Sporthoj 600 vs 1000 i försäkring

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Eftersom det inte är så enormt stor skillnad på beg priserna mellan 600 och 1000 sporthojar så funderade jag på om 600ans försäkring är mycket billigare an sin storebrors, nu tänker jag mest på nyare modeller som 04 o uppåt?

Blir det mycket billigare att köpa och underhålla en 600 i slutändan.

Hamnar i "Klass 7" båda två...
Sen är väll det här lite Off Topic, men det blir inte heller någe billigare bara för att en hoj är reggad som 25kw då f-bolagen räknar premien på ursrungseffekten numera.

Edit: Alltså lika dyra tyvärr.

Min erfarenhet säger att årsmodellen spelar större roll än kubiken, vad säger ni andra? testa själv http://www.trygghansa.se/04Privat/Frame7933.html

Precis! Jag kollade försäkring på en CBR600RR -07 som man skulle ha 24000:- helförsäkring/helår medans en CBR1000RR -04 bara kostade 10500:- Det händer tydligen något efter att hojen blir 4 år sen sa de att det sjunker ytterligare efter 10 år...

Okej så tex en 600rr 07a är inte så mycket billigare än en 1000rr 07a.

min f800s som jag pröjsar 2800:-/år hos if ska dom hos trygghansa ha 23000:-/år

märkersförsäkringen gör en del ibland

Min erfarenhet säger att årsmodellen spelar större roll än kubiken, vad säger ni andra? testa själv http://www.trygghansa.se/04Privat/Frame7933.html

Har inte sett den sidan till TH tidigare men det var ju "intressant" att se att de är 120% dyrare än min nuvarande försäkring. Dumpade faktiskt min ena bilförsäkring som jag länge haft hos TH då jag fick 25% lägre premie hos If (SAAB märkesförsäkring). Man måste vara aktiv som försäkringskonsument :tummenupp

Ang premie skillnad mellan 600 och 1000cc så beror premien mest på vikt/effekt förhållandet. Min MC ligger i klass:11 enl FB och då blir man så rövkn**d av FB så man knappt klarar av att sitta på en MC:mad:

roliga var fråga efter cbr 954 02:a med 150 - 160hk har jag för mig skulle de ha som billigast 25.000 halv försäkr. sen fråga jag efter zx12r med 178hk skulle de ha 9836 halv försäkring... konstigt nog tar de inte på effekten. sjuk summa på cbr ju.. valet var iaf inte svårt!

Håller med....ålder på hoj och förare gör mer än kubiken och vikt/effektförhållandet.

På vissa försäkringsbolag räcker det med att hojen är 3 år gammal för att premierna ska vara väsentligt lägre (med väsentligt pratar vi tusenlappar per år)

Jepp lönar sig som satan att ringa runt! Var inte lat!
Jag försäkrade mitt nya SF projekt en FZR 1000 -89 hos Trygg Hansa för 2304:- halv/helår och priserna toppades upp till ca 22 k.

okey skummt ja försäkrade min nu för 2v sedan efter avställning och de försäkrade på 25kw för ja fick väldigt förmånlig försäkring :va

Folksam? Okej, knepigt isf. Jag hade samma bekymmer själv, min hoj är reggad på 25kw nu. Och då gick dom ändå efter ursprungseffekten.

Men kan det inte vara så att din hoj är importerad en gång i tiden då?
Och att den då låg på 25kw redan? Eller har den strypts i sverige, och reggats om?

Håller med....ålder på hoj och förare gör mer än kubiken och vikt/effektförhållandet.

På vissa försäkringsbolag räcker det med att hojen är 3 år gammal för att premierna ska vara väsentligt lägre (med väsentligt pratar vi tusenlappar per år)

+1 här med..

Jag hade en 00:as R6:a 2002 och då hade jag en helförsäkring på 14 000, nu har jag en likadan hoj igen och betalar 259 halvförsäkring så visst sjunker premien.
Köp det som du vill ha..

Förra året så hörde jag med Folksam om premier på: CBR 1000 rr och CBR 600 rr (båda årsmodell 2007)..... och det skilde 2000 kr/helår till den klenares fördel. (9500 / 11500 kr med sportholsförsäkring)

H

Fick pris på två r1or precis. Folksam va klart billigast och Där skiljde det 5k mellan en 00a och en 02a :näsblod

När jag kikade förra året skiljde det ungefär 300kr/månad i halvförsäkring mellan en GSXR600 01 och en GSXR1000 01.

Folksam? Okej, knepigt isf. Jag hade samma bekymmer själv, min hoj är reggad på 25kw nu. Och då gick dom ändå efter ursprungseffekten.

Men kan det inte vara så att din hoj är importerad en gång i tiden då?
Och att den då låg på 25kw redan? Eller har den strypts i sverige, och reggats om?

nope den är svensk
men har du mellan kort?
för jag håller på och tar mellan kort så det kanske är därför ja får den försäkrad på 25kw ist för full effekt

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman