Ser beror det på vilken typ det körs av mysql här ? Kör dem med rowlocking eller tabell locking ? det gör en fruktansvärt skilland dvs MyISAM eller InnoDB.

Det är ju som att säga att en volvo kan inte köras över 300km/h, jo det kan den nog med lite inställningar och modifieringar. Men Mysql är inte optimalt i orginal utförande.

Last edited:
.....en mssql databas (som är bra) kostar ju multum i licenskostnader....
Vad är multum?

Jag skulle lätt kunna tänka mig att betala en slant för att hänga på SH.
Även om det inte skulle vara ett krav.

Bra jobbat Swedie:tummenupp

Last edited:
Vad är multum?

Vad är multum?

Vad är multum?

SH skulle kunna få riktig license av mig så det är nog inte det som är problemet.

Mysql lämpar sig utmärkt för tabeller med många poster ...
50 - 100 miljoner är inget problem ... i vissa avseenden ´hanterar den
stora datamängder effektivare än både oracle, db2 ms-sql etc .
Jag har jobbat som DBA i 19 år så jag har haft möjlighet att jämföra både
det ena o det andra.

Problemen med SH har nog mer med Konfiguration / tuning , HW systemlogik etc att göra än valet av db-hanterare !

Just my 2 cents !

/Swekat

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka